Llarga vida als vegetals
Naturpod crea un pegat que absorbeix l’etilè, responsable de la maduració de fruites i verdures
El gegantí repte global de reduir a la meitat el malbaratament alimentari, tal com marca el punt 12 dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), comença en el productor, segueix en el distribuïdor i acaba en el consumidor final. Fer partícips totes les baules de la cadena no és fàcil.
Així que la catalana Marta Pastor després d’una exitosa trajectòria en el món de les grans multinacionals, i coneixedora de les dificultats amb què topa la logística per transportar producte fresc en condicions òptimes, va decidir emprendre i posar el seu gra de sorra en aquest ambiciós repte global. Pastor, juntament amb una sòcia, que després es va desvincular del projecte, van fer evolucionar una tecnologia existent perquè el producte fresc aguanti a la nevera el doble.
Durant els mesos més durs de la pandèmia, mentre tots resistíem tancats a casa, preparant pastissos, aprenent a teletreballar o fent taules de gimnàstica, Marta Pastor es va dedicar a ajuntar tots els ingredients per fer realitat NaturPod, una firma emergent amb què produiria i desenvoluparia un producte que absorbeix gas etilè, l’hormona natural responsable de la maduració i l’envelliment de fruites i verdures.
“Es tracta d’una tecnologia que ja s’utilitzava d’una manera rudimentària en el sector de la logística, però que hem sofisticat fins a convertir-la en un producte innovador”, explica Pastor. De fet, tant la seva tecnologia i com el seu producte han estat guardonats en diferents convocatòries. Van ser finalistes al Food Tech Challenge dels Emirats Àrabs Units, un certamen internacional que busca descobrir propostes tecnològiques per al sector alimentari.
El reconeixement els ha permès signar un acord amb una de les principals empreses importadores de producte alimentari fresc de Dubai, per valor de 300.000 euros, a la qual vendran la tecnologia per a les cambres frigorífiques per tal de millorar les condicions de les fruites i verdures que importen. Així mateix, l’any passat van ser seleccionats com un dels vint projectes més innovadors de l’Observatori de Innovació en Gran Consum de l’Institut Cerdà.
Inicialment, Naturpod es va centrar en el consumidor final, i va desenvolupar uns sobres per posar a l’interior dels frigorífics i allargar la vida de fruites i verdures. Poc després, van decidir ampliar el mercat cap al sector industrial, tant per a l’àrea de logística alimentària com per a la gran distribució. “Hem tancat un acord amb dos grans firmes de supermercats que ens suposarà un fort impuls”, avança Pastor.
El capital inicial per desenvolupar el producte i la creació de l’empresa van ser 175.000 euros, aportats per les sòcies fundadores i, a més, han comptat amb una inversió de la xarxa de Business Angels del Col·legi d’Economistes de Catalunya, EconomistesBAN
Per a finals d’any, la firma vol iniciar una ronda de finançament d’entre 500.000 euros i 1 milió per acomplir les necessitats de creixement que exigeixen els nous contractes, tant a l’Estat espanyol com a Dubai.
Part d’aquesta ronda la dedicarà a ampliar personal.