Gran angular

La nàutica ja té el vent a favor

El sector registra un augment del 8,5% en vendes després de sobreviure a una davallada del 75% entre el 2006 i el 2013

Les microempreses són les que millor han resistit la crisi i ara tiren endavant
El vent aixeca una mica la proa, però havíem estat molt i molt malament

“Ni de molt no s'acosten a les xifres prèvies a la crisi, però hem d'estar contents que per tercer any consecutiu milloren les vendes, tot i que moderadament”, explica Miquel Guarner, secretari general de l'Associació d'Indústries, Comerç i Serveis Nàutics (ADIN), que aplega més de 200 empreses, associacions i entitats que tenen com a principal activitat la nàutica d'esbarjo. Segons les xifres de l'ADIN, entre gener i maig s'han venut a Catalunya 371 embarcacions noves i 1.597 d'ocasió, que representen un 8,5% i un 3,6% d'augment, respectivament, en relació amb el mateix període de l'any passat. Les xifres catalanes representen el 3% de les matriculacions d'embarcacions noves a l'Estat i el 20,7% de les d'ocasió.

El sector continua així la tímida reactivació que va iniciar fa tres anys. “El vent –apunta Guarner– aixeca una mica la proa, però és que havíem estat molt i molt malament.” Del 2006 al 2013 les vendes d'embarcacions van tenir una caiguda del 75% a Catalunya i del 72% a l'Estat. “Però ara les empreses que han sobreviscut a la crisi han fet els deures i ja tenen controlada la situació. Qui ha arribat fins aquí, ja tira endavant”, assegura Guarner.

Aquelles que més han notat la davallada econòmica global, explica el secretari general de l'ADIN, “han estat les empreses grans, les que tenien entre 10 i 30 treballadors i que es dedicaven a la venda o fabricació de vaixells. Moltes d'aquestes van haver de tancar perquè no van suportar les despeses d'estructura”. En canvi, “les microempreses, els negocis familiars, han sobreviscut a la crisi amb una economia de guerra, i ara continuen”, puntualitza.

Indústria familiar.

Més del 45% de les empreses del sector de la nàutica d'esbarjo a Catalunya tenen menys de cinc treballadors, “i fan una mica de tot, tant es dediquen a la venda d'embarcacions com a la reparació o el lloguer”, explica Guarner.

Les últimes xifres de l'ADIN, elaborades amb dades de la direcció general de la Marina Mercant, indiquen la consolidació del canvi de tendència. “Les vendes d'embarcacions noves confirmen la recuperació del sector nàutic català durant aquests primers cinc mesos de l'any. Si al bon creixement pel que fa a matriculacions s'hi afegeix el fet que els escars i varadors tenen molta càrrega de treball de reparació, es fa evident que el sector comença a reactivar-se”, assegura Jordi Senties, president de l'ADIN.

Eslores mitjanes.

El més gran nombre de matriculacions el va registrar la capitania marítima de Palamós-Girona, amb 151; seguida de la de Barcelona, amb 133; i la de Tarragona, amb 87. Tanmateix, Barcelona va ser la que va tenir el creixement més gran, en passar de 108 unitats matriculades en els 5 primers mesos de l'any passat a 133, en el mateix període d'enguany.

Per tipus d'embarcacions, el nombre de vendes d'eslores de 4 metres i de 8 metres va augmentar un 16,7%; el de 6 metres, un 9,8%; i el d'embarcacions de vela, un 81,3%. Les grans eslores –entre 12 i 15 metres– van tenir creixements d'un 53,8% i 83,3%, respectivament, perquè durant la crisi a penes es venien. Tres tipus d'embarcacions són les que han registrat caigudes en vendes: les de 5 metres, que van baixar el 12%; les motos aquàtiques, amb un retrocés del 18%; i les pneumàtiques, amb un 7,7% menys.

Pel que fa al mercat de segona mà, tot i que Palamós-Girona va registrar el nombre més gran de vendes, amb 632 unitats, la xifra va ser menor que l'obtinguda entre el gener i el maig del 2015 en un 6,9%. Barcelona va tenir 695 vendes, un 6,6% més; i Tarragona, 270 embarcacions, que va significar un 4,2% d'augment. Per tipologia, el nombre d'embarcacions d'ocasió de motor va augmentar el 3% mentre que les de vela van incrementar-se un 11,4%.

Esport per a tothom.

“Ara es ven molt més el vaixell, senzillament perquè els d'ocasió gairebé han desaparegut del mercat durant els anys de la crisi, quan no es venia l'embarcació nova”, explica Guarner. Per ell, “la recent reforma de les titulacions nàutiques ha impulsat positivament el creixement de les eslores mitjanes”. Tanmateix, es lamenta que la nàutica encara sigui considerada un esport de luxe i que les administracions públiques facin ben poca cosa per popularitzar-la.

L'ADIN fa una intensa tasca per promocionar la nàutica d'iniciació, amb accions a les escoles, a més del Saló Nàutic i altres fires. D'altra banda, fa deu anys que l'ADIN va impulsar el cicle formatiu de tècnic de manteniment de línies electromecàniques, és a dir, de manteniment de vaixells, que s'imparteix en sis centres del país i té una durada de dos anys. “A l'inici, els matriculats eren persones de certa edat. Ara, en canvi, la meitat dels alumnes tot just han acabat l'ESO.” Actualment, al voltant de 300 joves segueixen aquest cicle formatiu a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.