No pots fomentar el treball en equip si tens un comitè
Un equip és un grup de persones que treballen per un objectiu comú, mentre que un comitè és un grup de persones que treballen per assolir els seus propis objectius. Podríem dir que, mentre la gent d’un equip comparteix agenda i reptes, en un comitè només es comparteix l’empresa
Parlant amb dos directius d’una empresa mitjana de Barcelona fa un temps em van comentar que estaven planificant la successió dels actuals fundadors per part d’un grup de directius que prendrien el relleu en un futur proper. El seu repte era millorar el treball en equip dins del consell de direcció i fer que els directius treballessin de manera més coordinada i profitosa per a l’empresa. De fet, deien, si milloraven aquest treball, podrien aprofitar aspectes com la venda creuada en la seva empresa. El problema és que, si bé els resultats individuals de cada directiu eren positius, s’estaven desaprofitant moltes oportunitats a causa de l’existència de sitges, en lloc de departaments. Va ser llavors quan els vaig aturar i els explicar dir que ells no tenien un equip, sinó un comitè, i que, si volien millorar la feina entre ells, el primer que havien de fer era convertir-lo en un veritable equip. “Però, ¿en què es diferencien un equip i un comitè?”, van preguntar.
Un equip és un grup de persones que treballen per a un objectiu comú, mentre que un comitè és un grup de persones que treballen per a assolir els seus propis objectius. Podríem dir que, mentre la gent d’un equip comparteix agenda i reptes, en un comitè només es comparteix l’empresa. Mentre en un equip un dels membres pot sacrificar part dels seus resultats per un bé comú, en un comitè, ningú està disposat a cedir pressupost, coneixement, estructura o resultats per un objectiu comú.
Mentre ho anava explicant els dos directius que em van contactar anaven canviant de cara, fins al punt d’aturar-me i dir-me: “No segueixis. Som un comitè. Ens pots ajudar?” Transformar un comitè en un equip és una cosa important, si volem millorar aspectes com la comunicació o la feina conjunta. Cal partir de la premissa que no tothom ho entendrà a la primera i que és possible que, com a empresa, cal que assumim certs canvis organitzatius, per exemple, deixar d’avaluar les persones només pel que ells aconsegueixin, i afegir factors que afecten tot l’equip, perquè hagin de remar en el mateix sentit.
Compartir també projecte.
I tu, a la teva empresa, tens un equip o un comitè?
Però, com pots desfer el comitè i començar a crear un equip que treballi de nou per uns objectius comuns?
En primer lloc, definint aquests objectius. Molt sovint, pensem que tenir un objectiu com a empresa és important, però que cada departament ha de definir els seus propis objectius i, malgrat que aquesta afirmació és certa, també ho és que aquests objectius per departaments han de compartir el respecte cap a un objectiu empresarial compartit que, en cas de conflicte, passa al davant del departament. És a dir, si per assolir l’objectiu de l’empresa has de deixar de complir el del departament, doncs endavant.
Ara bé, això també compromet l’empresa, que ha de mesurar els resultats de cada departament amb aquesta premissa al cap.
En segon lloc, per desfer un comitè cal promoure les relacions internes, establint canals de comunicació que vagin més enllà de la màquina de cafè, i abracin aspectes com l’aprenentatge mutu, la millora continuada i l’ajut en l’assoliment dels objectius de l’altre per arribar als de l’empresa. Reunions, grups de treball, base del coneixement compartida… Tot són eines que us poden ajudar a crear una relació forta dins de l’empresa, i tots sabem que una relació forta genera confiança, que la confiança genera simpatia i que la simpatia genera el que seria la tercera eina per crear un equip: la feina compartida.
Per acabar, compartir feines i/o projectes sencers entre persones de diferents departaments crea les condicions necessàries per saber que tothom rema en el mateix sentit. M’he trobat molts cops amb empreses on un departament no sap ni què fa l’altre ni se’n preocupa. Quan un estudiant diu que anirà a estudiar un any del grau a l’estranger, li diem que és sa per a la seva carrera, oi? Llavors, per què no incentivem els viatges interns a l’empresa? Compartint projectes, utilitzant altres departaments com a observadors externs, delegant certes feines perquè tothom percebi la feina dels altres… Simplement, posant la feina en comú, per guanyar empatia professional.
Amb aquests tres passos seràs capaç de multiplicar els resultats que obtinguis, ja que crearàs un equip que treballi alineat amb els teus objectius estratègics.