Empreses

Zero2Infinity està a punt per portar turistes a l’espai

L’empresa de Barberà del Vallès ha desenvolupat el projecte Bloon, una càpsula pressuritzada que s’enlaira amb un globus estratosfèric fins a l’espai, de manera sostenible

El programa New Space de la UE vol obrir el mercat més enllà dels governs
El globus i la càpsula s’enlairen fins al caire de l’espai exterior

“No estem parlant d’un futurible. Aquesta indústria fa uns 15 anys que s’està desenvolupant. Per tant, l’espai és present i ja hi arribem tard”, afirma José Mariano López Urdiales, enginyer aeronàutic, fundador i CEO de l’empresa catalana Zero2Infinity, ubicada a Barberà del Vallès.

Nascuda el 2009, Zero2Infinity ha creat Bloon, una càpsula pressuritzada que s’acobla a un globus estratosfèric per arribar a l’espai. Els passatgers que puguin gaudir d’un vol a Bloon podran veure la curvatura de la Terra i el color negre de l’espai exterior. No es tracta d’un futurible. Zero2Infinity ja té la tecnologia a punt.

“Tenim un sistema de navegació que arriba fins al límit de l’espai exterior. Ens situem a uns 36 quilòmetres de la Terra, per sobre de per on volen els avions, que ho fan a una altura d’entre 10 i 12 quilòmetres, i per sota dels satèl·lits de telecomunicacions, que ja se situen a l’espai exterior. Des de l’altura on arriba el nostre globus, es pot veure Catalunya sencera i amb la resolució que vulguis, fins i tot pots arribar a veure amb claredat les matrícules dels cotxes. I el globus és practicament estàtic, que vol dir que t’hi pots estar hores, dies o setmanes. És el que es denomina plataformes HAPS (High Altitude Pseudo-Satellites)”, explica López Urdiales.

Fins ara, l’empresa ha crescut per les inversions privades que ha aconseguit, sense rebre cap subvenció pública per al projecte. Destaca, però, que si l’empresa igualadina Ultramagic no existís, “nosaltres tampoc hi seríem”. I ara, a més de fer tasques relacionades amb el prototipatge d’elements per a l’espai, captació de dades i treballs fotogràfics, volen promocionar el turisme espacial fet des de casa nostra, més assequible i de manera sostenible.

“L’Estat espanyol i Catalunya en particular tenen una molt bona oportunitat en aquest àmbit. Catalunya podria esdevenir líder en turisme espacial”, assegura. Per aconseguir-ho, indica: “Ens hem de centrar en les fortaleses que ja tenim: el turisme n’és una, però també hem de tenir en compte que està ubicada en el nostre territori una empresa líder mundial en globus tripulats, la igualadina Ultramagic; i la feina que fa l’Institut Cartogràfic de Catalunya. A més, empreses destacades que han triat Barcelona per ubicar-se, com ara Airbus, que ha situat a la capital de Catalunya el seu centre d’imatge mundial. Tot això representa avantatges per liderar el turisme de l’espai.”

López Urdiales va estudiar al MIT (Massachusetts Institute of Technology, als Estats Units), amb una beca que va rebre de La Caixa, entitat que després ha invertit a Zero2Infinity. Però l’afició per l’espai li ve del seu pare, José Juan López Moreno, astrofísic i professor i investigador del CSIC. “A casa, sentir parlar de l’espai ha estat sempre quelcom habitual”, afirma.

Més enllà de l’oci.

A més de centrar-se a poder iniciar el turisme espacial a Catalunya, Zero2Infinity es dedica des que va néixer a tasques com ara donar suport al desenvolupament dels instruments que necessiten els HAPS, “ja que s’han de provar des d’un globus abans d’implementar-los”, indica López Urdiales. També obtenen dades que es fan servir, per exemple, per als centres de meteorologia; prenen imatges de l’espai per campanyes de màrqueting, i són proveïdors de l’Agència Espacial d’Algèria.

López Urdiales assegura que la tecnologia que ofereix el sector espacial beneficia molts sectors. “La informació que envien els satèl·lits pot ser molt útil per a empreses de sectors com ara l’agricultura, per exemple. Tenir informació rellevant els dona l’oportunitat de millorar la seva productivitat. Només cal que incorporin GPS a la seva activitat i el satèl·lit fa la resta. Aquesta tecnologia la tenim a l’abast i no l’aprofitem tot el que podríem”, es lamenta.

En l’àmbit comercial, el sector és complicat. “Ha estat el menys semblant a un mercat que qualsevol de nosaltres pugui imaginar. És un sector tremendament estratègic i polític, està molt intervingut pels governs, que, alhora, són els principals clients i reguladors. La informació en aquest mercat ni és pública ni és compartida, com passa en la resta. Així, si no tens suport de l’administració pública, es fa molt difícil competir.”

Precisament, el que pretén el programa New Space de la Unió Europea és que el mercat del sector espacial esdevingui com qualsevol altre mercat. Però, segons López Urdiales, “encara som lluny de poder-ho aconseguir”.

Zero2Infinity es troba ara treballant per fer més vols i acabar de certificar el sistema. “Ens falten 10 o 12 vols i 2,5 milions d’euros per poder pujar per primera vegada una persona a l’espai”, afirma el CEO de la firma, i aclareix: “No volem subvencions, volem contractes.” Les converses amb inversors són constants. “Ara estem parlant amb el Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat per aportar la nostra tecnologia i coneixements als projectes que volen endegar. Ens fa il·lusió fer coses aquí, a casa nostra.”

Vols costosos però no tan exclusius

La missió Red Bull Stratos, que va consistir en un salt en paracaigudes de Felix Baumgartner des del caire de l’espai, el 14 d’octubre del 2012, va tenir un cost de 4o milions de dòlars. Els vols turístics a l’espai que proposen empreses com ara SpaceX, d’Elon Musk; Blue Origin, de Jeff Bezos, fundador d’Amazon; i Virgin Galactic, del britànic Richard Branson, tenen un cost d’uns 2,5 milions de dòlars per persona. “Nosaltres proposem vols per 110.000 euros per persona”, afirma López Urdiales.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.