El comerç ja pot avaluar el seu grau de digitalització
L'eina TIC ofereix diverses recomanacions segons el nivell de penetració a internet i a les xarxes socials
L'exigència de les recomanacions està relacionada amb la facturació
El programa és una iniciativa de la Generalitat i del CCAM
L'eina d'autodiagnosi TIC va ser una de les estrelles de la Setmana del Comerç, celebrada del 20 al 26 de març, a múltiples indrets del país. L'eina, dirigida a empreses de comerç i serveis, forma part del Programa per a la Transformació Digital del Comerç, impulsat per la Generalitat a través de la Direcció General de Comerç. Allò que es pretén amb l'eina és avaluar el grau de penetració a internet i les xarxes socials del teixit comercial del país, per determinar quines accions cal prendre des de l'Administració per millorar la posició actual. “Amb aquesta eina les empreses poden fer un autoexercici de reflexió en maduració digital”, explica Muntsa Vilalta, directora general de Comerç, que afegeix que “és un punt de reflexió i de partida per poder seguir treballant en línies de millora”. Els resultats de l'autodiagnosi, explica, “permetran a l'Administració saber el punt exacte de maduració que tenen avui dia les nostres empreses comercials i, a partir d'aquí, desenvolupar les polítiques públiques necessàries”.
Web oberta a tothom.
El programa de l'eina defineix tres estadis de digitalització: el bàsic, aquell on es troben les empreses de comerç i serveis que no disposen de web ni presència activa a les xarxes socials ni botiga en línia, amb mancances evidents en l'adaptació de la digitalització dels seus establiments; l'intermedi, on se situen les que ja han iniciat la digitalització, l'ús d'internet i de la xarxa, però que les seves accions són limitades i encara tenen camí per recórrer en l'optimització; i l'avançat, que aglutina les que estan al dia de les tendències digitals amb una web i unes xarxes socials actualitzades, que treballen correctament el comerç electrònic i tenen digitalitzats els processos de gestió del negoci.
Les recomanacions gairebé personalitzades apareixeran un cop s'hagi respost els qüestionaris que surten en funció de les respostes –no hi ha un itinerari igual, ja que es va generant segons les respostes donades–. Les recomanacions apareixen en finalitzar el test, tot i que també hi ha la possibilitat de rebre-les en format pdf via correu electrònic. “L'eina d'autodiagnosi es pot fer servir tantes vegades com es vulguis. Es tractaria de tornar a realitzar el test un cop aplicades les millores suggerides a les recomanacions”, explica Ignacio Campoi, gestor administratiu de CCAM.
Cinc paràmetres.
“El que hem detectat és que tenim diferents velocitats digitals en el nostre comerç, tot i que majoritàriament no van a gran velocitat”, apunta Vilalta. Estem en un “punt d'inflexió important”, assegura, “i amb molt camí per recórrer”. Per a la directora general de Comerç, “és un bon símptoma el fet que les empreses tenen moltes ganes, il·lusió i interès en la digitalització i s'estan posant les piles”. Assegura que “ens trobem en un moment de grans reptes”.
Vilalta és molt optimista respecte a la resposta que està donant el comerç i anuncia que tot i que fins d'aquí a un any no es tindran i s'analitzaran els resultats que ofereix l'eina d'autodiagnosi TIC, ja s'estan realitzant accions des de l'Administració per facilitar eines i recursos, perquè les empreses de comerç puguin fer el salt cap a la transformació digital.