Gran angular

Les noves esperances europees

Com se sap, Europa és l'àrea on la gent, malgrat la crisi i les retallades actuals, viu amb la protecció social més alta del món. Amb un 7% de la població mundial, Europa genera el 25% del producte brut mundial i els països europeus gasten el 50% de les despeses mundials en qüestions d'estat de benestar.

Però aquesta Europa que el mes de maig que ve anirà a unes noves eleccions per escollir per sufragi dels ciutadans europeus el Parlament Europeu –que ara té capacitat de codecisió igual que el Consell- no està en el seu millor moment o, almenys, això és el que es diu.

Però Europa, com sempre es diu, ha avançat sempre que s'han produït crisis i em sembla que ara estem en un moment en què no es pot dir que Europa està en crisi, sinó en un procés de transformació i, fins i tot, de reforçament.

El primer símptoma d'aquest reforçament és la fi del primer exercici de “semestre europeu” en funció del qual els estats membres de la Unió Europea han perdut la independència per escollir lliurement la seva política fiscal i confeccionar el seu propi pressupost sense ajustar-lo als requeriments dels pactes europeus sobre els dèficits per fer possible que la Unió Econòmica i Monetària Europea vagi avançant.

El segon és que la Unió Bancària Europea està avançant per tractar de corregir que les vulnerabilitats de la banca influeixin negativament en el funcionament de l'economia europea. De moment s'ha creat un mecanisme únic de supervisió –associat al Banc Central Europeu- per analitzar la solvència bancària amb els mateixos criteris a tots els països i s'estan discutint els propers passos respecte a qui finançarà el tancament de bancs inviables (mecanisme de resolució) o, més endavant, la garantia de dipòsits.

En tercer lloc, podem dir que el procés d'Unió Econòmica i Monetària ha entrat en un procés federal innegable. Després de mesos de vacil·lacions derivades de com fer front a les crisis grega, irlandesa, portuguesa i xipriota, s'ha creat un mecanisme europeu d'estabilització que, a falta d'eurobons, ajuda a fer que els estats membres trobin una certa solidaritat financera europea i això queda complementat per l'activisme contra la crisi que està demostrant el Banc Central Europeu presidit per Draghi, en comparació del poc activisme que mostrava el BCE quan al capdavant hi havia Trichet. Ara fa alguns dies l'expresident Rodríguez Zapatero presentava les seves memòries, on explica que la manca de visió de Trichet respecte a la crisi que s'acostava va fer que, el juliol del 2008, el Banc Central Europeu incrementés el tipus de interès en comptes d'abaixar-lo.

Passant a l'àrea política, un element de transformació és l'intent d'aconseguir que la població europea deixi de pensar que la UE no és democràtica o que està massa allunyada de la realitat dels seus problemes.

POCA PARTICIPACIÓ.

És veritat que l'abstenció a les successives eleccions al Parlament Europeu ha augmentat. Si la participació en les primeres eleccions, el 1979, va arribar al 62%, el percentatge ha anat caient: 59% en les de 1984; 58% en les de 1989; 57% en les de 1994; 50% en les de 1999; 45% en les de 2004, i 43% en les de 2009, però és cert, també, que la iniciativa de certs partits -amb el suport de la presidència del Consell Europeu- està ara tractant de corregir aquesta tendència fent que el proper president de la Comissió Europea que els caps d'estat dels estats membres haurien de proposar sigui el cap de llista del grup polític més votat. El fet que el president del Parlament Europeu –el socialista alemany Martin Schulz– s'hagi llançat ja a fer campanya i que aviat altres partits seguiran el mateix camí mostra aquesta línia que s'està definint per corregir la “desafecció cap a Europa”, que només es podrà acabar de corregir –de cara a les properes eleccions europees del mes de maig de 2014– si els governs dels estats membres de la UE deixen de culpar “Brussel·les” de tot el que va malament als seus respectius països mentre s'atribueixen els èxits que molts cops pertanyen més a la integració europea que a les seves pròpies decisions.

És cert que les polítiques d'austeritat que alguns països amb dèficit fiscal estan aplicant per seguir la normativa europea no serveixen perquè la ciutadania se senti còmoda amb les orientacions que arriben des de les seus de la Comissió Europea a Brussel·les o la seu del Fons Monetari Internacional a Washington, però no és menys cert que el Banc Central Europeu –des de Frankfurt– ha fet molt més del que preveien els tractats per salvar l'euro i per evitar que algun país perifèric europeu hagués de sortir de l'euro per la seva impossibilitat d'obtenir la confiança dels mercats financers com a conseqüència del seu elevat i creixent nivell d'endeutament.

POLÍTIQUES D'AUSTERITAT.

I parlant de les polítiques d'austeritat i retallades que han portat a desordres al carrer i que han portat, fins i tot, a augment en les perspectives electorals dels partits d'ultradreta que han capitalitzat una part del descontentament social, cal confiar que el pacte de legislatura alemany avançat aquesta setmana pels partits Cristianodemòcrata (CDU) i Socialdemòcrata (SPD) i que permetrà que la senyora Merkel faci govern de coalició amb una orientació menys conservadora que la que ha seguit fins ara serveixi per no posar tanta pressió com fins ara sobre els països perifèrics d'Europa. Si Alemanya accepta rebaixar el 7% de superàvit fiscal que manté estimulant el seu consum intern i si el BCE segueix amb els seus suports a l'augment de la liquiditat del sistema bancari i creditici, l'economia europea podrà avançar més del que ho està fent ara.

Un rellançament de l'economia alemanya pel pacte CDU de Merkel i SPD de Gabriel ajudarà els països més escèptics i que més critiquen Europa a adonar-se que viure fora del seu paraigua o pensar en “menys Europa” és completament ridícul.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.