Emprenedors

Una funda intel·ligent per a al·lèrgics

Dos metges catalans creen una empresa per portar al mercat el dispositiu mèdic

Als Estats Units, l’1% de la població té un autoinjector d’adrenalina, tothom sap què és i per a què s’utilitza. Aquí, encara és un medicament poc conegut. De fet, l’Estat espanyol té una de les taxes de penetració més baixes, en comparació amb Escandinàvia o l’Europa Central. L’aparell està indicat per a persones altament al·lèrgiques, que poden presentar una reacció sobtada que pot ser mortal, i que es coneix com anafilaxi. Davant una crisi d’aquesta dimensió, cal injectar-se immediatament adrenalina, i després anar a un hospital. Per això els al·lèrgics greus han de portar permanentment a sobre l’EpiPen, que és com es coneix popularment l’autoinjector d’adrenalina.

A banda de carregar-lo sempre a sobre, el medicament ha d’estar en bones condicions i cal saber fer-lo servir en un moment de crisi. Aquests són els tres condicionants bàsics que un al·lèrgic greu i els seus familiars han de tenir permanentment present, però no sempre és així. Sovint se’ls oblida, el medicament se’ls fa malbé i tenen dubtes sobre com procedir a l’administració en el moment que més ho necessiten.

Els doctors Anna Sala i Adrià Curran, especialistes de en al·lèrgies la Vall d’Hebron, van voler buscar una solució a aquestes deficiències d’ús. Així que es van posar el barret d’emprenedors i van idear una funda intel·ligent connectada al mòbil que avisa l’usuari si s’ha descuidat l’EpiPen a casa, l’informa de quin és l’estat del medicament i fins i tot es posa en contacte amb una ambulància automàticament si s’activa un protocol d’emergència.

AnAPPhylaxis, el nom del dispositiu mèdic, ha estat provat en 100 pacients i ha superat un assaig clínic, que és el primer que s’ha fet mai en aquest àmbit. Els seus resultats els va presentar la doctora Anna Sala a la principal trobada mèdica de temes d’al·lèrgies celebrada a Munic el maig passat.

A causa dels orígens facultatius dels emprenedors, la firma va optar per seguir una estratègia pública i regulativa per al seu dispositiu. “S’ha demostrat que funciona”, explica Xavier Guillem, director general d’Adan Medical Innovation.

Guillem avança que al setembre tenen previst començar a fabricar una presèrie per assegurar que el sistema de producció és fiable, i calculen que a finals d’any podran engegar la fabricació de l’AnAPPhilaxys a través d’una empresa de Vic. “El temps que trigui a sortir al mercat dependrà dels recursos econòmics”, matisa Guillem.

Un dels primers mercats que tenen previst atacar és el canadenc, per després poder fer el salt als EUA. De fet, EUA junt a Escandinàvia són els mercats més avançats en l’adquisició d’autoinjectors. Aquests dos mercats més el canadenc concentren el 90% del mercat mundial. Als EUA, especialment, esperen amb candeletes la comercialització d’aquesta eina. “Tenim cartes de recomanació de les principals associacions d’al·lèrgics dels EUA i d’experts en aquest camp”, explica Guillem.

L’aspiració d’Adan Medical Innovation és arribar al major nombre de pacients possible, i per això la seva estratègia comercial està basada en arribar a acords amb els laboratoris que ara produeixen els autoinjectors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.