Empreses

Els vins i caves d'Alta Alella volen obrir-se al mercat nord-americà

El celler ha estat triat pels sommeliers com el millor de Catalunya.

El boicot al cava és un fet. Hem de buscar mercats més cosmopolites

A mig camí entre Tiana i Alella, al bell mig del Parc Natural de la Serralada de Marina, el cultiu de la vinya i la producció del vi es remunta a l'època dels romans. És aquí on el badaloní Josep Maria Pujol-Busquets, enòleg de professió i amb una dilatada trajectòria professional en diversos cellers catalans, va decidir fundar Alta Alella l'any 1991. Un dels signes d'identitat del celler ha estat l'aposta per l'agricultura ecològica des del primer moment, que els ha permès situar alguns dels seus vins i caves a les cartes dels restaurants més prestigiosos del món, mentre que d'altres han obtingut reconeixements internacionals de primera categoria. De fet, Alta Alella ha estat recentment premiat com el millor de Catalunya per l'Associació Catalana de Sommeliers (ACS), un reconeixement atorgat a través d'una votació a les xarxes socials en la qual van participar tots els socis de l'ACS.

L'empresa està immersa en un procés de reestructuració de la gamma de productes i de renovació del disseny. El propietari de la firma explica que es tracta d'una actualització “perquè l'ampolla sigui coherent amb el producte, parli per si sola i expliqui el que hi ha a dins”. A hores d'ara la gamma de vins i caves d'Alta Alella abasta quinze productes diferents tot i que es tracta d'un celler molt dinàmic. “Cada any anem oferint alguna cosa nova perquè el mercat, sobretot l'internacional, demana novetats”, assegura Pujol-Busquets, que afegeix que treballar amb agricultura ecològica facilita aquest procés d'innovació perquè permet elaborar productes més naturals i amb menys intervenció, que fa que reflecteixin més fidelment les característiques del terreny i l'anyada. Prova de l'aposta per prescindir de productes químics és l'aparició ara fa cinc anys del primer cava sense sulfits, que ha obtingut molt bona resposta del mercat. L'explicació d'aquesta opció és ben senzilla, segons l'artífex del projecte, “vivim al mig de la vinya i no vull haver d'estar tirant insecticides i pesticides al mateix lloc on estic criant les meves filles”.

Alta Alella va reintroduir a la zona el Mataró, una varietat de raïm negre que en altres parts del territori es coneix com a monestrell i que és molt apreciat en àrees vinícoles d'Austràlia i Califòrnia. El Mataró el fan servir per fer vi dolç i també com a base d'un cava. Tot i que a la DO Alella la varietat més característica és la pansa blanca, aquest celler treballa amb moltes varietats de raïm per oferir productes més complexos, vins que no es signifiquin només pel tipus de raïm amb què s'elaboren. “Amb varietats diferents cultivades en terrenys diversos que no tenen la mateixa exposició al sol podem tenir una paleta de colors que ens permet dibuixar vins més complexos”, manté el propietari del celler.

“països amics” i Europa.

Alta Alella produeix a l'entorn de 300.000 ampolles l'any. D'aquestes, dos terços són de cava i, sobretot, de la varietat Brut Nature. Les vendes van destinades a quatre mercats diferents: Catalunya, el que Pujol- Busquets anomena “països amics” (País Basc, Balears i part del País Valencià), Espanya, i a l'exportació, que es reparteix pels països d'Europa com Alemanya, Anglaterra, Dinamarca, Itàlia i França, entre d'altres, i també arriben al Japó. Pel que fa a xifres, asseguren que a Catalunya i als “països amics” es mantenen mentre que a Espanya cada cop venen menys. Aquesta davallada l'atribueixen al rebuig de què són objecte els vins i caves catalans des de fa anys. “El boicot al cava català és un fet. Per això hem d'anar a buscar mercats més cosmopolites, més oberts”, manté Josep Maria Pujol-Busquets, que lamenta que no hi hagi una lliure circulació de mercaderies amb Espanya. Les xifres d'exportació van en augment. Han arribat al 20% del total de la producció i tenen previst tancar l'any al 25%, amb l'objectiu d'assolir el 30% aviat. En aquest sentit, destaca també l'increment de vendes a les botigues de vins que hi ha a zones turístiques de Barcelona com ara l'entorn de Santa Maria del Mar i al Raval, on la majoria dels clients són estrangers. “Barcelona té un gran dinamisme i el vi hi té molt a dir perquè forma part del món lúdic”, argumenta el propietari del celler, que assegura que la clau de l'èxit en aquest mercat és “la relació qualitat-preu i el fet que es tracti de vins i caves d'agricultura ecològica”. Ara l'objectiu és buscar vies de penetració dels seus productes al mercat nord-americà. Mireia Pujol-Busquets, filla dels propietaris, enòloga i dedicada també al negoci familiar, treballa ara en una estratègia adreçada específicament al mercat dels Estats Units i Canadà.

Per seguir al capdavant tenen clar que l'aposta és innovar i aprofundir en l'agricultura ecològica.

Facturació

3,5 M€

Treballadors

25

Any de fundació

1991

Josep Maria Pujol- Busquets i la seva dona, Cristina Guillén, van plantar els primers ceps l'any 1991. Deu anys després, els ceps van començar a donar el seu fruit per elaborar uns vins i caves que es caracteritzen perquè són un reflex del territori on es produeixen

Visitar les vinyes a vista d'ocell

L'enoturisme és una de les línies de negoci que Alta Alella està desenvolupant com a estratègia per donar a conèixer la marca, segons explica Josep Maria Pujol-Busquets. La seva situació, enmig del Parc Natural de la Serralada de Marina, en un indret elevat que fa de balcó del Mediterrani i a només vint minuts del centre de Barcelona, el converteixen en una molt bona opció per als turistes que volen fer una visita de mig dia a un celler. A més de sessions de tast i maridatges, Alta Alella ofereix la possibilitat de fer altres activitats com ara sessions de ioga a peu de vinyes, classes de pintura amb vi per a nens i passejos guiats a les vinyes i al celler. Una de les opcions més innovadores és el recorregut en helicòpter, que a hores d'ara atrau molts turistes americans i alemanys d'alt poder adquisitiu. De fet, la majoria de visitants d'Alta Alella són estrangers que passen uns dies de vacances a Barcelona. “Oferim vestits a mida per adaptar-nos als gustos i les necessitats dels visitants”, assegura el propietari del celler, que avança que seran el marc del congrés d'una empresa i que estan treballant per oferir una experiència en què els visitants arribaran amb embarcació de vela al port del Masnou per fer la visita guiada al celler.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els vins i caves d'Alta Alella volen obrir-se al mercat nord-americà

Publicat a