Eines

LLUÍS CASADO

COAUTOR DEL LLIBRE ‘EL MAPA DEL CONFLICTO'

“Hi ha polítiques de recursos humans que tensen molt la corda”

La capacitat que tenim de fer front a la discrepància a través del diàleg ens fa millorar

Diu l'escriptora Isabel-Clara Simó que no entén la novel·la sense el conflicte. I és que el conflicte és una part de les nostres vides, però, sabem gestionar-lo?

Una bona novel·la no fa més que reflectir les relacions entre les persones, i s'entén que una novel·lista experimentada reclami el conflicte perquè, sense conflicte, seria un avorriment. Però en el món real el conflicte parla més aviat de les nostres mancances relacionals. I, efectivament, tinc la sensació que se'ns ha preparat poc.
Com actuem davant una situació de conflicte?

Bàsicament hi ha tres estratègies: mirar cap a una altra banda i evitar-lo; contraatacar sistemàticament, que és propi de persones que es prenen aquestes situacions com una cosa personal, i la tercera seria fer-ho de manera enraonada, que és la més aconsellable en la majoria de situacions. En aquest cas, és molt important ser conscient de les nostres emocions, que és una altra de les assignatures pendents.
El conflicte pot ser positiu?

Moltes vegades associem el conflicte amb la violència, però pot ser simplement discrepància, i aquest és el motor de la innovació i del canvi. La capacitat que tenim de fer front a la discrepància a través del diàleg és el que ens fa millorar.
L'empresa catalana propicia aquest diàleg?

Estem millorant. Fa uns anys, quan se'm cridava com a consultor per assessorar en temes de conflicte, la cosa ja estava molt malament; era anar a fer de bomber. Els darrers temps he rebut invitacions quan el conflicte estava en fases molt inicials o, el que és més important, per elaborar plans de prevenció del conflicte.
El conflicte es pot prevenir, doncs?

És difícil, perquè les dinàmiques relacionals són complexes. Però s'ha d'actuar com ho fem amb la salut: primer, amb prevenció; després, establint mecanismes de diagnòstic precoç, i, finalment, la intervenció en crisi.
Les empreses són conscients dels costos que suposa?

Ho comencen a ser perquè el nivell formatiu dels directius ha millorat radicalment i saben valorar més els intangibles de l'empresa, els positius i els negatius i la repercussió sobre el compte d'explotació.
Quin paper té el lideratge?

El líder és un especialista en persones i ha de ser capaç d'identificar els símptomes (l'escassa confiança mútua, la poca col·laboració, els recels...) i intervenir-hi. El lideratge és clau.
El reclutament és crític?

La gran majoria de la gent involucrada en un conflicte és absolutament normal, però certes dinàmiques de relacions desencadenen en conflicte.
Hi ha factors desencadenants?

Hi ha factors externs, com ara la crisi que tenim, perquè tensa molt l'ambient i genera molt d'estrès. Dels factors interns, el principal és precisament el lideratge, que pot ajudar però també pot ser desencadenant del conflicte. Ho fa quan desatén les persones, o és exageradament parcial o està molt centrat en els resultats. També hi ha polítiques de recursos humans que estan tensant molt la corda demanant molta implicació, dedicació i preparació al treballador però a canvi de poca cosa. La sensació és d'injustícia i això alimenta el conflicte.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.