Política

Arnau Barangé

Cap de l’oposició (ERC)

“Viurem un estiu complicat amb la reordenació de la Riera”

“El mercat forma part de la nostra identitat com a poble. Volíem i volem que sigui el pal de paller de l’eix comercial i social local”

“Creiem que ja fem tard per engegar una campanya de sensibilització potent per a la implantació del sistema porta a porta”

Arnau Barangé considera que aquests dos anys de mandat han servit al govern de Junts per dilatar en el temps projectes que en campanya semblaven imminents.

El porta a porta a tot Arenys serà una realitat aquest any.
Això ens diuen. Reconec que s’ha estat valent amb la implantació arreu del municipi del nou sistema, que, en un principi, s’ha d’implementar a partir de l’octubre. Des d’ERC creiem que ja fem tard per engegar una campanya de sensibilització potent perquè la ciutadania estigui ben informada i respongui, perquè el nou sistema exigeix la col·laboració ciutadana. Al final pot passar que, si no es fa, quan el sistema es posi en marxa s’acumulin els problemes.
La reordenació de l’aparcament a la Riera ha estat un encert o un caos?
Fa mig any l’alcalde ens va comentar que hi havia un problema a resoldre amb la concessionària de la zona blava, Interparking Hispania, perquè reclamava més places per contracte de les que hi ha. Tots vam estar d’acord a fer aquesta reordenació per afegir-hi els espais que faltaven, però no amb la manera com s’ha acabat fent. Les distàncies no són les correctes, com tampoc el radi de gir del vehicle. Això provoca que s’envaeixi el carril contrari i es col·lapsi el pas. Tant de baixada com de pujada. Tot això alenteix moltíssim la circulació per travessar la Riera. Estem reclamant que als camions de gran tonatge de les grans àrees comercials se’ls limiti l’horari, perquè ara mateix arriben a les 12 del migdia i es munta un sidral. Viurem un estiu complicat amb la reordenació i acabarà afectant el comerç de la zona.
No hi ha hagut avenços amb el mercat municipal, una aposta prioritària per a ERC.
El mercat forma part de la nostra identitat com a poble. Des d’Esquerra vam deixar un projecte molt ben fet de reforma, canviant tots els subministraments i serveis i fent un condicionament adequat que fins i tot respectava el búnquer de la Guerra Civil que tenim al fons de l’edifici i que s’ha de restaurar. Volíem i volem que el mercat sigui el pal de paller de l’eix comercial i social local. Tenim una oportunitat per resistir a la dinàmica comercial de grans cadenes i de consum que s’està imposant. El projecte del mercat l’hem treballat moltíssim pel que fa a la tipologia de parades, al servei a domicili, al producte de qualitat, i que fins i tot s’hi pugui fer docència i també que hi hagi una bonificació en la taxa d’escombraries quan la ciutadania participi en aquest model de compra de residu zero.
La reforma del Teatre Principal també era un compromís.
És la tercera fase. El primer any ens van vendre que tenien la fórmula per poder fer tots els projectes, però això s’està encallant. Al final ja encadenem dos anys i ja és hora de començar a reclamar-los resultats. Altres actuacions que han quedat al calaix són el casal de la gent gran, la compra del casal Sant Vicenç i la recepció de les urbanitzacions. No és admissible anunciar a so de bombo i platerets tot allò que es vol fer i després no tirar-ho endavant. Precisament la recepció de les urbanitzacions va ser la gran promesa electoral de l’alcalde i encara no hi ha res.
Però hi ha hagut entrebancs imprevistos, com la biblioteca de les Clarisses.
Cert. Aquí hi ha un 23% de l’obra executada, i fa 20 mesos que està aturada l’obra. Aquí hi ha uns problemes existents de costos, perquè el càlcul, segons ens van dir, havia estat erroni. I això va relligat a les subvencions que es reben per a l’obra. El temps ens juga en contra, perquè l’octubre d’aquest any hi hauria d’haver el 50% acabat. Creiem que el govern en aquest cas s’ha adormit i que no hi ha cap explicació per haver deixat passar vint mesos sense resoldre-ho. El perill que s’aturi el projecte és molt real. Ens preocupa moltíssim que no s’hagi trobat una solució al problema tot i haver-hi molts diners a la caixa, amb el romanent de 15 milions. Bé, un romanent que ja no es podrà utilitzar.
