Gran angular

Una reforma acomplexada

En el sector financer denuncien que el nou pla de recapitalització del sector financer és massa lent i que no aconseguirà fer aflorar aviat el crèdit Cal una bona solució per a Bankia, que finalment podria ser adquirida per La Caixa

El ‘cocos' poder ser una via de deute un cop es converteixin en accions dels bancs
Els experts creuen que el sostre de provisions està per damunt dels 50.000 milions
Part del mercat no descarta que Bankia s'hagi de tornar a trossejar

Del dubte, a la decepció: la reforma financera dissenyada pel ministre d'Economia Luis de Guindos, no és del grat dels mercats financers. Aquest s'haurien estimat una reforma sense embuts, és a dir, el reconeixement al balanç dels bancs de tot el volum d'actius immobiliaris en mal estat, comptabilitzat amb tot el rigor i, tot seguit, fer la recapitalització necessària per assolir els objectius últims de la reforma, o sigui, que el crèdit torni a circular per revifar l'activitat econòmica i aprimar amb fusions el sistema financer espanyol, massa gran.

De fet, fonts properes al ministre de Guindos asseguren que ell hauria optat per la via més dura, per fer foc nou en el sistema financer, i així ho va deixar entreveure fa unes setmanes en una entrevista concedida al rotatiu Financial Times, en què de la lectura se'n podia entrellucar una voluntat de mostrar tot el forat immobiliari de la banca. Però el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, sensible a les pressions de la gran banca, va preferir el sender més contemporitzador del guanyar temps a través de les fusions d'entitats, com han denunciat en diversos angles dels mercats financers.

MOSTRAR LA REALITAT.

En opinió de Jaume Puig, director general de GVC Gaesco Gestión, “si s'ha de posar capital per afrontar el sanejament, has de mostrar la situació real”. Els 50.000 milions d'euros de provisions que suposen la pedra angular de tot el pla del ministre, “parteixen d'uns actius problemàtics reconeguts pels bancs, quan les darreres dades oficials, del 30 de juny del 2011, ja parlen de 175.000 milions”, com diu Puig. De fet, en fonts financeres s'assegura que en aquests moments els bancs no saben quin és el forat que els ha causat la disbauxa immobiliària. La pista que tenim és que els actius dubtosos van créixer un 24,9% del juny del 2010 al del 2011.

La reforma marca per a les provisions, en el cas del sòl: passar de cobrir el 31% al 80%; en les promocions en curs, del 27% al 65%, i en promocions acabades i habitatges, del 25% al 35%. Per Puig, “així no es fan les coses correctament, calia fer una valoració individualitzada, realment a preus de mercat, com es va fer a Irlanda, perquè ens podem trobar que hi ha solars rústics que passaven a ser urbans, promocions que només són solars amb permís de construcció i edificis mal ubicats”.

Com diu Josep Soler, director general de l'Institut d'Estudis Financers (IEF), “cal fer avinent que els balanços bancaris no estan fixos en el temps, els actius dubtosos es van deteriorant, i ho continuaran fent el 2012.” Per Joan Manuel Casanovas, soci fundador d'Argenta Patrimonios, la via lenta adoptada per de Guindos “és una solució de mitges tintes, perquè donar tant de temps per diluir les pèrdues en immobiliari significa que els bancs no donaran crèdit fins que no tinguin els balanços totalment nets”. D'exemples de via lenta en tenim, com el del Japó, en què la conseqüència més directa va ser la restricció del crèdit, a banda que la recuperació del sector immobiliari encara no és un fet. D'altra banda, per il·lustrar tractaments reactius per facilitar la recapitalització, hi haurien els casos de Suècia i Finlàndia el 1991 o Corea i Indonèsia, el 1997 i l'últim d'Irlanda, del 2008.

És una reforma que només servirà per fer un estratagema comptable? Segons Eliseu Santandreu, responsable d'Economia del Centre Metal·lúrgic de Sabadell, “ara els bancs s'apressaran a vendre els pisos del seu estoc, amb finançament al 100% d'hipoteques que duraran 40 anys, per tal de convertir un actiu dubtós en real”, però, és clar, hi afegeix, “això no genera entrada de líquid, és un simple assentament comptable que, al capdavall, no es traduirà en generació de crèdit.” Com diu Santandreu, “l'Estat no gosa denunciar aquesta situació i corregir-la, perquè els bancs li compren deute públic amb els diners que li ha prestat el Banc Central Europeu (BCE)”.

