Gran angular

ChemMed s'exhibeix per captar indústria d'altres sectors

El clúster químic revela que hi ha empreses que volen aterrar a Tarragona

ChemMed, el clúster químic del Mediterrani, busca fer-se atractiu per a d'altres sectors industrials més enllà de la petroquímica. És el repte que s'ha fixat l'equip directiu de l'organisme coincidint amb el primer any de la posada en marxa del clúster.

En una compareixença pública posterior a l'assemblea semestral, Jesús Loma-Ossorio, president de ChemMed i de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (Aeqt), va avançar que ja hi ha contactes amb dues empreses perquè s'instal·lin a Tarragona. “Busquen terrenys per implantar-se aquí”, va revelar Loma-Ossorio. En la mateixa compareixença també va advertir que “aquestes coses no són fàcils”. No va donar cap més pista al respecte.

ChemMed és un projecte que va néixer per aglutinar la intensa activitat química que es genera al sud de Catalunya i per donar-li valor. El clúster defensa el seu potencial per atraure inversions del ram de la química però, també, d'altres iniciatives empresarials relacionades amb, per exemple, l'automoció, l'energia, l'automoció, la cosmètica o la indústria farmacèutica. “Són empreses que es poden sentir molt a gust en un territori on hi ha la majoria dels seus subministradors més directes”, es valora des de ChemMed.

L'assemblea del clúster, integrada bàsicament per càrrecs del Port de Tarragona i directius de les plantes químiques, ja té traçat el pla estratègic per impulsar l'activitat econòmica a partir d'iniciatives vinculades al sector industrial. El clúster té definit el pla però, com va reconèixer Jesús Loma-Ossorio, “l'important no és el paper, sinó desenvolupar-lo”.

Hi ha unanimitat que les plantes químiques han d'avançar cap a produccions de més valor afegit si pretenen seguir essent competitives. Els grans volums de matèries bàsiques (les commodities) són altament més rendibles si es fabriquen en països on la mà d'obra i l'energia són més barates.

En aquest sentit, Josep Andreu, president del Port de Tarragona, va posar de manifest la necessitat de presentar un entorn competent i atractiu per a les empreses amb vista a evitar que “perilli la posició de Tarragona com a líder de la química al Mediterrani”.

Un argumentari comercial basat en fortaleses diferencials és el que esgrimeix ChemMed com a carta de presentació per atraure noves inversions. Entre les fortaleses s'enumeren el posicionament estratègic de Tarragona en les rutes marítimes pel Mediterrani, la disposició d'un port de primer nivell o els avantatges, tant d'estalvi i eficiència de recursos com amb vista a fer lobby, que representa per a una empresa formar part d'un clúster on ja hi ha una potent activitat industrial. De la mateixa manera, el diagnòstic fet per ChemMed i per S&F Consultants també assenyala febleses: cal millorar aquelles plantes que han quedat petites i cal un increment de les connexions marítimes des del port.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.