Editorial

editorial

Una mica més d’optimisme en el món del comerç

L’alegria per les vendes s’ha de compensar amb les incerteses generades per la inflació i l’augment del preu de l’energia

Els sectors del turisme, el comerç i la cultura han estat dels més afectats per la pandèmia durant aquests gairebé dos anys. Ara, a tocar de les festes nadalenques, es pot dir -tal com ho expressen diversos representants d’aquests àmbits- que el comerç respira una mica més, fins i tot es nota un cert optimisme malgrat les incerteses que s’albiren de cara al proper trimestre.

És cert que els darrers vint mesos el món del comerç ho ha passat força malament. Bona prova d’això és que després del primer trimestre fatídic de la pandèmia, prop d’un 30% de les botigues catalanes ja no van poder apujar les persianes. Amb els mesos s’han anat recuperant i ara s’estaria parlant que un 3% dels propietaris no han pogut seguir al davant dels seus establiments perquè estaven ofegats pels deutes. Molts, però, anhelen l’arribada del turisme internacional, per tornar a les xifres prepandèmia. A més, hi ha un altre aspecte que no ha ajudat gens, que és la poca seriositat per part de les administracions públiques perquè molts comerços encara no ha rebut les ajudes directes que s’havien promès.

Malgrat el cert optimisme que es respira en el sector, la veritat és que també pesen, i força, les incerteses, tant del mateix sector com les que afecten els consumidors en general. L’aparició de la nova variant de coronavirus òmicron alerta les autoritats sanitàries i la mateixa població. Però si hi ha un fet que malmet els comptes d’explotació dels comerços és l’increment del preu i el cost de l’energia, dels més elevats d’Europa. A més, la crisi per la falta de subministraments o la pujada de la inflació també dificulten l’alegria en les vendes.

En les darreres setmanes, també s’ha fet palès que el petit comerciant no és gaire partidari de campanyes foranes com el black friday, perquè no en treuen profit, ja que -tal com asseguren- malmet la campanya del pont de la Puríssima i la del Nadal.

Sigui com sigui, ja que en tots els sectors hi ha controvèrsies, apareix una dada que resulta xocant: fins a un 57% dels clients de comerços en línia estarien disposats a pagar un cost extra si l’enviament es fes de manera sostenible. Ara cal que l’optimisme es transformi en recuperació després de Nadal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.