Focus

La moto elèctrica dóna gas

Mentre que els segments més tradicionals rebaixen la producció a Europa el vehicle verd apareix com un nou sector a explotar

Rieju començarà a fabricar el seu model elèctric aquest juny a la planta de Figueres

En èpoques de crisi també hi ha espai per a les oportunitats de negoci, i fins i tot per jugar-se els diners en una nova aventura empresarial. Aquesta és si més no l'actitud dels socis de Volta, que tot just acaben de presentar el seu prototip de moto elèctrica que volen començar a fabricar a Catalunya. L'ànima d'aquest projecte, l'emprenedor Marc Barceló, assegura que el moment de crisi del sector no els espanta perquè “si bé el sector de la moto en general està tocat , la moto elèctrica pot ser justament l'oportunitat que necessita”.

Barceló va començar a treballar en el projecte fa un parell d'anys i en el procés de disseny del prototip va buscar la col·laboració de l'Institut Europeu de Disseny. Va ser a través de l'IED que es va posar en contacte amb Diego Quiroga i Joan Sabata, de la firma Ànima, per dissenyar el nou model. “Hem apostat per un model més esportiu perquè fins ara el que hi ha al mercat són models més urbans”, explica Barceló. La idea de Volta és presentar aquest primer prototip al saló de Milà al novembre, i per això hauran de tenir a punt ja una presèrie de 20 unitats que volen cedir a grans empreses i institucions per fer-ne un primer rodatge.

FÀBRICA A CATALUNYA.

A l'hora de decidir on fabricar les seves motos els socis de Volta tenen clar que la seva aposta és fer-ho a Catalunya, i probablement a les comarques gironines, on es concentra bona part de la indústria proveïdora, i més concretament a la zona de Figueres (Alt Empordà), d'on és Barceló. Pel que fa a les peces, Volta espera poder tirar de proveïdors catalans per al 90% dels components, tot i que hauran de portar de fora el motor i la bateria. “Tot i que la nostra idea és poder tenir a la llarga un departament de desenvolupament propi i fer nosaltres mateixos aquestes parts crítiques”, explica Barceló.

Això sí, per poder iniciar la producció en sèrie els emprenedors necessiten finançament i per això tot just ara estan a la recerca d'inversors. A banda de la injecció que pugui venir des d'inversors particulars o fons de capital de risc, Volta també confia que el nou pla integral de la moto que presentarà dilluns el govern català inclogui alguna línia d'ajuda específica per a la moto elèctrica. “Hem tingut contacte amb la Generalitat i el missatge que ens han traslladat és que per a ells la moto elèctrica és estratègica”, diu Barceló.

El primer model de Volta tindrà una autonomia de 70 quilòmetres, per la qual cosa està pensat per a un ús eminentment urbà. “Podríem haver apostat per bateries amb més autonomia però això ens hauria encarit molt el producte”, destaquen els socis de la firma. La bateria es podrà carregar en qualsevol endoll de 220 quilowatts de potència en un parell d'hores.

Quant a la comercialització, Volta encara està estudiant les opcions i manté converses amb grups distribuïdors, però té clar que vol atacar el mercat europeu des de l'inici. Una altra via per a les vendes serà explorar les opcions de col·locar la moto en flotes públiques d'ajuntaments i Generalitat. “Creiem que pel disseny que té el model pot ser una moto adequada per a la Guàrdia Urbana o els Mossos d'Esquadra”, diuen.

Les previsions dels emprenedors són vendre 600 unitats en el primer any (2012) i duplicar la xifra fins a les 1.200 el 2013. En aquests càlculs els socis de Volta confien que altres projectes de moto elèctrica com el que lidera Rieju ajudaran a fer madurar el mercat. “No ho veiem com a competència, quants més siguem en aquest segment molt millor perquè ajudarà a conscienciar la gent molt més ràpidament”, diu Barceló.

Rieju té previst iniciar en breu la fabricació del nou model elèctric després de superar alguns problemes amb el subministrament d'algunes peces. Com explica el conseller delegat de la firma figuerenca, Jordi Riera, “hi ha hagut alguns retards en l'entrega d'alguns components crítics però esperem iniciar la fabricació aquest mes de juny”. En aquesta primera etapa Rieju espera fabricar unes mil unitats per any (un 10% del total de motos que sortiran de la seva planta).

En aquest projecte Rieju va junt amb altres firmes catalanes del sector com Arianetech Ingeniería, J Juan, Guilera, Beon Automotive i Advanced Frame Technology, i ha suposat la inversió de dos milions d'euros, dels quals 800.000 han estat aportats per la Generalitat a través d'Acc1ó. El model liderat per Rieju, conegut com a Mius, disposarà d'una autonomia de fins a 50 quilòmetres i tindrà un cost d'entre 4.000 i 4.500 euros.

Riera confia que la posada a la venda de la Mius els ajudarà a millorar la facturació al mercat local, ara molt tocada per la crisi del sector i especialment per l'enfonsament del segment de ciclomotors.

També la firma gironina Gas Gas ha apostat per explorar les oportunitats del vehicle elèctric en el segment de la moto de trial. Precisament el passat mes d'abril el pilot Adam Raga va fer la primera prova del primer prototip el Dia Mundial contra el Soroll, a la Vall del Silenci de Lleó. El fabricant gironí, però, no preveu ara com ara iniciar la producció en sèrie d'aquest nou model, perquè, tal com explica el seu director general, Ramon Puente, “encara no es pot comercialitzar ja que el seu cost és massa alt”. L'objectiu de Gas Gas, explica Puente, és esperar una mica més que el mercat d'aquest tipus de vehicles maduri. “No obstant, això ens serveix per anar preparant la tecnologia i possiblement per fer productes més híbrids entre moto de trial i bicicletes de BTT”, explica Puente.

En tots aquests plans, els de Volta, els de Rieju i els de Gas Gas, també hi poden tenir molt a dir les mesures que pugui incloure el pla sectorial que aquest mateix dilluns els presentarà el govern.

La panacea per al sector de les dues rodes?

Igual com passa amb el sector de l'automòbil, la indústria de les dues rodes es pregunta si la moto elèctrica pot ser la salvadora. La resposta, com passa amb els cotxes, és més aviat prudent.

D'una banda, és evident que Europa no pot competir fabricant motos de baixa cilindrada amb països de menors costos laborals i que l'especialització en segments d'alt valor afegit com aquest poden ser una alternativa de futur. Amb tot, tal com destaca el director general de J Juan, Carlos Juan, “per a això cal aportar alguna cosa més, perquè ara mateix a la Xina ja es venen motos elèctriques per 200 euros als supermercats”.

La moto elèctrica s'ha vist també com una possible via per donar continuïtat a les plantes de Derbi i de Yamaha. Tal com explica el conseller delegat de Rieju i president de Clustermoto, Jordi Riera, “s'està treballant en contactes amb fabricants i proveïdors de vehicle elèctric dels Estats Units que puguin estar interessats a entrar a Europa”.

De moment, però, encara està tot molt verd. Des de la patronal Anesdor es mira la moto elèctrica com “una solució a mitjà termini, però es necessiten ajudes i solucions per al moment actual”, segons diu el seu secretari general, José María Riaño.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.