ALFRED PASTOR
PROFESSOR D'ECONOMIA D'IESE
“La missió del BCE ara ha de ser injectar diners al sistema”
temps parcial
Hi ha un corrent d'opinió a favor de refundar el BCE perquè sigui prestador al mercat.
El Fons de Rescat es presenta com una mena de gran airbag, però ha estat criticat perquè és un fons palanquejat.
Pensem en el cas de Grècia, que de fet sempre ha estat default i que va entrar a l'euro per les pressions dels EUA. Molta gent ha guanyat molts diners amb el deute grec, com George Soros va guanyar molts diners amb la sortida de la lliura esterlina del sistema monetari europeu el setembre del 1992. Hi ha operadors internacionals que han fet això amb Grècia, i després ho faran amb Portugal, o Itàlia. Si ho volguessin fer amb Holanda, no se'n sortirien, perquè a ningú li passa pel cap que Holanda no pagui el deute.
Però, per lluitar contra l'atur, no cal créixer?
La creació d'un superministeri de Finances a la UE és possible. Els estats tindran el punt de pragmatisme per anar per aquí?
Els EUA haurien d'estirar el carro, però sembla que no poden fer-ho.
Preservar l'essencial de l'estat del benestar
Sobre el risc que es desballesti l'estat del benestar europeu, el professor Pastor pensa: “Es pot preservar el que és essencial del nostre estat del benestar a un cost molt inferior a l'actual. Hi ha marge per fer millores, en camps com ara la sanitat i l'educació. El nostre estat del benestar s'ha construït en èpoques de bonança, i molt de pressa. Això vol dir que, si ara es revisa, es pot veure que es pot fer el mateix a un cost més baix”. El que passa, al seu parer, “és que això no es retoca mai en els bons temps, i en els dolents són els creditors els que et diuen que has de retallar”. En aquest sentit, considera injust criticar l'administració de la Generalitat per les retallades.