Empreses

Macsa planeja adquisicions per 29 milions en el seu creixement

L'empresa fabricant bagenca de lectors de làser d'identificació reforça l'expansió pel mercat global amb la compra de tres empreses que poden complementar la seva tecnologia

L'empresa crea solucions per a empreses grans i per a empreses mitjanes

L'empresa fabricant de lectors de làser d'identificació, marcatge i traçabilitat Macsa vol refermar els pròxims anys l'expansió del negoci, i si l'any passat va inaugurar unes instal·lacions automatitzades que li permeten fabricar fins a 6.000 làsers al dia, al llarg del 2012 i 2013 vol concretar adquisicions d'empreses per un valor de 29 milions d'euros, segons ha informat el conseller delegat d'aquesta empresa familiar de Manresa, Jordi Piñot.

EL 2008 a l'empresa ja havien dissenyat una estratègia de creixement a través de l'adquisició d'empreses tecnològiques complementàries, que ara finalment ha pogut tirar endavant. En aquests moments, Macsa, l'únic fabricant a l'Estat espanyol d'aquesta mena de dispositius de làser, està negociant tres projectes, de vint, set i dos milions d'euros, segons Piñot, que hi afegeix que en tots tres casos es tracta d'empreses de fora. L'expansió “obeeix en part al fet que ens hem obligat a guanyar dimensió, tot i que per sobre d'això hi ha l'obligació de treure productes nous contínuament”. Un exemple de la capacitat d'innovació l'ofereix el seu làser dinàmic per a codificació en cadenes de producció, patentat a la UE, els EUA i el Japó, que permet imprimir caràcters alfanumèrics, logotips i codis de barres amb el producte en moviment, amb una capacitat de generar 3.000 caràcters per segon. Una altra innovació d'última hora és el sistema de traçabilitat que es pot gestionar des del núvol, i que Macsa va llançar al mercat fa sis mesos. Ara per ara ja està donant a conèixer al mercat el nou dispositiu Ibox, que es podrà veure a la fira Hispack aviat. És una estació de treball tancada que permet un ús manual del làser, apte per a mercats que treballen amb sèries curtes.

En tots aquests casos d'adquisició, “es tracta d'empreses que són complementàries respecte de nosaltres i ens permetran avançar en la tecnologia de làser i l'etiquetatge”. Macsa, que enguany preveu assolir unes vendes de 26 milions d'euros, després que el 2011 tanqués amb un volum de negoci de 22 milions, ha vist com la seva capacitat d'innovació l'ha abocat a tenir una trajectòria internacional sòlida. La peremptòria necessitat d'anar sovint al mercat amb productes nous explica que l'empresa destini anualment al seu departament d'R+D+I 1,8 milions d'euros a l'any. Com diu Piñot, “a més d'innovar, és necessari millorar contínuament, en connectivitat, resolució i velocitat”. A diferència d'altres competidors, que tenen una concepció vertical del desenvolupament d'una tecnologia, és a dir, a cada sector una solució específica, a Macsa, al llarg dels anys s'han distingit pel fet de tenir “una visió horitzontal, amb tecnologies prou flexibles per adaptar-se a les necessitats de diversos sectors”, diu Piñot. A més a més, a Macsa han sabut satisfer les necessitats dels diversos segments del mercat, des de la gran empresa envasadora de refrescos o cerveses fins a la pime, per a la qual ofereix eines com els làsers Nano, “un producte low-cost amb prestacions prou acceptables per a les pimes”, diu Piñot. A Macsa serveixen els sectors clàssics de la identificació i traçabilitat, com alimentació i begudes, que suposen el 40% del seu negoci, i en el 30% que correspon al sector industrial hi trobaríem tot un ventall de possibilitats, des dels fabricants de cables fins a la indústria auxiliar de l'automoció, sense oblidar els sectors més demandants de la tecnologia punta, com l'aeronàutic. Encara tindríem un altre 20% de clients de sectors com la joieria o la farmàcia. En el bon comportament dels resultats de l'empresa dels dos últims exercicis hi ha tingut molt a veure que empreses d'alimentació i begudes s'han abocat al negoci de la marca blanca, cosa que consegüentment els ha obligat a fer inversions en dispositius de traçabilitat. Així mateix, en casos concrets com el del sector del cava, la consecució de mercats de l'exportació ha determinat que aquestes empreses s'hagin d'adaptar a les normatives de traçabilitat d'arreu. Un 40% del negoci de Macsa ja es fa més enllà de la península Ibèrica, i poden vantar-se de tenir una quota del 10% del mercat mundial, on competeix amb grans multinacionals. A Macsa són presents en un total de 60 països a través de “partners que són molt més que simples distribuïdors, poden exercir tasques de muntatge i manteniment, després de formar-los”. La firma del Bages està ben posicionada en economies netament industrials, com els EUA, Alemanya i Corea del Sud, en què l'exigència en traçabilitat és molt alta. Els mercats en què hi ha millors expectatives de negoci per als anys a venir són, en primer lloc, el conjunt dels BRIC (Brasil, Rússia, Índia i Xina) als quals cal afegir Turquia i Sud-àfrica.

Creada formalment el 1983 per atendre les noves necessitats del marcatge industrial, Macsa troba les seves arrels en l'empresa de Manresa Framun, fundada el 1908 com a fabricant de segells de cautxú, alhora que distribueix maquinària i consumibles per a fabricants de segells de cautxú.
Facturació
26 M€
Treballadors
110
Any de fundació
1983
evolució

Més i més traçabilitat

Cal fer avinent que la traçabilitat és un univers molt viu, en què contínuament s'hi afegeixen requeriments normatius nous, a tota mena d'àmbits, més enllà de la indústria alimentària, que és la que va donar sortida a aquesta sistematització de les fonts dels productes que es posen al mercat. Per exemple, els atemptats terroristes de l'11 de març del 2004 a Madrid i del 7 de juliol a Londres van fer que la Comissió Europea dissenyés una normativa de traçabilitat per als fabricants d'explosius, i a Macsa ja ha aconseguit alguns contractes importants en aquest sector arreu dels mercats globals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.