Lideratge humil
A principis de l’any 2000, la canadenca Nortel era una de les empreses líders mundial en sistemes d’informació i telecomunicacions. Creada el 1895, el 2006 tenia 33.760 empleats i facturava 11.420 milions de dòlars. Poc després tot es va torçar. El 2007 va haver de pagar importants multes al regulador de borsa nord-americà per frau comptable i el 2009 va fer fallida. El 2014, la Universitat d’Otawa va publicar un estudi, després d’entrevistar centenars de treballadors i clients de Nortel, i va concloure que el tancament es va produir a causa de l’arrogància de l’equip directiu, que només pensava en el seu sou i en la cotització de les accions. Això va provocar que l’empresa menyspreés clients i empleats i no s’adaptés als canvis que s’estaven produint en el mercat.
L’arrogància fa que molts líders es vegin a si mateixos com persones superiors a les altres. Una situació que es repeteix amb freqüència és la de persones que són bones professionals, però que quan accedeixen a un càrrec que comporta un poder es transformen. Obliden els seus orígens i deixen d’escoltar, d’atendre trucades telefòniques o de contestar missatges d’empleats i clients. Obliden la importància de cuidar les persones. Són actituds arrogants i de supèrbia excessiva que tard o d’hora passen factura. Això es veu agreujat quan el líder es rodeja d’aduladors que li fan perdre la noció de la realitat.
Sens dubte, sacsejades importants com la crisi financera global del 2008 i la crisi econòmica i sanitària provocada per la covid-19 han afavorit que les persones s’adonin que cal ser més humils. La humilitat implica rebaixar la pròpia estima davant dels altres. Ser humil implica reconèixer els propis defectes o errors. La persona humil valora els altres i està més oberta a les noves idees i suggeriments. La humilitat també va acompanyada d’una actitud que veu el lideratge com un servei als altres i fa millors les persones. Confuci ho expressava en aquestes paraules: “La humilitat és la base sòlida de totes les virtuts.”
Arribats aquí, ens podem preguntar com podem aplicar la humilitat. Hi ha moltes vies que poden ajudar. Per començar, cal ser amables, apreciar i agrair tota l’ajuda que rebem. També podem demanar a companys i clients que ens facin suggeriments de millora. A continuació, cal escoltar, aplicar els suggeriments que ens facin quan sigui recomanable fer-ho i agrair-los. Molts estudis posen de manifest que els lideratges humils impacten positivament en la motivació de la gent. Si tenim en compte que liderar vol dir dirigir persones per aconseguir una missió, la humilitat afavoreix la consecució dels objectius i fa millors persones. Ja ho deia, Ernest Hemingway:“El secret de la saviesa, del poder i del coneixement és la humilitat.”