Un taller portàtil de bicis a les gasolineres
Dos emprenedors creen Biosk, un expositor per vendre peces de recanvi per a bicicletes, que ja han instal·lat a 40 estacions de servei
Amb 200 punts de venda ja fan negoci i volen tenir-ne entre 1.000 i 1.200 el 2015
Les gasolineres ja fa anys que han superat el concepte tradicional de ser exclusivament indrets d'assortiment de combustible, tot i la moda de les low cost automatitzades, i s'han convertit en supermercats amb tot tipus de productes i dimensions. En una quarantena d'elles, i des de fa alguns mesos, també hi ha visibles uns expositors amb el nom de Biosk, amb recanvis i productes de manteniment destinats als amants de la bicicleta: manxes, pegats, eines, cadenats, cambres, olis i llums, entre altres. És un petit autotaller de reparació per als ciclistes, obert les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any; d'aquesta manera, tenen productes de qualitat al mateix preu que a les botigues especialitzades. Amb l'afegit, explica un dels socis impulsors de Biosk, Josuè Sospedra, que estan situats en indrets estratègics, normalment en gasolineres ubicades en rutes de ciclistes. Com es pot llegir a la llegenda dels expositors, que va dissenyar el mateix Sospedra, els Biosk són els pit stop per a les bicicletes.
De fet Sospedra ha estat vinculat al món de les bicicletes des dels 12 anys. De petit arreglava les dels seus amics, va treballar a Decathlon, en botigues especialitzades i, després d'un intent de muntar una empresa de serveis externs de disseny gràfic, va tornar al món de les dues rodes creant un taller de reparació als domicilis de les urbanitzacions de Sant Cugat, que en sis mesos va acabar convertint-se en la botiga Clinicbikes, que regenta des del 2002. Però Sospedra també ha estat cofundador de la botiga en línia Bicimarket i del web Outletciclismo, que fa poc ha deixat. I Biosk es va gestar quan un amic seu que té un quiosc a Mira-sol de Sant Cugat li va demanar que li portés recanvis de peces per a bicis, ja que tenia molts clients que n'hi demanaven. D'aquella demanda en va sorgir el primer expositor i la idea final de crear Biosk, amb un capital inicial de 30.000 euros, tenint de soci un client de la botiga, el terrassenc Xavi Escamilla, que es dedica a la part comercial. L'empresa es crearà enguany com una spin-off de Clinicbikes, i el cap de compres d'aquesta, Germán Sancho, també en tindrà una petita participació.
El primer pas va ser començar a negociar amb petites gasolineres per instal·lar els expositors i ara ja estan negociant amb algun gran grup per poder fer el salt a Espanya. L'objectiu és acabar el 2014 tenint entre 200 i 400 punts i l'any següent arribar a la franja entre 1.000 i 1.200 punts de venda. “Per fer les paus amb la inversió inicial hem d'obrir uns 120 punts i 200 per començar a fer negoci”, explica Sospedra. De moment han fet l'expansió com una taca d'oli, partint de Sant Cugat i anant-se expandint primer pel Vallès (Terrassa, Sabadell, Castellar...) fins arribar a Barcelona i ara a Girona. El següent pas serà sortir a l'estranger, sobretot a països com Alemanya o Anglaterra, on tenen un format de gasolineres semblant a les d'aquí.
Les ubicacions es trien en funció del pas de ciclistes i pel fet de tenir un horari d'obertura al més ampli possible. Però a banda de les estacions de servei, també se n'instal·len en supermercats petits i botigues de pobles, càmpings, bars i restaurants que són llocs de parada habitual d'aquest col·lectiu o en zones turístiques i vies verdes.
Tots els punts instal·lats i les novetats de l'empresa estan notificats al lloc web (www.biosk.es) que, en l'aplicació per a smartphones ha desenvolupat un sistema de geolocalització perquè a l'usuari li surti automàticament quin és el punt Biosk més proper a la seva ubicació quan s'hi connecti. I paral·lelament al projecte també estan desenvolupant un sistema de sensors que s'instal·len als expositors que gràcies a la tecnologia 3G permet saber quan s'ha de reposar algun dels productes. Aquesta és una tecnologia que, segons explica Sospedra, també vendran a tercers.
Aquests emprenedors tenen oberts dos fronts més. D'una banda, la idea de crear la seva pròpia marca de productes per ser més competitius i àgils, ja que actualment treballen amb set marques diferents de productes als expositors, i, de l'altra, negocien amb una empresa d'alimentació esportiva alemanya que es va posar en contacte amb ells per incloure els seus productes als expositors Biosk.
Un taller portàtil de bicis a les gasolineres