Intermediació social
Les entitats socials FIAS, Ires, Suara Cooperativa i Surt conflueixen en Fundació Intermedia, una agència de col·locació que es dedicarà especialment a les persones amb més dificultats per trobar feina
A la nova agència volen superar la cota de 3.000 col·locacions
a l'any
Volen apostar per una formació vinculada a les necessitats reals
de les empreses
Amb el 25% de taxa d'atur, la tasca d'intermediació per trobar feina serà prou àrdua a partir d'ara, sobretot per aquells col·lectius que parteixen amb alguns desavantatges. Fundació Intermedia neix justament per ocupar-se de la difícil ocupabilitat d'aquells que parteixen amb més dificultats per trobar feina.
La agència nova de col·locació és fruit de la unió d'esforços de les organitzacions sense afany de lucre Fundació FIAS, Fundació Institut de Reinserció Social (Ires), Suara Cooperativa i Fundació Surt. Totes comparteixen el fet que han desenvolupat una llarga trajectòria d'acció social per trobar sortides ocupacionals per als més desafavorits. “Són quatre entitats que fa de 20 a 40 anys que estan en aquest món de la inserció i l'ocupació”, comenta Fina Rubio, presidenta de Fundació Intermedia.
NOU MARC NORMATIU.
A part dels nous requeriments normatius, en la constitució de Fundació Intermedia també hi ha tingut molt a veure “la preocupació compartida que la crisi ha configurat un context encara més difícil per trobar feina per a les persones dels col·lectius més febles, i per això calia donar una resposta potent i de qualitat”. A la nova agència de col·locació destinaran uns efectius de 30 a 40 persones en busca d'oportunitats laborals.
Treballar amb joves amb poca qualificació, dones sense gaire experiència laboral que han de pujat els fills totes soles, gent de mitjana edat –entre altres perfils de persones que no troben el camí per reincorporar-se al món laboral– no és senzill, i per això cal una tasca prèvia d'inclusió, la que hauran desenvolupat prèviament les mateixes entitats que han aplegat esforços per crear Intermedia.
Fina Rubio insisteix que la crisi està dibuixant un panorama realment estremidor i que no és tan clar definir quins són els col·lectius que tradicionalment hem anomenat d'exclusió i quins no: “comença a ser freqüent trobar-se amb persones que no tenen cap mena d'ingrés, que han esgotat totes les seves prestacions, i que no són exclosos perquè no han gaudit de formació en la seva vida o han nascut en un entorn social o familiar molt problemàtic, sinó persones que estaven perfectament integrades en el mercat laboral, amb feines estables, i ara es troben immerses en una situació de pobresa.”
A Intermedia volen aprofitar tot el fet al llarg d'anys i anys amb una rica xarxa de centenars d'empreses ordinàries des de l'àmbit de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) en la nova realitat que imposa la crisi. Com diu Rubio, “volem crear vincles de compromís per a l'ocupació per a les empreses”. A la nova agència volen apostar per una formació ocupacional “molt vinculada a les empreses: per exemple, en el sector del comerç formem venedors tècnics, tot gaudint d'acords previs amb les empreses”. Rubio hi afegeix que les administracions s'han de plantejar “fer una formació ocupacional més dinàmica, molt en funció de les contínues transformacions que hi ha al mercat laboral, i que no només sigui una suma de certificats sinó una acumulació de coneixements, per poder avançar en acreditació professional”. En la formació, l'agència disposarà dels cursos que organitza i tota l'oferta que hi ha al mercat.
Així mateix, com una manera de donar valor afegit a l'empresa que contracta, a Intermedia faran una tasca d'acompanyament del treballador que ha format, en els seus primers passos a l'empresa que li ha fet confiança.