Romagosa es reestructura per continuar creixent fora de Barcelona
El grup de distribució d'automòbils ha tancat concessionaris i ha reduït un 20% la plantilla per adaptar-se a la crisi del sector però prepara un pla per obrir més establiments i incorporar marques noves
No són bons temps per al sector de la distribució d'automòbils i amb les caigudes del mercat de particulars del 60% en quatre anys, cal redefinir estratègies. Això és el que està fent Romagosa. Fa quatre anys, el grup familiar va començar a fer un pla d'inversions per tal d'obrir concessionaris a diverses capitals de comarca però amb l'arribada de la crisi ha hagut de modificar en part aquests plans.
“L'any passat vam arribar a un acord amb les marques i vam tancar la venda del concessionari que teníem amb Suzuki i Mazda a Badalona, deixant només la part de servei de postvenda”, explica Santos Romagosa. El concessionari l'havien obert el 2008 amb dos concessionaris més, amb les mateixes marques, a Mataró (Maresme)i a Sabadell (Vallès Occidental), que es mantindran oberts. “El model que havíem plantejat estava pensat per a unes altres quantitats, i amb la crisi i la caiguda de vendes les instal·lacions deixen de ser rendibles i per això vam necessitar reestructurar-nos”, destaca Romagosa.
La reestructuració també ha vingut donada pels canvis en la situació d'algunes marques. És el cas, per exemple, del grup General Motors. Després de declarar-se en fallida el 2009, el grup nord-americà va optar per deixar d'invertir a Europa i prescindir de la mítica marca Hummer, i Romagosa va haver de deixar de comercialitzar aquesta insígnia del mercat de luxe, així com Cadillac i Corvette, tot i que manté en els tres casos els serveis de postvenda “que ens permeten seguir donant servei als nostres clients i continuar generant ingressos”, explica. La història es va repetir amb Saab, i l'any passat Romagosa va tancar el seu concessionari de Barcelona però també en va conservar el servei de postvenda.
Amb Suzuki, de què el grup familiar controla el 90% de la distribució a Barcelona, també hi ha hagut canvis amb el tancament de dos establiments a la ciutat. En global tot aquest procés de reestructuració ha suposat un descens de la plantilla del 20%, de les 150 persones el 2008 a les 125 actuals.
Incorporacions.
La incorporació de marques noves ha permès que puguin compensar, en part, la caiguda de la facturació, que el 2011 va ser de 54 milions d'euros, un 7% menys que el 2010. “Hi hem perdut, però no al ritme que ho ha fet el conjunt del sector”, explica Romagosa.
Un factor que també ha ajudat a compensar el comportament del mercat de particulars ha estat l'aposta del grup per la venda a flotes, tant d'empreses com d'administracions. L'any passat van vendre 1050 vehicles per a aquest segment, molt per sobre dels 700 que van col·locar el 2010. “Això ha estat després d'haver reforçat el departament de flotes i sobretot gràcies al bon comportament d'Opel i Peugeot, que són les marques generalistes amb què treballem”, explica Romagosa. A més a més, l'any passat va ser un exercici bo per al vehicle d'ocasió, mercat en què van registrar una recuperació del 50% en les vendes.
Un cop superada la fase de reestructuració ara “l'objectiu és créixer amb nous establiments a la primera corona de Barcelona”, diu Romagosa.
La primera parada serà Terrassa (Vallès Occidental) on el grup acaba de finalitzar les obres de construcció d'un concessionari de 6.000 metres quadrats ubicat a la zona comercial Porta Terrassa i en què hi ha invertit 4,5 milions d'euros en els últims anys. “El nostre objectiu és obrir amb una marca generalista que ens permeti un volum alt de vendes”, explica el responsable del grup. Després vindran altres obertures a capitals de l'àrea metropolitana de Barcelona. “Volem créixer a poc a poc, a mesura que detectem oportunitats”, destaca Romagosa.
Comprar concessionaris amb dificultats financeres pot ser una de les vies més atractives ara com ara. “Hi ha moltes empreses que volen sortir del sector, no és com fa uns anys quan havies de pagar quantitats molt altes per guanyar una concessió”, explica.
Aposta pel cotxe verd
Romagosa té clar que el cotxe elèctric, a pesar de tots els condicionants, ha arribat per quedar-s'hi. El grup no es vol perdre aquest nou mercat i de moment ja disposa de l'exclusivitat de comercialització a Barcelona del nou Peugeot Ion. A més, Romagosa és un dels dos distribuïdors a la ciutat que comercialitzaran l'Opel Ampera, que amb una autonomia de 500 quilòmetres i 80 més d'afegit gràcies al seu petit motor de benzina, pot tenir una penetració més ràpida. L'Ampera arribarà als concessionaris al febrer.