Addictes a la ‘telejoguines'
Encara no s'havia inventat internet quan l'escriptor britànic Lewis Carroll (1832-1898) va dir: “A vegades, abans de l'hora d'esmorzar ja he pensat en sis coses impossibles.” Si hagués conegut les possibilitats que dóna la xarxa potser hauria matisat la seva reflexió parlant de “sis coses que veig més aviat complicades”, perquè internet, i en aquest cas Youtube, ha propiciat que partint d'una idea estrambòtica una aficionada a fer vídeos (no ha transcendit si es diu Alícia) es pugui sentir en aquell país de les meravelles que va redactar el cèlebre Carroll.
Resulta que la protagonista d'aquesta història ha fet possible que una ocupació que consisteix a desempaquetar joguines i filmar-ho en vídeo sigui la feina més rendible de l'any a Youtube. Centenars de milions de visualitzacions i ni més ni menys que ingressos per valor de 5 milions de dòlars (gairebé 4,5 milions d'euros) ha generat el canal DC Toys Collector, un canal que s'alimenta exclusivament de vídeos sobre joguets infantils.
D'estar per casa.
Peppa Pig, els Angry Birds, la Barbie, les princeses de Frozen o els Teletubbies són alguns dels protagonistes del maremàgnum de vídeos (n'hi ha centenars de penjats) que han batut rècords de visites a Youtube.
El canal DC Toys Collector (originàriament batejat com a Disneycollector) té una mitjana de 300 milions de visualitzacions cada mes i l'octubre passat va vorejar els 400 milions. Malgrat que la consulta de continguts és gratis a Youtube, aquest boom de visitants genera un enorme impacte econòmic en publicitat. El canal de Peewdiepie, gestionat per un jove suec expert en videojocs, s'ha vist a bastament desplaçat en el capdamunt de la llista d'èxits per aquesta mina que són els vídeos de desempaquetar joguines.
Misteri.
El diari The New York Times, en un reportatge dedicat a la desempaquetadora misteriosa, va revelar que havia descobert que es tracta d'una dona de poc més de 20 anys i d'origen brasiler però resident a l'extrem nord de l'estat de Nova York. Amb un presumpte bon coneixement de la mentalitat infantil pel fet d'haver treballat com a cangur, la jove hauria encertat la fórmula per captivar setmana rere setmana un extraordinari volum de públic (sobretot un públic infantil que és abandonat momentàniament davant la pantalla perquè pares o cuidadors esgarrapin minuts a la jornada).
L'èxit de la telejoguines ha propiciat l'aparició a Youtube d'altres canals de temàtica similar que, a rebuf de l'original, volen aprofitar la milionària audiència que s'entreté mirant vídeos de joguets. Disneycartoys, Hobbykidstv o Mejoresjuguetes són propostes que (seguint el model de joguets animats que a casa nostra van fer populars els anuncis televisius de Playmobil) sumen milers de fans a la xarxa.
Una de les distraccions recurrents en les publicacions dedicades a l'economia i als negocis és fer una llista de les idees més absurdes que han desencadenat rendibilitats milionàries. El canal de desempaquetar joguines no trigarà a sumar-se a la pedra-mascota (un tros de roc dins una caixa de cartró que va sumar 15 milions en vendes en sis mesos) i a les ulleres de sol per a gossos (4 milions en vendes cada any).