Eines

El mòbil guanya terreny al web entre els usuaris de banca en línia

Els usuaris busquen en línia informació financera, però només un 2% hi contracten productes i serveis tot i que són més barats

Un 5,2% dels usuaris fan pagaments electrònics amb el mòbil.

La banca electrònica permet fer tota mena de gestions bancàries -incloses les operacions en borsa i la compra de productes- des de l'ordinador, comoditat a la qual s'afegeix que els preus són més barats. El primer informe trimestral del comparador de productes financers Iahorro –amb dades de 49 entitats financeres, 228 dipòsits diferents i 35 tipus de préstecs hipotecaris– així ho demostra: el juny, la mitjana dels préstecs hipotecaris es feien amb un tipus d'interès de l'euríbor+0,800 punts, mentre que la banca en línia els contractava a l'euríbor+0,677; en dipòsits a un any, aquesta banca oferia el 3%, pel 2,607% dels bancs i el 2,303% de les caixes.

Aquesta clara aposta de la banca pel client en línia quant a oferta de productes està rebent una resposta tèbia. Segons un estudi d'Online Business (OBS), escola de negocis en línia creada per EAE Business School i la Universitat de Barcelona, amb dades de 2010, cinc de les cent pàgines web més visitades pels usuaris espanyols corresponen a cinc entitats financeres, però només un 2,3% dels usuaris declaren que en l'últim any han contractat productes i serveis financers i d'assegurances motivats per la informació apareguda a la pàgina web, i un 2% han fet la contractació directament a través del lloc web.

El mateix estudi indica que l'ús de la banca electrònica està en nivells europeus en l'àmbit de les empreses -UE, 82%; zona euro, 84%; Espanya 87%-, però no passa el mateix en el dels particulars, on la mitjana de la UE és d'un 36% i l'espanyola, d'un 27%. Catalunya, amb un 49,3%, és una excepció (junt amb Madrid i les Balears).

La directora de la investigació i professora d'OBS, la doctora Cristina Tomás, explica que “l'ús de la banca en línia entre els ciutadans no està popularitzat a Europa encara que ha millorat, de fet, existeix una correlació entre els usuaris de banca en línia i el PIB d'un país; a major PIB, més nombre d'usuaris de banca online. Crec que el seu ús es popularitzarà perquè suposa un estalvi en el cost de les entitats financeres i un benefici de control per a l'usuari, encara que això dependrà de la qualitat de la connexió a internet i la seva seguretat”.

Analitzant les visites als webs bancaris entre 2006 i 2010, la freqüència ha anat variant, llevat d'Ingdirect, que ha escalat posicions,i de “la Caixa”, l'única entitat que s'ha mantingut estable i en els llocs capdavanters. L'ús d'internet com a eina de consulta financera ha augmentat en els últims cinc anys, però hi ha hagut descensos del 14,81% de la influència de les pàgines web en les decisions de compra dels productes financers i del 20% en la seva contractació. Aquests percentatges són més extrems en l'últim any, amb descensos del 23,33% i del 23,08%, respectivament, que en part són conseqüència de la crisi econòmica que fa disminuir l'activitat, però també hi ha influït l'ús del telèfon mòbil per fer aquestes gestions.

L'ús de mòbils per fer consultes bancàries creix a tot Europa. França se situa al capdavant en l'ús d'aquest dispositiu, seguit molt de prop per Espanya. Al voltant de 20 milions d'usuaris dels cinc principals mercats europeus (Regne Unit, França, Espanya, Alemanya i Itàlia) van consultar les seves dades bancàries a través del mòbil el març de 2011, segons un informe de ComScore MobiLens. Aquesta quantitat representa el 8,5% del total d'usuaris de mòbils en aquests cinc mercats, amb un creixement del 15,4% en la banca mòbil des d'agost de 2010, impuls que es deu en gran mesura als usuaris de telèfons intel·ligents o smartphones, que representen el 70% del mercat de banca mòbil. Segons ComScore, entre els propietaris de telèfons intel·ligents els usuaris de banca mòbil van augmentar un 40% en vuit mesos.

Durant el primer trimestre de l'any, un 10,3% dels usuaris espanyols van accedir als seus comptes bancaris a través del telèfon mòbil, mentre que la menor penetració, un 6,8%, va ser a Alemanya, que és el major mercat de smartphones a Europa. En línies generals, un 8,5% dels usuaris accedeixen a la banca mòbil, mentre que un 5,1% utilitzen targetes de crèdit accessibles i un 5,2% realitzen pagaments electrònics a través del seu dispositiu mòbil.

Líder.

“La Caixa” és líder a l'Estat espanyol en banca en línia, a través de Línia Oberta (amb més de 6,8 milions de clients), en banca mòbil (amb més de 2,1 milions de clients) i en banca electrònica (amb més de 10,4 milions de targetes). És l'única entitat financera del món que disposa d'una botiga d'aplicacions pròpia, CaixaMòbil Store, i ha estat la primera espanyola a oferir als clients el nou sistema de pagaments sense contacte, disponible a través de targetes o de mòbils dotats amb el xip NFC, que ha rebut a França un premi Publi-News 2011 a la Innovació. El primer caixer contactless del món, dissenyat per Fujitsu, permet fer les operacions simplement acostant al lector la targeta o el telèfon mòbil equipat amb xip NFC.

Creixement

Clients de mitjana edat

Les persones de 35 a 44 anys són les que més utilitzen la banca electrònica, seguides del grup d'edat compresa entre els 25 i els 34 anys. La menor utilització està entre els més joves, amb edats entre els 16 i els 24 anys.

En termes de variació percentual, el grup d'edat que més va créixer en l'ús de la banca electrònica entre 2009 i 2010 és el de persones entre els 45 i els 54 anys, amb un 9,07%, seguit del d'edats compreses entre els 35 i els 44, amb un 8,46%. En sentit contrari, segons OBS, hi ha hagut una reculada del 12,4% en el de majors de 65 anys.

Seguretat

Atacs als ‘smartphones'

El Consejo Nacional Consultivo de Cyber Seguridad (CNCCS) assegura que la generalització de l'oferta de tarifes planes per a smartphones ha suposat una popularització d'aquests dispositius que no va acompanyada de la consciència dels usuaris sobre els perills de ser els nous objectius de les màfies, en substitució del PC. Entre les pràctiques que recomana hi ha habilitar mesures d'accés com el PIN o contrasenya, configurar el bloqueig automàtic passats uns minuts d'inactivitat i només instal·lar aplicacions que vinguin de fonts de confiança.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.