Focus

La compra de pisos usats guanya pes

El 65,5% de les compravendes d'habitatges són de segona mà, tot i que s'ha reduït la diferència de preus amb els nous

El metre quadrat de nova construcció s'ha abaratit un 40% des de 2007

El mercat d'habitatge usat ha estat sempre molt important, i a Catalunya ha estat més gran que el de'obra nova fins i tot en la fase del boom immobiliari (a diferència de la mitjana estatal, on la venda d'habitatges de segona mà no va superar la de nous fins l'any 2011). Però amb la crisi, la caiguda en picat de tot tipus de vendes ha portat que cada any augmentés el pes de l'usat, fins situar-se l'any passat en el 65,5%.

Aquesta evolució s'ha produït malgrat que, a causa que les entitats financeres posen a la venda a preus de saldo promocions que s'han adjudicat per impagament de crèdits hipotecaris, el preu de l'habitatge nou ha baixat més que el de segona mà. Segons els estudis del Departament de Territori i Sostenibilitat, el preu del metre quadrat d'habitatge de segona mà ha baixat un 37,5% des de 2007, fins a 2.288,94 euros, mentre que el de nova construcció ho ha fet un 40%, fins a 2.290 euros. Un preu pràcticament igual, quan el 2007 el nou era un 3,7% més alt. Sense comptar Barcelona, veiem que la diferència també s'ha escurçat molt: si el 2007 el metre quadrat de nou era un 13% superior al de usat, el 2013 només era un 5% més car. L'import mitjà d'una compravenda d'habitatge usat a Catalunya era l'any passat de 229.700 euros, per 261.500 de la de pis nou.

La caiguda de preus continua, i el de pisos de segona mà va baixar a Catalunya un 4% en el primer trimestre de 2014, segons les dades del portal immobiliari habitaclia.com, sobre anuncis d'habitatges no unifamiliars. L'informe trimestral Tendències del sector immobiliari de Sociedad de Tasación assenyala que en el primer trimestre a l'Estat espanyol es va moderar el descens del valor de l'habitatge, amb una caiguda del 6,3%.

Més lloguer. Per a aquest any, segons el mateix informe, l'oferta d'habitatge nou seguirà sent important tot i la reducció del volum d'habitatges iniciats, tot això en un context marcat per l'entrada de fons estrangers al mercat que pot accelerar l'absorció d'estoc. Així mateix, s'espera que la demanda mantingui la situació de debilitat dels últims temps i que continuï la tendència negativa en els preus fins que s'absorbeixi l'excedent d'oferta existent. D'altra banda, Sociedad de Tasación preveu que les operacions de venda continuïn caient davant de les del lloguer.

Apunten cap a una tímida recuperació del mercat immobiliari les dades sobre constitució d'hipoteques, ja que al març se'n van firmar més que en el mateix període de l'any anterior, cosa que no passava des de 2010 segons l'Instituto Nacional de Estadística (INE), que recorda que les xifres procedeixen d'escriptures públiques realitzades en mesos anteriors. El nombre d'hipoteques constituïdes el març va ser de 16.625, pràcticament igual que el mes anterior (un creixement de 0,2 %) però un 2% més que el 2013. S'ha de tenir en compte, de tota manera, que el 2013 la Setmana Santa va caure al març, i aquest any a l'abril, cosa que distorsiona la millora.

No obstant això, els senyals d'estabilització en el mercat són creixents. En els últims tres anys la caiguda mitjana interanual en el nombre d'hipoteques ha estat del 32%. Entre 2005 i 2006, abans de l'esclat de la crisi immobiliària, el mercat hipotecari fregava les 130.000 hipoteques mensuals.

A més, l'import hipotecat mitjà va augmentar el març, fins als 1.702,3 milions, un ascens anual del 7,7% notablement superior al de les hipoteques concedides. Això es deu al fet que l'import mitjà de cada escriptura és de 102.397 euros, un 5,6 % més.

Un cotxe nou per cada 2,3 vells

J.P

Els últims sis anys de crisi han canviat radicalment el sector de l'automòbil a Espanya. Si l'any 2007 es van vendre 1.816.000 vehicles usats contra 1.614.835 vehicles nous, el 2013 es va tancar amb 1.680.000 usats davant 720.000 nous. Si el 2007 es van realitzar només 1,1 operacions de venda d'usats per cada cotxe nou, ara aquesta relació és de 2,3 vehicles usats per cada cotxe nou venut.

Això es produeix malgrat que el pla PIVE ha donat un impuls a les vendes de cotxes nous. que han baixat un 55% des de l'inici de la crisi. L'associació de venedors Ganvam assenyala que s'han disparat les vendes de vehicles mileuristes fins arribar gairebé al 50 % de les operacions. La manca de crèdit fa que molta gent només pugui accedir a un vehicle de baix preu que pot pagar al comptat, i així l'any passat van créixer un 11% les vendes de cotxes de més de deu anys d'antiguitat. El 42,7% de la demanda Catalunya de cotxes de segona mà és de preus inferiors als 5.000 euros.

El model Ibiza de Seat va ser el cotxe més venut del mercat de vehicles de segona mà durant l'any passat, segons un estudi realitzat per l'empresa de gestió i administració de vehicles LeasePlan, que destaca la preferència dels compradors pels vehicles compactes, especialment amb motors dièsel. Darrere de l'Ibiza es van situar el Renault Mégane, el Volkswagen Golf, l'Opel Astra, el Renault Clio, el BMW Sèrie 3, el Ford Focus, l'Opel Corsa, el Ford Fiesta i el Seat León.

Moviment en motos. Segons les dades d'un informe de l'Instituto de Estudios de Automoción (IEA) per al portal Motos.net, el mercat dels ciclomotors i motocicletes d'ocasió segueix mostrant dades positives i va tancar el primer quadrimestre de l'any amb 98.685 unitats venudes, un 14,3% més que en el mateix període de l'any passat. Les dades de Motos.net, el portal de motos líder a Espanya, mostren que el preu mitjà del ciclomotor i la motocicleta d'ocasió va experimentar a l'abril un petit augment del 0,5%, situant-se en els 3.788 euros. A Catalunya, el preu mitjà de ciclomotors i motocicletes d'ocasió va ser de 3.467 euros a l'abril. Aquest preu suposa una lleugera pujada del 0,2% en relació amb el mes anterior.

Pel que fa a la cilindrada, la que acumula una major part de l'oferta de motocicletes és la de 501 a 750cc (33,6%), seguida de les de 50 a 125cc (15,9%) i de les de 751 a 1.000cc (12,1%). La demanda se centra majoritàriament en les motos de major cilindrada, com la de 501 a 750cc. (30,7%), seguida de las motos de més de 1000cc. (17,2%) i de les que van de 750 a 1.000cc (16,5%). Aquestes xifres a l'àmbit estatal coincideixen amb les de Catalunya, on la cilindrada més oferta pels usuaris de Motos.net és la de 501 a 750cc (29,9%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.