Empreses

Lavola entoma el repte de la internacionalització

L'empresa ha obert una delegació a Colòmbia, des d'on vol pilotar el creixement a Sud-amèrica. S'espera recuperar la facturació prèvia a la crisi l'any vinent

No es descarta créixer a l'estranger amb la compra d'una petita companyia

En els plans de futur de Lavola hi ha dues paraules marcades en vermell. La primera no és cap altra que internacionalització. L'empresa de serveis mediambientals està decidida a exportar el seu negoci a l'estranger i contempla fer-ho amb un creixement orgànic, és a dir, assumint projectes a altres països. Des de la seva nova oficina a Barcelona, que ha aplegat els treballadors que l'empresa ja tenia a la capital catalana i als de l'oficina de Vilanova i la Geltrú i que s'espera que es converteixi en el buc insígnia de la nova etapa de la companyia, controlarà l'activitat que es faci a Europa i a l'Àsia; ja han treballat, per exemple, pel Banc Europeu d'Inversions i han portat a terme algun projecte a la Xina i a Qatar. Per la seva banda, des de la recentment creada delegació a Bogotà, pilotarà el que es preveu com un creixement significatiu a Sud-amèrica. Segons el director general de Lavola, Pere Pous, van decidir instal·lar-se a Colòmbia perquè l'empresa ja hi tenia alguna experiència prèvia i perquè reconeixen que el país ha apostat per un model productiu sostenible.

A banda d'això, Lavola no descarta augmentar el pes del negoci internacional a l'estranger també per l'adquisició d'alguna petita companyia del sector. Pous explica que es plantegen aquesta possibilitat, que permetria un creixement més ràpid, per reforçar la seva presència a Colòmbia.

El fet que Lavola hagi decidit ara fer un pas endavant en el mercat internacional té a veure amb el descens de l'activitat a Catalunya i a l'Estat espanyol que ha comportat la crisi econòmica, però sobretot, segons Pous, amb el convenciment que Lavola ha arribat a un moment de maduresa i es veu capaç d'abordar projectes internacionals. “No és créixer per créixer, pensem que podem ajudar a trobar solucions que incorporin criteris de sostenibilitat”, afirma el director general. “Tenim una missió i la podem portar a terme a Catalunya, a l'Estat i a altres països”, hi afegeix.

L'altra paraula que els directius de la companyia tenen marcada en vermell és digitalització. Lavola vol tenir productes de base tecnològica. De fet, juntament amb una empresa francesa, ha desenvolupat una eina per fer memòries de sostenibilitat on line. També han creat un portal web per fer inventaris de la petjada de carboni.

Perspectives.

L'empresa, nascuda el 1981 a Manlleu (Osona), confia poder assolir l'any vinent una fita important: facturar 10 milions. Es tracta de la mateixa xifra de vendes que Lavola va assolir el 2009, abans que la crisi es notés en l'activitat. S'espera que el pes del negoci internacional en la facturació global creixi des del 5% actual fins al 15%. Amb tot, Pous reconeix la dificultat d'assolir aquest percentatge.

El director general de Lavola admet que la crisi s'ha fet sentir en el negoci de la companyia. La facturació va caure el 2010 i el 2011, però el 2012 i el 2013 hi ha hagut una certa recuperació. La davallada hagués estat més gran, segons Pous, si, com fa anys, l'administració fos el principal client de Lavola. Si fa una dècada els contractes amb el sector públic suposaven al voltant del 80% ara representen només el 25%.

L'altre factor que ha esmorteït els efectes de la crisi és la diversificació del negoci. Pous explica que, quan va néixer, pràcticament tota l'activitat corresponia a la divulgació i educació ambientals. Anys més tard es van incorporar les àrees de comunicació i consultoria. Aquesta darrera ha agafat més importància darrerament, sobretot per l'especialització en eficàcia energètica i en anàlisi del cicle de vida dels productes.

Facturació

8,25 M€

Treballadors

180

Any de fundació

1981

Lavola és una empresa de famílies participada per treballadors des dels inicis. Té oficines a Manlleu, Barcelona, Pamplona, Madrid, Andorra i Bogotà.
Aliances

Cooperar per créixer

Malgrat ser una societat anònima, Lavola forma part del grup cooperatiu Clade des del naixement d'aquest. Pere Pous diu que sempre ha tingut clar que “és bo formar part d'un grup, compartir aspectes de gestió o de finances.” A més, afegeix que es genera activitat econòmica entre les empreses.

Lavola també participa en Confluentia, un consorci en què també hi ha quatre empreses basques. Fan projectes conjunts -alguns, totes juntes, i altres, dues o tres-. Han treballat a nivell estatal i també internacional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Lavola entoma el repte de la internacionalització