Les exportacions creixen un 8% i el vi català embriaga el client nord-americà
El sector vitivinícola català és conscient -i ho pateix en primera persona- que el seu radi d'acció més proper està saturat de producte i que es fa complicat trobar un forat de mercat que permeti la consolidació de les ampolles que surten dels cellers del Principat. A diferència del cava català -perfectament conegut i valorat-, en termes generals el vi no té encara el reconeixement popular que li permeti competir de tu a tu amb d'altres vins que s'elaboren a la península Ibèrica i, per tant, moltes vegades no queda més remei que anar-se a guanyar les garrofes fora de casa.
En aquest sentit les xifres abonen la feina que brota del cep català ja que, segons dades recollides per Datacemex per encàrrec del Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (Creda), les exportacions de vi català han crescut de l'ordre d'un 8% el primer trimestre del 2011 en comparació amb els números del mateix període del 2010. Així, si entre gener i març del 2010 les exportacions de vi català van superar ben just la barrera dels 100 milions d'euros (100.608.000 euros) aquest any la xifra ha crescut fins a quedar per damunt dels 108 milions (108.745.000).
Es dóna la circumstància, a més, que mentre que les exportacions creixen, el volum de vi que ve de fora està disminuint -les importacions dels tres primers mesos del 2011 sumen 8.831.000 euros, per sota dels 9.453.000 euros que suposaven les importacions del primer trimestre del 2010-, fins al punt que la balança comercial es decanta cap al cantó positiu amb gairebé 100 milions (99.914.000 euros).
Les mateixes xifres indiquen que Itàlia ja és el principal proveïdor de vi a Catalunya, desplaçant del primer lloc França -que ha perdut en un any gairebé la meitat de vendes-.
TERRA D'OPORTUNITATS.
Una tendència inversa és la viscuda pel vi català allà on més implantació té: Alemanya. Malgrat que el país germànic continua essent el que més comandes fa, les vendes han caigut un 12,5% i els 22.959.000 euros venuts el primer trimestre del 2011 queden per sota dels 26.227.000 euros registrats els tres primers mesos del 2010.
La penetració del producte català en el paradigma del consumisme mundial no és casualitat. Catalan Wines USA, el servei impulsat per Acc1ó, l'agència per a la competitivitat de l'empresa catalana del Departament d'Empresa i Ocupació, s'ha consolidat com a plataforma per a l'exportació de vins i caves catalans als Estats Units després de donar suport a una desena de cellers catalans des de la seva posada en marxa al 2010. La majoria d'aquestes empreses han tancat acords de distribució en diversos estats del país.
Segons la mateixa Generalitat, Catalan Wines USA organitza actes de presentació i comercialització davant d'importadors, distribuïdors i altres professionals del sector nord-americans. Treballa amb diverses denominacions d'origen (DO Montsant, Conca de Barberà, Priorat, Penedès, Cava, Terra Alta, Tarragona i Catalunya) i ha fet presentacions a ciutats com ara Boston, Washington, Chicago, Miami i Houston. Facilita que els cellers catalans tinguin producte en un magatzem del país i puguin servir-lo directament a distribuïdors, venedors al detall i restaurants.
Estrènyer llaços amb l'exterior
El sector no s'adorm a la palla i prova d'això és la demanda que ha tingut la convocatòria del Departament d'Agricultura de la Generalitat en el marc d'una mesura d'informació i promoció de l'OCM del vi (Organització Comuna de Mercat) per promocionar productes vinícoles en els mercats de tercers països.
El departament ha rebut 68 sol·licituds de cellers, associacions, organitzacions professionals i denominacions d'origen (DO) que, per aspirar als ajuts, presenten fins a 278 programes de promoció de productes vinícoles en els mercats exteriors.
Els programes de promoció són per a la internacionalització dels productes vinícoles catalans. Així, la majoria dels projectes són per missions comercials, promocions o campanyes en el país de destinació o assistència a fires internacionals.
En la campanya anterior, el nombre de sol·licituds presentades va ser de 60 i el nombre de programes, 230. La Generalitat detecta un interès creixent perquè la inversió total que han presentat els cellers sol·licitants per a la promoció és de gairebé 22 milions d'euros, mentre que en la convocatòria anterior va ser de 20 milions d'euros.