Gran angular

La moto tem l'enèsim càstig

La petició de l'Ajuntament de Barcelona a la DGT perquè no es puguin conduir motos amb carnet de cotxe posa en alerta el sector

Quan fa uns dies l'Ajuntament de Barcelona va llançar la petició a la Direcció General de Trànsit (DGT) perquè modifiqués el reglament que permet als conductors amb permís de classe B, el de cotxe, i amb tres anys d'experiència conduir motocicletes i motos de fins a 125 cc, el sector de les dues rodes va tornar a activar totes les alarmes.

Plou sobre mullat i la moto està més que acostumada que les decisions que es prenen des de les administracions no siguin precisament beneficioses per a la marxa d'un sector clau per a l'economia catalana, així que a pesar que des de la DGT es treu ferro i s'explica que no hi ha cap decisió presa, la prudència s'imposa.

La petició del consistori barceloní es dirigeix, expliquen els seus responsables, a reduir una sinistralitat a l'alça -7 dels 15 motoristes morts a la ciutat el 2014 no tenien carnet de moto sinó de cotxe-, però el sector vol desmuntar aquest argument. Per al secretari general d'Anesdor, la patronal de fabricants, José María Riaño, “parlar de percentatges quan les xifres totals són tan baixes resulta perillós”. I afegeix: “L'opció de conduir motos de fins a 125 cc amb carnet de cotxe es va aprovar el 2004 i això vol dir que hi ha conductors amb deu anys d'experiència, això val molt més que tenir un carnet de moto.”

Però és que a més la sensació majoritària tant entre fabricants com entre distribuïdors és que la petició de l'Ajuntament pretén “matar el gos perquè té puces, és una mesura dràstica i poc pensada”, destaca el vicepresident del Gremi de Venedors de Vehicles de motor de Barcelona (GVVM), Xavier Arenes. Des d'Anesdor, a més, es posa l'èmfasi en el fet que si bé el 56% del parc de motos de Barcelona compleix aquest perfil, el seu percentatge en el global de morts és del 45% i del 34% en els ferits greus, “per tant, per sota del que representa en el conjunt del parc”, apunta Riaño.

Però no es tracta només de posar en dubte la relació directa que vol establir l'Ajuntament català entre conductors amb permís de cotxe i sinistralitat, sinó de recordar els beneficis que aporta la moto a la ciutat. “La moto alleugereix la circulació i redueix els problemes d'aparcament, el normal seria protegir-la”, apunta el president de l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor (Ganvam), Juan Antonio Sánchez Torres. En aquest mateix sentit el secretari general d'Anesdor destaca que “a Barcelona es produeixen uns 300.000 desplaçaments diaris en moto, només cal imaginar què passaria si aquests es fessin en cotxe”.

Els beneficis sobre la mobilitat són evidents i han guanyat pes en els darrers anys marcats per la crisi econòmica, ja que molts conductors que abans es movien en cotxe han optat per les dues rodes en ser també un vehicle més econòmic. Així, en aquests anys, de cada 8 motos de fins a 125 cc matriculades, 7 fan servir el carnet de cotxe, i des del 2008 el parc de motos de 125 cc ha augmentat un 27,1%.

El sector argumenta, doncs, que si han pujat els sinistres entre aquest perfil de conductors és perquè ha augmentat amb força el seu pes en el parc global i alhora posa l'accent en l'impacte que podria tenir el fet que la DGT optés per cedir a la petició. “El 65% de les vendes que es fan ara al mercat de les dues rodes es concentren en el segment d'escúter, així que l'impacte seria brutal”, destaca Arenes.

El vicepresident del GVVM rebutja també que s'opti per obligar els conductors amb permís classe B a haver de fer algun tipus de certificació per poder portar motos de fins a 125 cc. “Tinc por que això es converteixi en una mena d'impost revolucionari com passa ara amb el carnet de moto.”

La normativa estableix dos primers anys de carnet limitat a motos de menys de 35kw, però Arenes denuncia que el tràmit per tenir un carnet il·limitat -que gestionen directament les autoescoles- “només serveix perquè l'usuari pagui prop de 500 euros sense rebre cap plus de formació”.

Per això Arenes defensa: “Si les dades mostressin, per exemple, que dins aquest perfil de conductors de motos els que tenen més sinistres són els més joves, una alternativa podria ser ampliar el nombre d'anys d'experiència de carnet de cotxe que cal acreditar.”

En tot cas el president de Ganvam defensa que “en una ciutat com Barcelona amb tanta experiència en motos el carnet de cotxe i tres anys d'experiència són més que suficients”. I de fet, segons la patronal de fabricants, les dades que faciliten les asseguradores revelen que els conductors de 125 cc amb carnet A1 (l'específic per a aquest tipus de vehicles) tenen més freqüència de sinistralitat que els que utilitzen el carnet B +3.

La gota que faria vessar el got

El sector de les dues rodes està acostumat a patir, però la seva capacitat de suportar les males notícies té un límit i l'aprovació d'una mesura com la que planteja l'Ajuntament de Barcelona podria ser aquesta frontera. Com destaca el president de la patronal de distribuïdors Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, el sector ha perdut prop d'un 70% del mercat des de l'inici de la crisi per la dràstica caiguda de vendes. I això per no parlar, en el cas de Catalunya, de la fugida dels grans fabricants com Yamaha o Derbi. Per això Sánchez Torres es mostra confiat que la DGT “tindrà en compte aquest especial escenari perquè l'últim que necessitem és que se'ns doni un altre cop, al sector”. Un sector que, per cert, no gaudeix de les ajudes a la compra que sí tenen els seus germans grans de les quatre rodes a través del pla PIVE.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.