Economia

Imants de congressos

En el programa ‘Ambassadors', de l'Agència Catalana de Turisme, hi participen 110 professionals, 27 dels quals a la demarcació de Barcelona i 48 a la capital

Promouen Catalunya com a destí idoni per organitzar esdeveniments

“El turisme de negocis és un turisme amb què tothom se sent confortable. Aporta valor afegit, deixa una despesa important al territori i, sobretot, provoca que, a posteriori, aquell turista que ve per una reunió o per un congrés després repeteixi amb la família.” Aquestes són, segons Xavier Espasa, director de l'Agència Catalana de Turisme, les virtuts del turisme MICE (meetings, incentives, conventions and exhibitions). Catalunya està disposada a ser-ne destinació capdavantera i per això fa dos anys va posar en marxa el programa Ambassadors, que ja té 110 professionals adherits, 27 dels quals procedeixen de la demarcació de Barcelona i 48 de la capital catalana.

La missió dels ambassadors (‘ambaixadors' en anglès) és ajudar a promoure Catalunya, des dels seus respectius camps laborals (mèdic, universitari, econòmic, científic...), com a lloc idoni per atreure turisme de negocis i viatges d'incentius. No es pretén captar només esdeveniments d'una magnitud similar a la del Mobile World Congress, sinó també reunions d'un format menor que encaixin amb “diversos indrets de Catalunya, més enllà de Barcelona ciutat”, aclareix Espasa. El perfil d'ambassador es correspon amb el d'“un membre actiu en alguna empresa, associació o institució, un professional amb vinculacions tant en l'àmbit nacional com internacional”.

Miquel Pons, catedràtic de química orgànica a la UB, el juliol passat va participar en l'organització del 29è congrés de The Protein Society, que per primera vegada no es feia als Estats Units. Com a ambassador, creu que la clau de l'èxit és fer una aposta “científicament interessant i geogràficament atractiva”, dues condicions que Barcelona reuneix amb escreix. “Amb el temps vaig descobrir que si convides algú a Sitges, a Barcelona o a la Costa Brava, d'entrada la gent s'hi apunta, perquè pensa: «Si el congrés no està gaire bé, almenys faré turisme.» Però això té una trampa”, comenta Pons. “Com que els ponents accepten la invitació i pots convidar gent molt bona, el congrés té un gran nivell i resulta que és tan interessant que els assistents es passen dos dies tancats en una sala, amb la qual cosa augmenta la teva fama com a ciutat on es fa bona ciència”.

Pons, que té experiència a l'hora d'organitzar congressos de diversos formats, assegura que els grans s'han de planificar amb cinc o sis anys d'antelació, ja que entre els països hi ha força competència. “Organitzar aquests esdeveniments et dóna un cert prestigi i facilita l'assistència de la gent del mateix país”, diu el catedràtic de la UB. Dins d'un mateix estat, en canvi, es procura evitar la rivalitat entre ciutats candidates amb un acord previ.

El vessant més logístic dels congressos (allotjament, desplaçaments, activitats en temps lliure...) es pot delegar a l'Agèn-
cia Catalana de Turisme (al Catalunya Convention Bureau) o bé fer-ho, com en el cas de Pons, amb la contractació d'un operador professional.

LES FRASES

[El turisme de negocis] Aporta valor afegit i deixa una despesa important al territori
Xavier Espasa
director de l'agència catalana de turisme
Si convides algú a Sitges, a Barcelona o a la Costa Brava, d'entrada la gent s'hi apunta
Miquel Pons
catedràtic de química orgànica a la Universitat de barcelona

El necessari suport econòmic

“L'únic problema real és que Barcelona està sent molt cara. Els congressos cada vegada més són un risc econòmic i el que ara espanta més és que no saps si t'hi picaràs els dits”, explica Miquel Pons. Per això, i tenint en compte que la indústria turística es beneficia d'un turisme de qualitat, aquest ambassador proposa a l'Agència Catalana de Turisme que actuï com a garantia. “La gent que organitzem congressos som acadèmics, les nostres universitats i instituts de recerca no neden en l'abundància”, argumenta Pons. “Fa uns anys es podien demanar, amb molta garantia, subvencions per poder organitzar congressos. Ara n'hi ha molt poques i les que es donen són molt competitives.” Amb tot, la gran virtut del programa Ambassadors és que funcioni també com a punt de trobada per intercanviar experiències entre organitzadors de congressos i
que serveixi “per animar més gent a fer-ho”, ja que la comunitat científica no sempre disposa del temps necessari per dedicar-s'hi.

Fins al 2021 hi ha confirmats a tot Catalunya 281 esdeveniments professionals, 223 dels quals a Barcelona. L'any passat la capital catalana es va situar com a segona ciutat del món amb més participants en congressos internacionals, amb uns ingressos de 1.469 milions d'euros, segons l'ICCA.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.