Empreses

Casa Jové celebra 150 anys amb l’entrada a Tarragona

La històrica companyia de manteniment d’aparells de climatització dona per tancat un procés de creixement a tot Catalunya

A Barcelona el negoci ha reculat per l’envelliment de la població, la sortida de famílies i les dificultats d’accés a l’habitatge

Grans reptes: la falta de mà d’obra, la competència creixent, l’electrificació dels aparells i el canvi climàtic

Casa Jové, amb 150 anys d’història, bona part especialitzats en manteniment de calderes de calefacció i aigua calenta, obrirà aquest any delegació a Tarragona per oferir els seus serveis a tota la demarcació. La nova seu culmina el procés d’implantació a tot Catalunya iniciat el 2017 amb les seus de Puigcerdà i Vic, amb la sortida de Barcelona i la seva àrea. Actualment Casa Jové dona servei a clients de les 27 comarques més poblades, fet que representa arribar al 87% de la població.

L’expansió territorial per captar negoci ha estat la resposta de la companyia a un sector en plena transformació. D’una banda, la competència creixent de fabricants, companyies de subministrament de gas i plataformes virtuals de serveis professionals; d’una altra, la transició energètica i, finalment, el canvi climàtic. Sense oblidar el factor demogràfic, que, de fet, va ser el detonant de la sortida de Barcelona, la ciutat on va néixer i créixer l’empresa (a Sarrià el 1874), i que, segons Ivan Serrano, tercera generació de la família propietària i director general de la firma, és un mercat en decadència per a l’activitat: “Vam decidir anar més enllà de Barcelona perquè la població de la ciutat està envellint, l’accés a l’habitatge per als joves està molt difícil, moltes famílies estan marxant fora i el turisme s’està fent l’amo de la ciutat”, explica. El negoci principal de Casa Jové són els contractes de manteniment: actualment en té uns 50.000. Els solen signar famílies de classe mitjana, que valoren el confort a la llar i, sobretot, parelles dels 45 anys en amunt; ara bé, l’envelliment afecta. “A Barcelona teníem cada cop més baixes per defunció del titular i per canvi de domicili”, reconeix Serrano.

Un vèrtex del triangle

El creixement fora de la capital catalana s’ha fet de bracet amb els principals fabricants de calderes, amb els quals tenen acords d’exclusivitat per oferir el servei postvenda: és el cas de marques com ara Ariston, Wolf, Ferroli, Chaffoteaux, Cointra o Haier, entre d’altres. Atesa l’entrada de cada cop més actors en el sector de la reparació i manteniment de les calderes, Casa Jové continua apostant per respectar i protegir els tres actors principals del mercat i no envair les competències d’altres. El manteniment i servei postvenda se situa en un dels tres vèrtexs del triangle; en l’altre, hi ha el fabricant, i, en el darrer, l’instal·lador. La separació de funcions entre el que ven l’aparell, el que l’instal·la i el que el repara proporciona transparència al sector i confiança al client, segons el director general de la companyia: “Quan acudim a una avaria, deixem un pressupost de reparació i no un de substitució; per tant, no forcem que l’aparell arribi al final de la seva vida útil abans de temps com podrien fer d’altres per guanyar més”, explica Serrano, que reconeix que ho tindrien fàcil per trencar el triangle i fer també d’instal·ladors. En aquest sentit, el fet que alguns fabricants, companyies de gas o plataformes professionals estiguin assumint altres funcions es veu des de Casa Jové com un error: “No és el nostre camí”, remata.

Calderes elèctriques i aerotèrmia

L’altre gran front que s’ha obert en el sector és el canvi tecnològic per la substitució d’aparells que funcionen amb combustibles fòssils per d’altres d’elèctrics. La Comissió Europea ha marcat en el calendari el 2040 per posar fi a les calderes de gas per escalfar l’aigua i la llar. D’entrada, això ha significat una frenada en la venda de calderes de gas –en el primer trimestre de l’any s’ha registrat una caiguda del 18%–, però, de retruc, les elèctriques també han reculat. És un fenomen similar al que afecta els vehicles: el preu dels aparells elèctrics i la reparació és tan elevada que els usuaris que poden esperar ajornen la seva decisió. En el cas de les calderes de gas, l’alternativa són les elèctriques o la bomba de calor amb aerotèrmia, tecnologies que, a més de més cares, ocupen molt més espai a les cases, condicionants que plantegen nous reptes a les llars.

Reconversió professional

Per a Casa Jové aquesta transició implica haver d’abordar una reconversió professional a través de la formació, de manera que els tècnics de la companyia també puguin reparar aparells elèctrics. Però, més que aquest canvi, el que preocupa la companyia barcelonina és la falta de joves que es vulguin dedicar a aquest ofici. Tenen acords amb escoles de formació professional per estimular l’interès de les noves generacions, però Serrano lamenta que la societat va tard i que tenen moltes dificultats per incorporar treballadors i que els que ja tenen no marxin. La plantilla de Casa Jové és de 109 persones, catorze de les quals són fora de Barcelona.

El canvi climàtic, i el fet que hi hagi hiverns en què no cal engegar la calefacció en algunes parts del país, és un factor afegit que també impacta en el sector.

Casa Jové
Treballa amb l’internet de les coses; hi ha una unitat professional que monitora les calderes sensoritzades –actualment en són 353–, fa un control remot, i, en cas d’avaria, es pot fer una avaluació i, a vegades, una reparació a distància. En cas contrari, s’hi envia tècnic que sap quin és el problema i quina peça cal substituir.
7,5
milions d’euros de facturació
109
treballadors
1847
any de fundació

El fundador va passar el negoci als empleats

Casa Jové ocupa una masia del 1874 al carrer Major de Sarrià. La va comprar Francesc Jové i hi va posar una lampisteria. Ben aviat va assumir tasques de més envergadura com ara fer la canalització de les aigües procedents de Collserola que travessaven la vila, aleshores independent, de Sarrià. També fa les primeres instal·lacions de gas per a la il·luminació dels carrers. Jové traspassa el negoci als seus treballadors: Martí Serrano, oficial, i Josep Segura, aprenent. Els propietaris actuals són els seus descendents. Als anys setanta del segle XX el negoci es decanta pel servei tècnic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.