Goji ven panys amb segell català en 5.000 botigues americanes
És el projecte d'un emprenedor de Mataró establert a Silicon Valley i que ha signat contractes de distribució amb Best Buy, Staples i Home Depot
Fins a l'abril no estarà al mercat, però Goji acumula més d'1 milió de dòlars en vendes
Té acords tancats per distribuir els panys en un centenar
de països
Al llarg de la conversa, l'única mostra d'indecisió de Gabriel Bestard-Ribas es produeix quan el cambrer li pregunta què vol prendre. “No ho sé, és que hi ha tant per triar...”, exclama. S'acaba decantant per un Cacaolat i es justifica: “Allà no n'hi ha.” “Allà” vol dir als Estats Units.
Més concretament és a San Francisco, al famós Silicon Valley dels Google, Facebook, Yahoo o Apple, el lloc on aquest català de Mataró ha posat en marxa una empresa tecnològica que, abans de treure el producte al mercat, ja acumula més d'un milió de dòlars en vendes. Goji, així es diu l'empresa, ha dissenyat un pany per a portes que no necessita cap clau per funcionar, ja que el mecanisme s'activa a distància des del telèfon mòbil. El CES Las Vegas (el saló de tecnologia i d'electrònica més important del món) l'ha premiat com a millor innovació per a la llar.
Empenta.
“Per tecnologia i per tot. Sempre he volgut crear una empresa global, mundial, i ja m'explicaràs com vens a un alemany, a un anglès, a un holandès o a un americà un producte tecnològic si operes des d'Espanya.” Una empresa mundial?
“És que acaba sent igual de difícil crear-ne una de petita que una de gran. Per tant, ja que ens hi posem, fem-ho gran.”
Devorar el mercat.
Gabriel Bestard-Ribas manifesta que el mercat que intenten atacar és un mercat sense barreres: “No només som un producte atractiu per a les noves construccions on calgui equipar les portes, també tenim un forat entre els qui ja tenen pany a la porta de casa però aprecien que aquest és un pany amb més valor.” Un sensor que detecta la presència d'algú que s'acosta a la porta (el retrata i envia foto al telèfon de l'inquilí), la possibilitat d'habilitar l'accés per a qui es vulgui en l'hora i en el dia que es vulgui (s'ha acabat fer còpies de claus per a llogaters o per a personal de la neteja) o el fet de, sempre que hi hagi connexió a internet, poder obrir la porta a distància i des del lloc que sigui (cònjuges o fills especialment despistats amb les claus) són alguns dels avantatges competitius que, segons els desenvolupadors, té el
pany Goji.
No obstant això, Bestard-Ribas matisa: “No tenim la sensació que sigui un producte molt lligat al públic europeu. Aquí es prioritza tenir portes blindades i sistemes de moltes baldes. En canvi, als Estats Units o a Llatinoamèrica s'opta per portes convencionals i, si de cas, s'instal·la un sistema d'alarma.”
El pany Goji sortirà a la venda el proper mes d'abril a un preu de 299 dòlars (una mica més de 250 euros). Gabriel Bestard-Ribas posa de manifest que la fase de prellançament s'ha allargat un any i mig i ha estat un èxit rotund, en bona part amb el suport de les plataformes de microfinançament: “Per a projectes com el nostre són plataformes molt vàlides, perquè, més enllà d'aportar finançament, ens serveixen per avaluar quin grau d'interès genera el producte.” Només amb el canal de venda per internet, Goji ha tingut dies de fins a “40.000 dòlars en vendes”.
El màxim responsable del projecte no concreta la xifra d'unitats que ja tenen compromesa i, de la mateixa manera, tampoc no explica quin ha estat el cost total de la inversió dedicada al projecte: “Només puc dir que han sigut uns quants milions de dòlars.” Capital propi, inversors privats i fons d'inversió s'han encarregat d'aportar els recursos per impulsar el projecte.
El cost del finançament ha estat alt perquè “pot semblar una cosa fàcil però és un tema complex, es tracta de la seguretat a casa de la gent”. El desenvolupament del pany ha implicat 30 persones i, de tot l'equip, la majoria són enginyers i informàtics que s'encarreguen de la programació. “Cap producte cobreix el 100% de supòsits, però és indubtable que el nostre pany cobreix més situacions que els panys convencionals.”
I si s'acaba la bateria del mòbil o no hi ha cobertura?
“Sempre tindràs l'opció d'obrir amb el sistema d'emergència, una clau de les de tota la vida”, indica.
Inspirat per Punset i pels iogurts
“En un programa de televisió vaig sentir Eduard Punset dient que qualsevol problema que tinguem en la vida pot acabar sent una oportunitat de negoci.” Gabriel Bestard-Ribas ho va voler portar a la pràctica llançant-se de cap a un projecte innovador de marcades característiques tecnològiques: “I això que jo de tecnologia hi entenc poc, la meva formació té més a veure amb les finances.”
En aquest sentit, explica que amb el pany intel·ligent ha buscat desenvolupar “un producte que estigui basat a entendre el consumidor i les seves necessitats més que no pas a ser una pura aposta tecnològica”. Escoltar el client és el mateix que perseguia quan treballava a Danone com a responsable de l'àrea de màrqueting (va ser un dels creatius del fenomen Gananones).
Bestard-Ribas explica que el pany Goji no és per estar “en una lleixa de supermercat” i que
es volen assegurar que “qui el ven, el sap vendre bé”.