Serveis

tarragona

Invertiran 17 milions a reformar l'estació i fer accessibles les andanes

Adif duplicarà la superfície d'ús públic de l'edifici de viatgers i instal·larà escales mecàniques i ascensors a la zona de vies, cosa que comportarà talls nocturns

Nou mesos després que l'Ajuntament de Tarragona i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) acordessin millorar l'accessibilitat a l'estació de tren de Tarragona, l'entesa ha cristal·litzat ara. Hi ha un compromís per part de l'ens estatal de treure a licitació abans de finals d'any una profunda remodelació de l'edifici de viatgers, que permetrà duplicar els espais destinats al client –la reforma sortirà a concurs abans de finals de mes–. A més, es definirà un segon projecte en què s'invertiran ni més ni menys que 15 milions d'euros per instal·lar escales mecàniques i ascensors per fer totalment accessibles totes les andanes, que ara són un gran problema per a gent com ara persones amb mobilitat reduïda, pares amb cotxets i viatgers amb equipatges feixucs. D'“inversió històrica”, va qualificar la previsió l'alcalde de Tarragona, el socialista Josep Fèlix Ballesteros, que hauria tancat l'acord dijous passat en una reunió a Madrid amb el president d'Adif, Antonio González.

La remodelació de l'edifici principal, que guanyarà metres pels dos laterals, podria començar un cop s'adjudiquin les obres, en principi abans que acabi l'any, i durarà cinc mesos. Costarà 2,3 milions d'euros i ha de permetre establir un espai principal lliure, que unirà directament la via pública amb l'andana número u; un altre espai destinat a sala d'espera i servei de taquilles, i un corredor de connexió del vestíbul principal amb els locals comercials reordenats; els lavabos –ara només s'hi pot accedir des de fora–, que n'hi haurà de nous per a persones amb mobilitat reduïda, i una nova sala d'atenció al client. Tota la primera planta, a excepció dels despatxos dels operadors o del supervisor comercial, “serà d'ús públic”, va destacar Ballesteros. També s'unirà amb un fals sostre de fusta la marquesina de l'andana principal i el vestíbul.

Tot plegat suposarà un canvi d'imatge notori, que només mantindrà l'estructura actual de l'edifici, però el repte que millor respon a les demandes d'accessibilitat dels usuaris i de plataformes d'afectats és l'execució d'una segona fase que encara està per definir. Per això el que es licitarà serà la redacció d'un projecte que, d'una manera o d'un altra, ha de permetre instal·lar ascensors i escales mecàniques que anul·lin la rigidesa de l'actual pas inferior. Això suposarà fer més amples les andanes –la seva estretesa ha evitat posar-hi ascensors sense més– i modificar l'amplitud de la zona de vies. Tot i que Ballesteros garantia que l'estació no perdrà capacitat ni freqüències, potser s'haurà de suprimir alguna via i, de qualsevol manera, s'hauran de fer talls de trànsit durant les nits. Els treballs no tenen establerta la durada, però l'alcalde va parlar de terminis “raonables” i va dir que té “garanties suficients” que començaran just després que se'n redacti el projecte, és a dir, “durant el 2011”.

Passeres elevades

La majoria d'opcions tècniques per instal·lar els ascensors depenen, com ja havia negociat l'Ajuntament amb l'Adif, d'una passarel·la superior, des d'on s'accediria a les andanes amb ascensor o escala mecànica. També “s'estudiarà” la possibilitat de fer una passarel·la per a vianants d'ús urbà, sense perjudici de les actuacions previstes a la plaça dels Carros i que al cap i a la fi esdevindria un accés directe a peu a la platja del Miracle i esquinçaria la impermeabilitat històrica del corredor litoral de ferro per Tarragona.

LA XIFRA

2,3
milions
d'euros costarà la primera fase de les obres, que ha de millorar les prestacions de l'edifici de viatgers de l'estació.

Sense perjudici d'una nova estació urbana

Ballesteros va assegurar que les millores no aniran en detriment de la nova estació urbana de Tarragona, la ubicació de la qual està pendent d'un estudi informatiu per part de Foment, que ha de concretar el deslliurament de la façana marítima. “Ara solucionem les mancances de l'estació, que s'haurien d'haver abordat fa molt, i paral·lelament esperem els resultats d'aquest estudi”, va dir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.