El macroeconomista Edward Hugh també alerta d'aquestes circumstàncies actuals, en què els bancs solucionen els seus problemes de finançament en les subhastes del BCE: “els bancs espanyols, com els portuguesos o els italians, s'estan limitant a gestionar passius, finançant-se al BCE per recomprar cèdules, o convertint en accionistes els posseïdors de deute subordinat, i així aparentment milloren el capital en el balanç. És un truc per ajudar el capital que no és ben vist pels inversors estrangers, que no tornaran.” En el joc que ha disposat el BCE amb les seves subhastes perquè els bancs es guanyin un marge i vagin fent, només s'atorga liquiditat als bancs, no hi ha recapitalització efectiva, per la qual cosa els bancs, gelosos de mantenir els ràtios de solvència, mantenen tancada l'aixeta del crèdit.

El sanejament, les entitats l'haurien de fer contra els seus beneficis o reserves, i si no tenen prou diner, l'Estat els ofereix aquests cocos, o bons convertibles contingents, que es presten al 8%, i que es converteixen en accions si les entitats entren en pèrdues o veuen com minva perillosament el nivell de solvència. Edward Hugh, que també dubta que la reforma sigui efectiva, interpreta que amb els cocos “s'ha adoptat una solució semblant a la del FROB I, una mena de pignoració per la qual amb el cobrament d'interessos, el FROB pot anar al mercat i emetre bons. De moment, això no genera deute, però més endavant seran convertibles en accions si l'entitat financera no pot afrontar les pèrdues, i llavors hi haurà deute, però és clar, el govern espanyol espera que això passi quan l'economia ja vagi pel camí de la recuperació”. És llavors quan l'Estat, és a dir, tots els contribuents, esdevenen accionistes d'una entitat que val menys que quan se li va concedir diner a través dels bons. En diversos cercles financers, s'ha discutit que amb aquesta eina s'eviten costos a l'Estat en la nova reforma, i recorden que per escometre-la, el Tresor Públic ha hagut d'injectar al FROB 6.000 milions d'euros que, en termes de deute, suposen quatre dècimes de PIB i encara no sabem si suposaran una inversió amb rendiment o amb pèrdues. Cal fer avinent que amb aquest nou capítol de racionalització de l'entorn financer, ja s'han abocat 18.600 milions de diner públic. Josep Soler és dels que considera que, d'entrada, no s'hi valen mals averanys, sobre els ajuts públics a la banca: “en altres països, com Regne Unit, Irlanda o els EUA, les aportacions públiques s'han saldat amb rendiments, han esdevingut bones operacions en què l'ajut s'ha retornat amb plusvàlua.”

Explícitament, amb la reforma financera es vol fer el camí cap a una nova geografia bancària, amb molts menys jugadors després de més rodes de fusions. Aquesta empenta per les fusions, que de fet és la reforma, també genera dubtes, amb el benentès que tot aquest pla, segons es diu, s'ha confegit pensant a no posar-hi més diners públics del compte. Com diu Edward Hugh: “fent l'ajustament tal com s'ha concebut, diverses caixes van de pet a pèrdues, i per això es fa necessària la fusió. Però la pregunta és: un gran grup, com BBVA, Santander o La Caixa, comprarà una entitat sense un esquema de protecció d'actius (EPA) tan generós com el que ha gaudit el Sabadell amb la CAM?” Un EPA, com s'ha assenyalat en ambients financers, que s'adiu clarament a un esquema de via lenta, ja que s'atorguen ajuts per pal·liar possibles pèrdues en un termini de deu anys.

Totes les càbales que es fan aquests dies, sobre si aquest banc engoleix aquella caixa, per després anar per aquella altra, depenen de com es desfarà el veritable nus gordià de tot aquest afer, el futur de Bankia, que potser haurà de dotar 6.500 milions d'euros. Tota sola, amb Unnim, engolida per La Caixa per crear un gegant? D'entrada, com assenyala Hugh, “si bé han fet un vestit a mida perquè no sigui comprada, amb l'allargament del termini per convertir en accions participacions preferents, en qualsevol moment pot fallar, necessita ajut”. Com afirma, “si finalment adquireix Unnim, és només la compra de temps, un altre any”.

