La demanda dels Estats Units esperona els telers artesanals de Teixidors
Un premi a Nova York impulsa les vendes de teixit de qualitat de la cooperativa. L'empresa exporta el 45% del total
Facturació
640.000
Treballadors
44
Any de fundació
1983
Qui ha dit que les fires són una eina obsoleta per fer negoci? Per a l'empresa Teixidors, fabricant artesanal de teixit de molta qualitat, la seva participació en una fira d'interiorisme a Nova York –la International Contemporary Forniture Fair, un dels principals aparadors del disseny per a la llar dels Estats Units– ha catapultat les vendes al país nord- americà i de retruc les exportacions d'aquesta cooperativa social de Terrassa (Vallès Occidental). L'augment de la facturació en un 35% el 2010, fins als 640.000 euros, significa girar full pel que fa a un exercici del 2009 pèssim en què la xifra de negoci va caure un 17%. Així, la directora comercial, Antònia Bové, veu factible l'objectiu de doblar la xifra de vendes en cinc anys i que la quota d'exportacions s'enfili del 45% actual al 70%, amb vendes a França, Itàlia, Regne Unit, Alemanya, Holanda, països escandinaus, Japó, Austràlia i els nous mercats que s'incorporin a la llista.
NOU NORD.
Teixidors havia nascut el 1983 com una cooperativa social amb la missió de donar feina a persones amb alguna discapacitat psíquica. Al caliu del teixit empresarial de la comarca, els promotors, Joan Ruiz i Marta Ribas, enginyer electrònic i treballadora social respectivament, es va decantar pel tèxtil i van començar des de zero. La primera etapa de la marca va estar caracteritzada per la creació d'un catàleg bàsic de peces acabades (bufandes, xals, mocadors, cobrellits, etcètera) que es distribuïen a les botigues tradicionals de Catalunya i Espanya. No han faltat els reconeixement i els premis a la iniciativa desenvolupada, però això no ha fet més fàcil la tasca de trobar finançament, que ha estat un dels talons d'Aquil·les de l'empresa al llarg de tota la seva història.
L'estudi de mercat elaborat el 2007 ha marcat el nou rumb: calia redefinir el producte, la marca, el client i el mercat. “La missió de l'empresa es manté intacta però veiem que pel producte d'alta qualitat i artesanal ens havíem d'orientar al públic d'alt poder adquisitiu que valorés el producte més enllà del preu”, explica Antònia Bové. En coherència, el disseny es va haver de revisar. De fet, ara, el catàleg es renova cada any i els productes estan més pensats per vestir la llar. Per això Teixidors ha trobat un públic objectiu molt interessant en interioristes, dissenyadors, arquitectes a més dels comerços de roba per a la llar. Un altre pas va ser reforçar la marca, amb un canvi de disseny i un nou etiquetatge, que explica la traçabilitat del producte. També s'han diversificat els proveïdors de fils: lli, caixmir, llana o, més recentment, llana de iac de Mongòlia, sempre intentant contribuir a la promoció de projectes de responsabilitat social.
El fet és que ben aviat va ser evident que només la internacionalització podria donar sentit a la nova orientació. De la mà de l'Icex, Teixidors va començar a explicar els seus productes en fires de París, Milà i Nova York. Si les vendes a l'exterior representaven el 18% el 2007, avui és ja el 45%, de les quals el 40% són als Estats Units. També s'ha produït una reorganització interna i l'empresa s'ha orientat al client, per millorar el servei però també per captar les noves tendències i traslladar-les ràpidament al disseny de les noves col·leccions.
Però el finançament continua sent el punt feble. “Quan dius que ets una empresa tèxtil i una cooperativa social, els bancs no volen sentir res més”, diu Bové. Per això no descarten obrir la porta a un soci financer si sorgeix l'oportunitat.