Empreses

Emprenedors

DBS Screening

Prevenció universal

Poder avançar-se a les malalties amb un sistema senzill a l'abast de rics i pobres

Amb una sola gota de sang extreta a través d'una petita punxada al dit i dipositada sobre un paper de filtre especial es pot obtenir informació vital per poder fer un diagnòstic precoç d'un ampli ventall de patologies cròniques com la diabetis, la insuficiència renal crònica, els problemes cardiovasculars o les disfuncions hepàtiques. Aquesta és la tecnologia que ha desenvolupat DBS Screening, una firma nascuda ara fa poc més d'un any i incubada fins fa poques setmanes al Parc Científic de la Universitat de Barcelona.

El sistema té un avantatge destacat respecte de les analítiques tradicionals de sang, ja que en basar-se en mostres de sang seca no necessita cadena de fred. “Això facilita molt el seu ús a països pobres o en vies de desenvolupament on mantenir aquesta cadena de fred pot ser impossible”, explica un dels dos socis i director de l'empresa, Manuel Vicente. I és que una de les missions de DBS Screening és, explica Vicente, “democratitzar la medicina, i aquest sistema, a més de ser més barat que una analítica tradicional, té l'avantatge que el pot fer personal no sanitari”.

De fet, abans de desenvolupar els reactius per a malalties cròniques no transmissibles i muntar DBS Screening, Manuel Vicente i el seu soci, Jordi Martí, ja havien acumulat experiència col·laborant amb l'Instituto Vital Brazil per fer proves de prevenció pre-natal de malalties infeccioses a 200.000 dones embarassades d'aquell país.“Això salva vides perquè en el cas de donar positiu de VIH, per exemple, es pot actuar a temps per evitar un contagi al fetus”, explica. Ara l'empresa combinarà les dues proves, tant la de malalties infeccioses com la de malalties no transmissibles a països pobres i rics. En aquests darrers l'aposta és oferir una eina eficaç per a les campanyes públiques de prevenció. De moment ja han fet tres campanyes petites però ara negocien amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona la realització d'una macrocampanya preventiva a través de 1.500 escoles de 159 municipis i destinada a 180.000 nens d'edats compreses entre 10 i 11 anys i entre 15 i 16 anys. “Això oferiria una fotografia detallada de l'estat de salut d'aquesta població quant a nivells de colesterol, triglicèrids, glucosa, creatinina i hemoglobina i permetria a les administracions decidir les polítiques públiques de salut de manera més eficient”, destaca Vicente. El cost de la prova (al voltant dels 5 euros per nen) no l'hauria d'assumir l'administració ja que, com explica l'emprenedor, ells s'encarreguen “de buscar els patrocinadors necessaris”. Mentre les negociacions amb l'Àrea Metropolitana avancen, BDS Screening ja té a punt de firmar un primer acord amb un municipi de Lleida per fer una campanya també centrada en la població infantil.

Als països en vies de desenvolupament la firma preveu tancar acords de franquícia per tal de transferir la tecnologia a socis locals. El primer acord a tancar-se ha estat a l'Índia, però Vicente destaca que el seu model es pot exportar a tot el món.

Paral·lelament l'empresa -que ha estat un dels 15 projectes seleccionats pel Programa d'Emprenedoria Social de la Generalitat de Catalunya i ha rebut entre d'altres el primer Premi AlumniUB- ha iniciat una ronda de finançament per captar recursos que els permetin desenvolupar nous reactius per detectar a temps altres tipus de malalties.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.