Com?
Des de l’inici del mandat tots érem conscients, el govern el primer, que ens amenaçava un pla econòmic financer que s’ha materialitzat aquest mateix mes amb la liquidació de l’exercici anterior. Segons ens han explicat, vam tenir un superàvit de dos milions el 2024, però no els podrem fer servir per culpa de les limitacions de despesa previstes en la llei d’estabilitat pressupostària. Calia un pla B que no s’ha fet.
Un altre dels temes que es mantenen des de fa temps sense solució és el Bareu.
Per al Bareu ja hi havia un projecte de l’ACA fet, en què l’Ajuntament havia de fer el pagament de l’IVA de l’obra. Al final el que s’ha fet és xutar la pilota endavant per guanyar temps. El govern vol estudiar-ho perquè diu que té dubtes que la part baixa del Bareu sigui prou àmplia per empassar-se tota l’aigua. El Bareu està creixent molt en habitatge a les capçaleres. Hi ha 50 pisos de protecció oficial de lloguer just a la part alta. Hi ha dues fases d’una promotora on hi haurà 80 habitatges més... Tot això va augmentant i el clavegueram a la part baixa és el mateix. És una obra que creiem que és totalment necessària i que es tornarà a aturar un altre cop. Creiem que el Bareu no es farà. Directament, perquè tot el que sigui enrenou i obres s’atura.
Què més queda en el tinter?
Projectes que deien que eren imminents i que encara no han arrancat. Alguns d’importants son l’actuació a les pistes del Cassà, que s’ha acabat tancat fa dos mesos i pel que ens han dit els diners per a desenvolupar-les no hi eren i que la pista trigarà bastant. És una ampliació que es necessita molt per les entitats, perquè oxigenes l’activitat al camp de futbol que està molt saturat i en feies un segon de futbol 7. Van prometre no només aquest cap de futbol, 7 sinó dues piscines que en plena sequera i sent un poble amb mar com és el nostre ho trobem del tot desproporcionat. Crec que ens les podríem estalviar. També la pista d’atletisme està a les beceroles.
S’arrossega la reordenació dels aparcaments de la primera línia de la platja. Sembla que Costes ho té molt clar que els vol fora
A la platja del Cavaió hi mana Costes i Costes no ho considera un aparcament, tot i que permet deixar-hi els cotxes mirant cap a un altre costat des de fa molts anys. El govern va intentar negociar a Madrid ara fa un mes i sembla que allà no se’ls hi van ficar massa bé. Creiem que una de les solucions d’aquesta platja fantàstica que tenim, i de les úniques que no es paga a el Maresme. és que es pogués crear una altra sortida. L’entrada i la sortida és la mateixa, és la part del Portinyol i quan és temporada de bany la cua arriba fins a la N2. Caldria habilitar algú perquè gestionés tot l’aparcament aquell, encara que fos lliure, però que ordenés la forma d’aparcar. Amb la pacificació prevista de la N2 l’Ajuntament hauria de lluitar perquè hi hagués una altra sortida o una altra entrada que espongés la situació actual que es crea.
La nova promoció d’habitatge de lloguer social de què parlava al Bareu vol dir que l’Ajuntament està fent els deures en aquest àmbit?
A veure, anem tard. Els pisos estan construint de forma molt eficaç, va molt ràpid i a finals del mes de març de l’any que ve estaran fets. Al final, el contracte amb la Fundació s’ha modificat una mica perquè es fa càrrec de la construcció i això li dona uns drets a l’hora de determinar-.ne l’adjudicació. Hem mantingut diferents reunions totes les forces municipals i en la darrera ocasió hi vam veure un cert descontrol a l’hora d’establir les bases i els criteris. Ho vam trobar, en general, tot molt obert quan només falten 10 mesos perquè s’acabin les obres. Al final, perquè m’entenguis, hi ha uns pisos que són obligats i imposats pels rebuts dels Next Generation i estaran com ja separats o reservats, però sí que hi ha uns 25 pisos que encara estaven per decidir com s’adjudicaven. Està tot molt a les beceroles. Nosaltres estem en desacord en què vagi a parar gent gran a aquells pisos, perquè estan molt lluny del nucli urbà. Que n’hi hagi tres o quatre és interessant, però ho és més l’oferta pel jovent i les famílies monoparentals, especialment per la problemàtica greu d’habitatge que hi ha. També estem d’acord que la durada del contracte sigui entre 5 i 7 anys. Veiem al govern una mica verd en el sentit que a hores d’ara les bases ja haurien d’estar fetes.
