Checkpoint investiga sistemes per combatre els furts des de Terrassa
A la seu vallesana de la multinacional, oberta el 1995, hi ha ubicat el centre d'innovació europea i el laboratori d'etiquetatge en origen.
La multinacional nord-americana Checkpoint Systems, especialitzada en la instal·lació de sistemes per evitar robatoris i de gestió del que s'anomena pèrdua desconeguda als establiments –furts externs i interns, errors administratius o de proveïdors–, impulsa des de la seu de Terrassa la investigació i desenvolupament de nous productes en contacte directe amb els clients. La multinacional hi té ubicat el centre d'innovació europeu, des d'on surten moltes de les solucions tecnològiques que s'apliquen a altres indrets del món, a més de servei al client en set idiomes, el centre logístic per al sud d'Europa i els departaments de màrqueting i de vendes de la península.
S'hi desenvolupen tasques d'investigació i desenvolupament a l'entorn de les diverses línies de productes en què s'ha especialitzat, com ara la implantació d'etiquetes i sistemes de protecció electrònica de productes per evitar el furts gràcies a la instal·lació de diferents tipus d'antenes a les entrades i sortides dels establiments que detecten els productes robats per radiofreqüència (antenes EAS). També donen solucions específiques per a productes d'alt risc de robatori, com ara tancaments magnètics, els anomenats d'aranya, proteccions per a ampolles, caixes transparents, suports per a aparells electrònics i etiquetes dures, entre altres. L'objectiu és que no es modifiqui l'embalatge original, que no afecti l'exposició del producte, que els clients el puguin manipular i que siguin sistemes senzills de desactivar.
Però el ventall de productes de la multinacional, que cotitza a la borsa de Nova York i factura 700 milions de dòlars, encara és més ampli, i ofereix la possibilitat d'etiquetar els productes en origen per evitar els furts i tenir un major control. I precisament a Terrassa hi tenen ubicat el laboratori on fan les proves d'etiquetatge per a diferents articles, ja sigui d'electrònica, calçat o alimentació, perquè siguin resistents a tot tipus d'inclemències. I es complementa amb el sistema Check-Net, perquè minoristes i propietaris de marques gestionin les comandes d'etiquetatge en línia.
El director de vendes de comptes nacionals i canal indirecte d'Espanya, Ricard Gordo, assegura que aquestes són solucions aplicades a mida per al client, que inclouen de grans minoristes i cadenes fins a petits establiments, ja sigui amb comercials propis o mitjançant canals indirectes, com ara els distribuïdors de zona en funció del nombre de punts de venda. En qualsevol cas, “donem el mateix servei i els oferim la mateixa gamma de productes” i sempre acompanyat d'un període de prova i d'un estudi previ perquè comprovin “la rendibilitat de la inversió” i l'estalvi que els suposarà.
Checkpoint és líder en implantació d'aquests sistemes de seguretat amb quotes de mercat superiors al 90% en diversos sectors, tot i que no són partidaris de donar xifres, en part perquè molts dels seus clients –uns 200 minoristes al món– firmen contractes de confidencialitat. Gordo afirma que la clau de l'èxit de la multinacional és que “ho fem tot”, des de l'etiqueta, passant pel software i les antenes. La competència fa coses semblants, però són els únics que integren tot el procés, començant pel coneixement, la investigació i la fabricació treballant amb el client. “Identifiquem problemes i marquem tendències i la competència ens copia”, diu Gordo, que afegeix que patenten un percentatge molt baix dels productes perquè “quan ens arriben a copiar ja estem en una altra generació del producte”.
L'aposta de futur és la tecnologia que combina radiofreqüència i identificació del producte (RFID, que permet un control exhaustiu, i al moment, del producte, facilitant també la gestió d'inventaris, reposició d'estocs, etcètera. I el sector estratègic a potenciar és el de la moda, com han fet amb l'acord arribat amb la multinacional holandesa C&A, ja que mou grans volums de productes arreu i a més treballa amb molta rotació.
Formació ‘on line' a clients
Perquè els sistemes que instal·la Checkpoint funcionin correctament és fonamental que el personal de les botigues rebi formació sobre el funcionament dels sistemes antifurt. Com que no poden arribar als milers de punts de venda, han dissenyat una plataforma a la xarxa on es dóna un curs formatiu flexible segons la disponibilitat de cada usuari, explica Eugenia Rey, trade marketing manager, que ja s'ha aplicat en 200 botigues de Condis.
Checkpoint investiga sistemes per combatre els furts des de Terrassa