Crowdcube, alternativa de finançament
La filial del grup britànic vol potenciar al nostre mercat el finançament col·lectiu, apuntant a petits estalviadors i a grans fons
La musculació financera de l'empresa es troba en un període de mutació, que hauria de culminar amb la consolidació de tot allò que s'anomena finançament alternatiu al bancari, i del qual una empresa com Crowdcube, experta en finançament col·lectiu d'inversió, o equity crowdfunding n'és un bon exemple.
Crowdcubre España és la filial de la britànica Crowdcubre Ltd., firma que en només tres anys ha assolit una cartera de 84.000 inversors registrats i ha finançat gairebé 150 projectes, d'un valor de més de 45 milions d'euros.
Com expliquen Pepe Borrell, cofundador i director general, i Oriol Cordón, cofundador i cap d'inversions, Crowdcube és un canal professional de finançament alternatiu per a emprenedors i empreses que es distingeix per l'heterogeneïtat dels inversors que pot captar. Com diu Cordón, “per part dels inversors, abastem el petit estalviador de classe mitjana, business angels, empresaris i fons d'inversió i capital risc que poden utilitzar una plataforma com la nostra precisament per fer filtratge de quins projectes són sòlids, i participar com a coinversor.” Com apunta, “la nostra intenció és senzillament eixamplar la base d'actors que hi ha en el finançament empresarial, no n'hi ha prou amb capital risc i business angels, en calen d'altres perquè els estalvis no romanguin inactius als dipòsits bancaris.” La peculiaritat del mercat financer espanyol és que mentre que a França i la Gran Bretanya el finançament a través del canal bancari no depassa el 60%, una ràtio que cau fins al 30% en el cas dels EUA, aquí encara estem instal·lats en el 80%.
L'incentiu fiscal.
La firma, que opera des del juny passat, d'aquí a finals d'any es proposa demostrar que el mercat és realment receptiu a la seva proposta, i per això tirarà endavant el finançament de cinc empreses. Amb vista a l'any vinent, el propòsit és atreure un volum de finançament d'entre 3 i 4 milions d'euros.
El perfil d'empresa que cerca Crowdcube es distingeix pel seu concepte innovador. Ara està treballant les inversions a Foodinthebox, empresa d'oci que ofereix viatges amb experiència gastronòmica singular, i pel qual es volen captar 25.000 euros; iClassics Productions, que acosta la literatura a les noves generacions a través de la tecnologia, de manera interactiva i immersiva i Eureka-Experts, firma d'assessorament expert per a emprenedors. Com diu Pepe Borrell, “ens interessen tots els sectors, perquè ens devem als inversors, però és cert que tenen un interès especial els tecnològics o els de comerç electrònic”.
Que s'aclareixi la llei.
A partir dels 10 euros
La inversió mitjana a Crowdcube és de 3.100 euros per inversor, si bé les regles del joc estableixen que l'aportació mínima és de 10 euros. Qui vulgui invertir primer ha de registrar-se a la plataforma per accedir a tots els projectes. Un cop ha triat el que li fa més el pes, fa la seva inversió a través d'una passarel·la de pagament independent, en què els diners queden bloquejats i no es transfereixen a cap compte bancari fins que el projecte assoleix el 100% del finançament. Un cop
s'ha tancat la ronda de finançament, l'inversor rep per correu informació sobre
la seva participació a l'empresa, amb vot o sense,
i els estatuts socials, i té catorze dies per revocar la seva decisió d'invertir.
Crowdcube, alternativa de finançament