Ubicar el nou CAP al parc de l’Asil Torrent és la millor opció?
Per a nosaltres la millor ubicació és l’actual. Des d’ERC sempre hem lluitat perquè fos aquells i des del Departament sempre ens havien dit que era possible. Al final entenem que si a la Generalitat li ofereixes un espai nou, un solar on es pugui construir tot de nou evidentment que t’ho acceptarà encantada, perquè no haurà d’aturar l’activitat diària en cap moment per culpa de les obres. HI estem d’acord amb la nova ubicació que s’ha plantejat al parc de l’Asil Torrent. La primera proposta de posar-lo a la plaça Lloveras era un disbarat, perquè independentment que sigui un espai inundable, aquest govern estava en contra de la construcció vertical del CAP i es plantejava quatre pisos d’alçada. També hi havia molts problemes de mobilitat i accessibilitat i creuar tota la riera en ple estiu si tens una urgència no era la millor solució. La primera opció per a nosaltres, sens dubte, és la ubicació actual i si no es pot, el parc de l’Asil Torrent.
Els nous accessos de la C32 i la pacificació de la N2 son dos projectes complementaris. Quin és el posicionament d’ERC Arenys de Mar.
La N2 es va pactar crec fa tres anys quan semblava que només faltava una signatura del govern de l’Estat perquè es fes realitat. Ara estem igual i creiem que fer aquestes polítiques al final són les que desmotiven la gent i les que no haurien de ser. Es tracta d’una actuació molt ambiciosa i molt transformadora de tota la comarca, però ve acompanyada d’un altre gran drama com és Rodalies. Un servei que no s’ha resolt i que en massa ocasions fins i tot s’ha empitjorat. Rodalies fa deu anys que té un funcionament inacceptable que es justifica amb excuses que ja ningú creu. La pacificació de la N2 està molt i molt bé, però si no tenim un transport públic de qualitat la gent es veurà oblida a continuar agafant el cotxe per desplaçar-se. Pel què fa al projecte, tenim molts dubtes, entre d’altres, sobre com es resoldrà el pont de Caldes d’Estrac, que no sabien si s’havia de treure o mantenir. També ens preocupen els tempos. Es començarà pel Baix Maresme i s’aturarà? Quedarà mitja N2 pacificada i l’altra mitja no? S’ha d’estudiar molt bé com quedarà la mobilitat en el territori i no anar a cop de titular. Pacificar-ho tot està molt bé, però al final també hem d’aprofundir una mica més en el model. La N2 és un molt bon projecte, sempre que es mantingui la C32 de franc.
El desenvolupament de la zona de Lourdes ha generat bàndols enfrontats.
El govern hauria de demanar a la Generalitat almenys quin cost tindria aturar el pla urbanístic previst d’ aquesta zona tal i com demanava la moció que la Plataforma en Defensa del Territori Arenyenc va presentar en un ple. Sense una xifra exacta es fa impossible opinar, és un debat entre dues necessitats molt actuals...espais verds i habitatge.
Sorprèn el posicionament del govern actual amb l’estació de bombeig de les aigües residuals prevista a Can Jalpí d’Arenys de Munt. Se li dona suport al govern del municipi veí que no vol el projecte presentat per l’ACA quan Arenys de Mar és el principal afectat quan hi ha problemes amb el clavegueram.
Entenc la preocupació estètica d’Arenys de Munt, però Arenys de Mar no ens va de temes estètics, sinó que el problema que ens afecta és molt més greu perquè tota la porqueria ens ve a nosaltres. Evidentment qui ha de lluitar més perquè es resolgui aquesta situació és l’Ajuntament d’Arenys de Mar. L’alcalde ens sobta que manifesti aquest suport i que sigui només Arenys de Munt qui faci i decideixi unilateralment. De fet, creiem que aquesta bona relació té alguna cosa a veure amb la proposta de municipalitzar l’aigua a través de l’empresa pública d’Arenys de Munt. Des d’ERC tenim molts dubtes que l’empresa pública d’Arenys de Munt pugui assumir també la gestió de la xarxa d’Arenys de Mar. Som un municipi amb més població, amb més necessitats, amb més inversions... En canvi sí que creiem en crear una empresa pública d’Arenys de Mar on es poguessin afegir altres serveis com ara l’escola bressol o la gestió de la zona blava, entre d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.