Emprenedors

Un diari electrònic per al Pallars

‘Pallars Digital', impulsat per un jove periodista de Tremp, aconsegueix en mig any consolidar visites i anunciants

De 8 del matí a 7 de la tarda faig de periodista, i després, d'administratiu

Des del maig d'aquest any el Pallars té un diari electrònic que es dedica a informar al moment de tot allò rellevant que passa a les dues comarques, al Jussà i al Sobirà. Al darrere d'aquest projecte hi ha un jove periodista de Tremp, Jordi Ubach i Llorens, que va abandonar el món de l'ensenyament (havia estudiat magisteri i va treballar un any com a mestre de primària) per tal de dedicar-se a la professió que l'apassionava des de sempre: el periodisme. La crisi econòmica i també la que, particularment, viu el sector dels mitjans de comunicació no oferien una entrada fàcil als nous professionals. Al final, després de dos anys de recerca en va, Ubach va decidir crear-se ell mateix l'oportunitat i va fundar Pallars Digital.

Avui, prop de sis mesos després de la seva posada en marxa, el diari electrònic registra més de 500 visites diàries en unes comarques que no superen els 20.000 habitants, més de tres mil seguidors en les xarxes socials i ha omplert ja el 50% dels espais publicitaris, que són l'única font de finançament del mitjà. “El resultat m'ha sobrepassat, l'impacte ha estat bestial, hi ha gent que em para pel carrer i em comenta alguna notícia o em felicita”, explica Ubach.

La inversió va ser mínima: registrar, dissenyar i programar la web des d'on difondre les informacions i exposar la publicitat dels anunciants. Un amic programador i una amiga dissenyadora van fer-li un cop de mà. Ell, mentrestant, va treballar en la definició del projecte periodístic, decidint les seccions que tindria el diari, contactant amb els alcaldes, institucions, empreses, món associatiu i altres agents socials, econòmics i culturals del territoris que passarien a ser fonts d'informació, sondejant possibles anunciants i buscant col·laboradors per a la secció d'opinió del diari, que disposa avui de periodistes, articulistes i opinadors pallaresos o relacionats amb el Pallars i amb firmes d'àmbit nacional, com el periodista i escriptor Jaume Clotet. Durant mesos va estudiar el mercat i el territori i es va assessorar amb d'altres experiències d'èxit. “Em van esperonar molt els amics de Reus Digital [digital fundat el 2008, ja consolidat, i que ja disposa d'un equip de redactors i col·laboradors], quan els vaig explicar el meu projecte em van ajudar a donar-li forma i es van mostrar encara més entusiasmats que jo sobre les seves possibilitats”, diu.

El pare d'Ubach és ara president del Consell Comarcal i regidor a l'oposició a Tremp, una coincidència incòmoda que el temps va apaivagant. “Al principi això aixecava suspicàcies, és clar, però jo no sóc polític ni m'interessa fer política, sinó fer periodisme al Pallars amb la màxima neutralitat, llibertat i rigor”, assevera.

El 27 de maig del 2013 el diari es va posar en funcionament. Des de llavors, Ubach treballa intensament, buscant i elaborant les notícies per una banda, i de l'altra contactant amb possibles anunciants i gestionant l'empresa. “De 8 del matí a 7 de la tarda em dedico a fer de periodista, i a partir de llavors, i fins que puc, a fer d'administratiu”, resumeix. Prop de la meitat dels bàners que va posar en el mercat estan contractats. El termini raonable perquè un diari electrònic comenci a donar resultat és un any, però amb aquesta xifra el projecte d'Ubach resulta ja una realitat prometedora. “Estic molt content de l'acollida, i una de les primeres coses que faré quan el projecte agafi prou dimensió és tenir un periodista a la comarca del Pallars Sobirà, per tal que jo em pugui centrar més al Jussà i poder incrementar encara més la cobertura del territori”, explica Ubach.

De moment, en mig any Pallars Digital ja ha publicat algunes exclusives periodístiques que han saltat després als mitjans nacionals: la decisió del Ministeri de Defensa de continuar l'activitat a l'Acadèmia de Talarn un curs més, i l'entrada de Xavier Gabriel, propietari de La Bruixa d'Or, en el negoci de la moda. I ha estat referència informativa instantània en episodis com les inundacions del juny passat. El projecte, a més, ha obert a Ubach noves portes professionals, com ara la contractació a temps parcial a Pirineus Televisió. Però això no el fa renunciar en absolut al seu projecte, sinó al contrari. Un projecte que demostra que, fins i tot quan els camins són tancats, el talent i la tenacitat també poden obrir-se pas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.