Les pautes per ser modèlics
Una consultora catalana fa una anàlisi dels tipus d’empreses que existeixen segons la seva relació amb els empleats
El valor relacional de les persones és una palanca per a la sostenibilitat
El concepte d’una empresa d’èxit va més enllà de la seva rendibilitat econòmica. S’ha acabat allò de mesurar el valor d’una companyia només pels resultats econòmics, hi ha molts altres elements que determinen si la teva empresa és una empresa modèlica. Solo Consultores, una firma especialitzada a dissenyar i implementar solucions de gestió a les organitzacions empresarials, ha desenvolupat una nova mirada per entendre què tenen les organitzacions que són eficients, sostenibles i amb uns equips compromesos. És el que ells han considerat Empresa Total.
Claudio Drapkin, soci director de la consultora, diu que hi ha un canvi de paradigma, “l’empresa ja no existeix per a l’accionista sinó per crear productes i serveis que cobreixen una necessitat en el temps. Guanyar diners és el resultat d’una bona gestió”.
Un dels factors que més afecten les empreses perquè es mantinguin en el temps o desapareguin és on posen el focus. Si històricament se centraven en el valor econòmic com a raó de ser, ara, amb el nou paradigma, el valor relacional entre les persones es converteix en una palanca clau per garantir la sostenibilitat de les empreses. Per a Drapkin aquest és el valor que es genera en totes les interaccions entre els directius i els col·laboradors d’una empresa, però també amb d’altres actors de l’organització.
Per últim, la capacitat d’adaptació de les firmes és l’altra de les palanques de creixement al si de les empreses. Té a més a més un valor multiplicador. Es tracta doncs, de la capacitat de resposta d’una organització davant de qualsevol impacte de l’entorn, des de l’aparició d’un nou competidor, a la de noves tecnologies o canvis en la cultura de la societat.
La consultora, amb més de 15 anys d’existència i centenars d’organitzacions analitzades ha definit una fórmula, i és que la suma del valor econòmic i el relacional a una empresa multiplica la capacitat d’adaptació a l’entorn i per tant té més garanties de tenir continuïtat en el temos. Drapkin recorda que és així com s’ha evidenciat en la darrera crisi, “empreses que semblaven fortes i rendibles s’han acabat ensorrant com un castell de naips perquè no tenien el que calia tenir per ser una empresa total”, és a dir aquella que perdurarà en el temps, estigui en el cicle econòmic que estigui.
Des de Solo Consultores recomanen tenir presents cincparticularitats per convertir-se en una empresa total:
Suport.
Visibilitat.
Coordinació.
Implicació.
Resolutius.
No assoleixen una cosa ni tampoc l’altra
Se situen en la complicada situació de no generar resultats econòmics positius suficients i de no generar, tampoc, valor relacional ni confiança per als qui l’integren. Estan destinades a desaparèixer en un termini curt si no fan res per canviar-ho.