Gran angular

Contra xifrada

Anna Pinter Pla

Cal droguer XXL

Les grans cadenes multinacionals de drogueria, de bracet de fons d’inversió, estan ocupant l’espai que van deixant les drogueries tradicionals als carrers de pobles i ciutats de Catalunya. Aquell concepte de botiga de barri de tota la vida, plena a vessar de productes de neteja, però també de químics, ha anat abaixant la persiana en cascada, ofegada per la incapacitat de competir amb els descomptes de les grans marques de la distribució. “I les canviants normatives europees del sector químic que ens van acabar per ofegar, però burocràticament”, explica Josep Boter, tercera generació de la centenària drogueria Boter de Badalona.

Ells són dels pocs que, a costa de reinventar-se, ampliar la gamma de productes i anar a noves vetes de mercat com l’empresa i els serveis, fins al punt d’oferir tallers infantils, han aconseguit resistir i fer pujar la quarta generació Boter.

La drogueria de Badalona és de les poquíssimes que queden del sector amb el seu format. Una dada ben il·lustrativa del declivi d’aquell model de comerç és que l’any 2017 es va dissoldre el gremi de comerciants de drogueria.

Per contra, en els darrers mesos, han aterrat companyies com ara Rossmann, un dels gegants de les cadenes de drogueries a Europa amb més de 4.000 botigues al Vell Continent i una facturació que supera els 12.000 milions d’euros, va obrir al novembre, la seva primera botiga a Barcelona, després d’haver-se estrenat a Catalunya amb un establiment a Sant Pere de Ribes i un altre a Sitges. La de Barcelona és la botiga més gran de tot l’Estat, on ja tenia 23 establiments.

Poc després, Dia va anunciar la venda de la seva cadena de perfumeries i drogueria Clarel al Grupo Trinity, d’origen colombià, per 42,2 milions d’euros. “El negoci de Clarel ha anat millorant el seu rendiment d’una manera consistent els darrers anys”, van explicar fonts de la cadena Dia.

També, per citar-ne alguna més, la gran ensenya holandesa de productes de neteja i cura personal propietat del fons britànic 3i, Action, va entrar només fa any i mig a Catalunya. Amb més de 2.000 botigues repartides a 10 països, va obrir a Girona la seva primera botiga de l’Estat i ara ja en suma quatre a Catalunya, que han de servir de termòmetre per seguir creixent

El sector de la neteja viu un moment dolç, i aquests moviments no deixen d’evidenciar que les grans cadenes d’aquesta modalitat de comerç estan prenent posició per menjar-se quota de mercat.

“Sabem que ara les grans empreses s’aproximen cada cop més al barri, obren botigues més properes als consumidors i les botigues petites i mitjanes han de preaparar-se davant això”, avisa Laureano Turienz, CEO de Retail News Trends i expert en el sector.

12.000
milions d’euros factura la cadena de drogueries alemanya Rossmann, que aterra a Barcelona amb la tercera botiga a Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.