Focus

Lluís Juncà

director general d’Innovació i Emprenedoria de la Generalitat de Catalunya

De nom, Barcelona; de cognom, ‘start-up’

Que la covid-19 ha accelerat els processos de digitalització i transformació tecnològica de les empreses de tot el món és una obvietat que poca gent discutirà. Que la tecnologia, la indústria, l’R+D i la innovació són els factors que cada cop més fan que una empresa i un país siguin competitius, també. I que gran part d’aquest impuls vindrà de les start-ups és una realitat.

Dels actius que té Catalunya des d’un punt de vista econòmic i empresarial, la maduresa i dinamisme del seu ecosistema de start-ups és, sense dubte, un els més rellevants. Fa deu anys no sortíem en cap rànquing, i ara som el primer hub del sud d’Europa, el segon preferit de tota la Unió Europea pels fundadors de d’empreses emergents i el quart en rondes de finançament captades. Han sigut molts els factors que han propiciat aquesta explosió a Catalunya en termes de nous projectes empresarials tecnològics, digitals, de base científica o industrials. I, indubtablement, la celebració del MWC i el 4YFN a Barcelona han tingut un paper cabdal tant en el creixement en nombre i qualitat de les start-ups catalanes com en la definició de l’ecosistema.

De fet, el 4YFN –el congrés organitzat per la GSMA dedicat a les start-ups dins del MWC– ha crescut en paral·lel a l’ecosistema d’empreses emergents a Catalunya. Si al principi era el planter de les empreses que després havien de fer el salt al MWC, ara s’ha convertit en un dels grans motors del congrés i, encara més important, en la porta d’entrada al sud d’Europa de nous inversors internacionals, start-ups estrangeres i companyies tecnològiques. I que Catalunya sigui aquesta porta d’entrada, evidentment, és un dels motius que ha fet –i farà– créixer tot el sector tecnològic i digital català. Així com difícilment s’entendria Barcelona sense el 4YFN, tampoc s’entendria el 4YFN sense Barcelona.

Quan organitzem visites de delegacions internacionals a Barcelona durant la celebració del 4YFN les institucions i empreses estrangeres sempre coincideixen amb el mateix comentari: és l’escenari on es dibuixa el futur. I aquí Catalunya hi té molt a dir. Quan d’aquí a uns dies un inversor de Singapur passegi pels passadissos del congrés podrà entrar en una cabina capaç de fer la detecció precoç d’un melanoma gràcies a la intel·ligència artificial. Farà una foto a un plat d’espaguetis i sabrà a l’instant les calories que té, els nivells de sucre, ferro o vitamines. Tastarà unes postres fetes amb una impressora 3D just abans de provar unes ulleres de realitat virtual dissenyades perquè els infants tinguin menys ansietat abans d’una operació quirúrgica. I tot això sense sortir de l’estand de Catalunya. Són només alguns dels exemples de les trenta-sis empreses emergents catalanes que presentaran els seus projectes a l’espai d’ACCIÓ al 4YFN.

És cert que la covid-19 dificulta l’organització d’esdeveniments com aquest, però també és cert que ens recorda la importància que un país disposi d’empreses capaces d’innovar, de fer servir la tecnologia com a palanca de millora social, de portar la ciència al mercat o de combatre el canvi climàtic. En definitiva, de dissenyar conjuntament els capítols de les pròximes dècades. Un dels millors llocs per descobrir-ho serà el 4YFN. I un dels millors entorns on fer-ho, Barcelona.

Lluís Juncà director general d’Innovació i Emprenedoria de la Generalitat de Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.