CAP A “CAIXABANKIA”?

Tot i que es nega que la presa de posició de la Caixa a Bankia finalment culmini, al mercat s'observa que l'alt contingut polític de la hipotètica operació fa que, precisament, encara no s'hagi de descartar. Caixa Bank val 15.600 milions en borsa, i Bankia 5.972 milions, i la fusió lliura un grup de 21.000 milions, en què la Caixa, que té el control del 70% de Caixa Bank, passaria a controlar-ne el 54%. Per tant, com assenyala Jaume Puig, de GVC Gaesco, “la presència de La Caixa, amb la fusió es dilueix, i es deixa la porta oberta perquè l'entitat la puguin controlar altres en un termini curt de temps, de dos anys”. D'un parer semblant és Joan Manuel Casanovas, d'Argenta Patrimonios. Per ell, “Bankia se la quedarà algú, i serà La Caixa. En un primer moment, el centre de gravetat de la nova entitat romandrà a Barcelona, però això s'anirà diluint a mesura que entri capital nou”. Hi afegeix que “l'actual perfil del grup es pot perdre quan es jubili l'actual president, Isidre Fainé”. Però hi ha una altra posició que es deixa sentir al mercat, i que pensa que potser convé desfer el que es va fer. Com comenta Josep Soler, “la fusió d'entitats que va donar lloc a Bankia va ser una suma d'entitats amb problemes, i si ara l'entitat és inviable amb aquesta grandària, potser convindria trossejar-la. Si s'han equivocat, cal rectificar”.

Per Eliseu Santandreu, “tot i que certament a La Caixa li interessa comprar Bankia, en el mercat hi podria haver un conflicte per la posició de domini que tindria, i el risc sistèmic que hi hauria quan tremolés el gegant seria molt gran”. En aquest sentit, també admet la possibilitat que grans grups com BBVA, Santander o altres compressin actius danyats de l'entitat, o que “l'Estat, si tant de risc suposa un daltabaix de Bankia, es podria veure obligat a participar-hi decididament.” En aquesta fusió, com les altres que hi pugui haver, també hi plana el dubte de si s'alterarà la política de dividends dels bancs per escometre la recapitalització. Com bé recorda Santandreu, “els accionistes romanen al capital dels bancs pels grans dividends que paguen”.

Al final del camí, com diu Soler, “si la banca vol millorar les seves ràtios, haurà de maldar per recuperar la confiança dels clients”.

Uns, amatents a comprar, d'altres, a ser venuts

Fins que el 31 de març ja tinguem un disseny més o menys acabat del nou mapa, s'hi admeten totes les combinacions. Catalunya Caixa podria ser marca nova del BBVA, després de les picades d'ullet del president, Francisco González, que insisteix que té plans engrescadors a Catalunya. El basc Kutxabank també té plans a Catalunya, un territori que no ha llaurat prou, i per això també s'ha fixat en Catalunya Caixa. Si aquesta adquisició no culmina, hi ha l'opció de Banca Cívica. BMN, tot i que és un grup no exempt de problemes, ha admès l'interès per Banco de Valencia, i també podria oferir un preu per Caja España-Duero, que també és objecte del desig d'Ibercaja. Ibercaja, que havia confessat l'interès per Unnim, ara en l'òrbita de Bankia, s'haurà de moure, vulgui o no vulgui. A Bankia se li ha adjudicat, a banda d'Unnim, Nova Galicia Banco, una entitat que també entra en juguesques que la vinculen amb BBVA i Santander. Caldrà veure quins temps utilitzen aquests dos grans: si compren abans que aquestes entitats es posin a subhasta, no podrien rebre un EPA tan generós com el que va rebre Banc Sabadell quan va comprar la CAM. I no podem oblidar que en el Fons de Garantia de Dipòsits (FGD) amb què es nodreixen aquests suports, hi han contribuït molt generosament aquestes dues entitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.