Gran angular

Mercat per als efectes especials

Eurecat encapçala iniciatives europees per estimular a través de la innovació el sector de la postproducció audiovisual

La UE cobeja relocalitzar feines que ara es fan a la Xina o l'Índia

Com a espectadors, estem prou avesats a imatges tractades digitalment, ja sigui a pel·lícules o anuncis de televisió. El que ens convé saber és que la indústria de postproducció que fa possible això és un sector amb entitat pròpia dins de l'audiovisual, prou dinàmic perquè sigui objecte de projectes paneuropeus impulsats per la Comissió Europea, i coordinats pel centre tecnològic Eurecat.

Investigadors d'Eurecat estan involucrats en uns projectes que, com afirma Mònica Caballero, coordinadora de projectes del centre, “tenen per objectiu incorporar tecnologia del món acadèmic al mercat, tot posant el focus sobre les pimes de la producció audiovisual, que no tenen recursos per desenvolupar R+D ni prou coneixement de quines tecnologies punteres poden adoptar”.

A l'univers de l'audiovisual, el mercat de la postproducció 2D, 3D i creació d'efectes especials és enormement competitiu, amb un lideratge clar dels EUA, a redós de la gran indústria de Hollywood, al qual presenta competència el dinàmic sector de pimes de la UE que, tanmateix, a qui ha de témer realment és a la postproducció de la Xina i l'Índia, per la seva capacitat de reduir costos. Així, no és estrany que els projectes paneuropeus, “a més a més de generar noves possibilitats creatives en postproducció 2D, 3D i efectes especials, vulguin millorar l'eficiència”. El projecte 3Flex, amb les empreses SGO, espanyola; Imcube Labs, alemanya; Imagineer Systems, britànica, i el centre tecnològic alemany Fraunhofer, ofereix una tecnologia per augmentar la flexibilitat i reduir costos aprofitant les possibilitats de la informació de profunditat. Es basa en algoritmes d'inpainting i segmentació, entre altres. A AutoPost, en què participen la belga Digital Graphics, l'alemanya Moto, Imcube Labs i Fraunhofer, es proposa incorporar algoritmes de matting i tracking per guanyar automatització de processos i així reduir el cost d'operari.

Com explica Mònica Caballero, “aquestes tecnologies estan immerses en els fluxos de producció actuals, hom s'assegura que siguin aptes per a la indústria, s'ha pensat en l'usuari final”.

Amb aquest tipus d'iniciatives, i d'altres que han de venir, la UE pretén estar a l'altura dels EUA en postproducció, però la indústria europea presenta les seves particularitats: “Als països europeus que són capdavanters, com el Regne Unit, Espanya, França, Alemanya o Itàlia, el sector es dispersa en pimes o micropimes, la mitjana de les plantilles no supera les 25 persones, que s'han d'enfrontar amb els gegants dels EUA, la Xina o l'Índia.” El gran problema és que actualment molta feina de postproducció s'està subcontractant a la Xina i l'Índia, i és intenció de la UE, en aquest sector com en altres, “evitar la deslocalització, ja que els costos barats estan provocant que molta feina s'estigui subcontractant a l'Índia o la Xina”. A 25 frames per segon, la tasca d'aïllar i marcar un objecte de la imatge gravada pot sortir cara a sous europeus pel temps que requereix: aquest tipus de feina tediosa s'endú el 20% del temps total que s'esmerça a l'àrea de postproducció.

Amb l'adopció d'aquestes tecnologies, hom pretén aconseguir un estalvi de temps del 60% en aquesta mena de tasques tedioses. Així, si ara afegir un tatuatge a un braç mitjançant l'efecte digital costa dues hores, amb les eines d'automatització d'AutoPost es pot reduir fins a 10 minuts.

A més de guanyar la cursa contra el temps, les eines de 3Flex i AutoPost suposen un inestimable ajut per a productores petites, que amb una despesa assumible poden recórrer a l'efecte especial per fer reproduccions d'època o canvis d'estació de l'any. Cal fer avinent que projectes europeus com aquests existeixen precisament perquè la UE no busca canviar l'ecosistema empresarial de l'audiovisual, i en concret de la postproducció. Hom assumeix que està format per pimes, que si bé els pot faltar múscul per lluitar contra un gegant com el nord-americà Adobe, que disposa d'una potent divisió en postproducció, tenen prou agilitat per absorbir amb celeritat les novetats que lliura la tecnologia a cada moment. L'equip d'Eurecat és un grup multidisciplinari format per matemàtics, enginyers de telecomunicacions i informàtics que dedica a 3Flex -dotat amb un pressupost d'1,4 milions d'euros- quatre persones, mentre que a AutoPost -1 milió d'euros- se n'hi dediquen tres.

Barcelona com a ‘hub'

A Catalunya, el sector de la postproducció té prou gruix per facturar fins a 600 milions d'euros. En dades de l'Idescat del 2011, hi havia al país 150 empreses, un 30% de les quals es dediquen als efectes especials, que han fet de Barcelona, com assegura Mònica Caballero, “un hub mediterrani i europeu en el sector de la postproducció”. Això no ha d'amagar, com diu, que ha tingut una crisi molt forta, “per la baixada d'ingressos, ja sigui per la davallada de la publicitat o per la retallada de les subvencions”. I no menys important ha estat el dany provocat per les dificultats de finançament que han imposat els bancs i la pujada de l'IVA. “Això ha propiciat algunes iniciatives de fusions entre empreses.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.