Economia

El grup Iberia ha rebut més de 140 milions en ajuts en 5 anys

Air Nostrum i Vueling s'enduen més de la meitat de fons públics per promocionar els aeroports

Ryanair és l'altra gran beneficiària d'ajudes

Algunes de les crítiques pels 140 milions d'euros que Spanair ha rebut de la Generalitat els últims tres anys són “hipòcrites”, segons ha considerat el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Collell, tot recordant que “tothom sap que les companyies aèries han rebut ajuts públics en quantitats molt considerables”. No ho ha justificat amb dades, però les que va fer públiques la Comisión Nacional de la Competencia (CNC) en el seu informe del
2011 li donen la raó.

De fet, el grup Iberia, amb la seva filial Vueling, i Ryanair són les companyies que més han criticat el suport de la Generalitat a Spanair. També són les que han rebut més diners públics en subvencions autonòmiques, provincials i locals per volar en diversos aeroports espanyols els últims cinc anys. I, curiosament, el grup Iberia ha rebut més de 140 milions en subvencions a la promoció turística lligada als aeroports. Com a mínim, perquè la CNC admet en el seu informe que no ha disposat de tots els acords signats entre companyies aèries i administracions que han sol·licitat als principals implicats. La CNC fa pública la suma global d'ajuts que han donat les diverses administracions –gairebé 250 milions del 2007 al 2011– però no la quantitat que ha rebut cada companyia aèria. Sí que mostra un índex de fons rebuts per cadascuna, que permet calcular aproximadament la distribució dels 250 milions globals.

Subvenció per passatger

La franquícia regional d'Iberia, Air Nostrum, ha rebut la meitat dels ajuts que es justifiquen en subvencions per passatger per promocionar els aeroports regionals d'arreu de l'Estat com a destinació turística. Serien uns 123 milions d'euros, el doble del que ha rebut la segona companyia més beneficiada, Ryanair, amb un volum d'uns 62 milions. Lagunair, una companyia lleonesa que només va funcionar mentre va rebre ajuts, fins al 2009, en suma 24, mentre que Vueling se n'enduia uns 22.

La resta de línies aèries, inclosa Spanair, han rebut en promoció turística menys de cinc o d'un milió aquest últim quinquenni. L'informe no inclou els 140 milions que la Generalitat ha invertit a Spanair perquè no
són ajuts a la promoció turística, sinó aportació directa de capitals i concessió de préstecs.

Turespaña es promociona sobretot a través d'Iberia

L'Institut de Turisme d'Espanya (Turespaña) ha invertit a Iberia la major part dels diners que destina a la promoció turística exterior de l'Estat espanyol. Tot i això, el volum global d'ajuts és molt menor en aquest cas –10 milions–. A més, en aquest cas els acords de l'institut comprometen la companyia aèria a aportar una quantitat semblant de diners per a
la promoció de l'Estat espanyol que els que aporta l'organisme. Iberia ha rebut el triple de fons que la segona companyia, Air Europa.

Les altres que han rebut fons amb aquest objectiu han estat Jet2, Vueling, Ryanair, Air Berlin i Easyjet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.