The e-Miles vol revolucionar la mobilitat a les ciutats
El minicotxe de Malena Engineering és una solució sostenible, inclusiva, flexible, polivalent i fàcil de produir, de conduir i de guardar tant per al transport de persones com de càrrega d’última milla
Una característica important és que les peces es fabriquen amb impressores 3D
El prototip d’aquest vehicle és pot veure a l’entrada del DFactory Barcelona
Mike Hastewell porta el motor a l’ADN. Alguns dels seus avantpassats estan vinculats a noms tan mítics de l’automoció a Catalunya com la Hispano Suiza i el Biscuter. Ell mateix ha estat tota la vida en el sector i fa més de deu anys va muntar amb altres cinc socis Malena Engineering, que actualment té una plantilla de 120 persones i ofereix serveis de desenvolupament de projectes, de gestió o suport tècnic a grans empreses de l’automoció, l’aeronàutica i el ferrocarril. En la seva cartera de clients hi ha el Grup Volswagen, Airbus i Valeo. En definitiva, una gran organització dedicada a la mobilitat, que el març del 2020 es va haver de parar per la pandèmia i el confinament decretat. Tot i això, res podia aturar la ment de Mike Hastewell, que feia anys que donava voltes a una idea: crear un nou concepte de mobilitat urbana, de la qual poder dir qualitats com sostenible, inclusiva, flexible, polivalent i, sobretot, fàcil de produir, de conduir i de guardar. No es tractava d’inventar res, sinó d’ajuntar tecnologies i solucions que ja hi havia al mercat: “E-Miles és únic, perquè reuneix coses que per separat no són cap invent, però juntes sí”, en paraules de Hastewell.
D’entrada és un vehicle elèctric que pot desplaçar persones (fins a quatre) i també càrrega. Fa només 1,5 metres d’amplada i 2,5 metres de llargària (de manera que es pot estacionar perpendicular a la vorera), però es desplega com un acordió per fer-se gran, i assolir els 2,9 metres, si cal.
L’accés al vehicle és per una porta frontal i la conducció mitjançant una palanca de comandament (joystick), amb l’objectiu d’eliminar obstacles interiors i que s’hi pugui accedir en cadira de rodes. L’e-Miles és, segons explica el seu responsable, el primer vehicle adaptat homologat, i també el poden conduir joves de 16 anys sense permís de circulació.
A més, el joystick al centre facilita la seva introducció en països amb el volant a la part dreta del vehicle.
De moment, l’e-Miles només és un prototip que es pot visitar a l’entrada del DFactory Barcelona, impulsat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona, però està concebut com un quadricicle que es podrà desplaçar a una velocitat màxima de 90 km/h i amb una autonomia al voltant de 70 km. Hi ha altres propostes de microcotxes al mercat però no superen els 45 km/h.
Una altra de les novetats importants que presenta l’e-Miles és la fabricació a través d’impressores 3D. Aquesta aposta es basa en tres característiques de la fabricació additiva: és més econòmica que la tradicional, és més ràpida i és més ecològica. No cal dir que aquest tipus de manufactura facilita la producció arreu. En aquest sentit, Mike Hastewell declara que sempre s’ha sentit molt inspirat per l’enginyer britànic Colin Chapman, creador de la marca Lotus, de vehicles esportius, i en concret pel seu model Caterham, amb què Chapman va portar la seva cerca de la senzillesa i lleugeresa fins a l’extrem, ja que el vehicle es podia servir per peces per tal que el client el pogués muntar a casa seva.
El disseny d’aquest minicotxe va ser finançat gràcies a una línia de l’ICO, i el seu desenvolupament industrial es farà amb el suport del PERTE per al desenvolupament del vehicle elèctric, tot i que els recursos estan arribant amb comptagotes, es lamenta Hastewell. Malgrat tot, The e-Miles Company manté el compromís de tenir els primers vehicles al carrer aquest mateix any. La inversió necessària per fer la primera minisèrie oscil·la entre els 3 i 5 milions d’euros.
Ikea testarà el vehicle per a la càrrega
A The e-Miles Company tenen clar que la sostenibilitat de la mobilitat també depèn d’evolucionar l’actual model de propietat a un altre de vehicle compartit. Per això, tot i que el comprador de l’e-Miles pot ser un particular, els creadors d’aquest minicotxe pensen més aviat en empreses de carsharing, per a les persones, o de logística de l’última milla, en el cas de la càrrega.
En aquest sentit, l’empresa de mobiliari i accessoris per a la llar Ikea ja ha mostrat el seu interès a testar el concepte de mobilitat e-Miles “com a part del seu projecte Future of Urban Mobility; això oferirà als clients d’Ikea una manera nova i més sostenible de portar els seus productes a casa, potenciant una millor vida quotidiana per a moltes persones”, diu el comunicat conjunt de les dues companyies. Per a The e-Miles Company, l’aposta d’Ikea és molt rellevant.