Opinió

‘Big Data’ i empresa: què resta per fer?

De totes maneres, reconèixer la importància de ‘big data’ no significa ser capaç d’adoptar-lo amb èxit. Des de la meva experiència, l’adopció de ‘big data’ com a part d’una estratègia corporativa implica cinc grans reptes quant a gestió empresarial: lideratge, tecnologia, gestió del talent, presa de decisions i cultura organitzativa. Si bé les tecnologies disruptives provoquen canvis exponencials, les organitzacions evolucionen a un ritme menor i cal lideratge organitzatiu per mantenir el rumb malgrat les tensions internes i externes que provoquen orientar les nostres estratègies cap a models de negoci basats en dades

Actualment estem assistint no només a l’adopció de big data per part de les empreses a un ritme cada cop més creixent sinó també a l’acceleració en el desplegament d’estratègies per transformar-se en organitzacions orientades a les dades. Les principals empreses mundials ja han emprès l’adopció d’estratègies empresarials al voltant de big data; una adopció massiva liderada per negoci i cada cop més des de la direcció executiva. De fet, segons un estudi d’IDC, només un 10% dels projectes big data són purament projectes d’IT.

La clau d’aquesta tendència imparable està en la constatació que les tecnologies com big data aporten un retorn d’inversió clar per al negoci, explicitat amb noves formes d’ingressos com a conseqüència de l’anticipació de la demanda, el desenvolupament de nous productes i serveis personalitzats, les millores quant a eficiència operativa, la major capacitat d’anàlisi per a la presa de decisions, així com en la prevenció i predicció de riscos i frau. Però també big data és la font de nous models de negoci basats en la monetització de les dades, fet que també està provocant la transformació de les empreses de productes i serveis en empreses de dades; és un fenomen transversal que afecta totes les indústries i sectors.

El fet diferencial és que per primera vegada la demanda de canvi i adaptació ràpida que requereix un negoci no té per què estar compassada amb els ritmes de transformació tecnològica. Big data es potencia gràcies al núvol, la infraestructura virtualitzada i l’analítica avançada com a servei. Per tant, mentre les àrees d’IT dissenyen el seu roadmap evolutiu per integrar les seves arquitectures tradicionals per encaixar-les amb big bata, el negoci pot anar desenvolupant projectes tàctics basats en casos d’ús amb un retorn d’inversió a curt termini.

De totes maneres, reconèixer la importància de big bata no significa ser capaç d’adoptar-lo amb èxit. Des de la meva experiència, l’adopció de big data com a part d’una estratègia corporativa implica cinc grans reptes quant a gestió empresarial: lideratge, tecnologia, gestió del talent, presa de decisions i cultura organitzativa.

Si bé les tecnologies disruptives provoquen canvis exponencials, les organitzacions evolucionen a un ritme menor i cal lideratge organitzatiu per mantenir el rumb malgrat les tensions internes i externes que provoquen orientar les nostres estratègies cap a models de negoci basats en dades. Des del punt de vista de la tecnologia, big data suposa que el centre de gravetat dels sistemes d’informació ja no són les aplicacions. Això canvia la manera de processar, analitzar i explotar la informació, es fa obligatori replantejar l’encaix amb els sistemes tradicionals.

El tercer gran repte és la gestió del talent: són necessaris nous perfils professionals que sàpiguen gestionar big data i analitzar-lo. Una nova generació de professionals, com els científics de dades, els arquitectes en big data i els enginyers de dades, que no només tenen habilitats i coneixements diferencials, sinó que les seves motivacions, interessos i expectatives davant la seva professió i el seu lloc de feina són totalment diferents a les de les generacions anteriors.

Big data no només canvia la manera en què descobrim noves relacions ocultes i patrons de comportament únics a partir de la informació, sinó que ens obliga a prendre decisions d’una manera diferent: a partir de les dades i no basades en la intuïció o els prejudicis.

Per últim, big data requereix una cultura organitzativa transparent i oberta a compartir la informació, entenent que és un actiu de valor estratègic que no pertany ni a un departament ni a un sistema sinó a l’organització.

El fenomen del big data no té marxa enrere. És un factor dominant en tots els sectors i a les nostres vides que canvia per sempre la manera com interaccionem amb la informació com a societat. Això ho han de tenir en compte les empreses i també els països, ja que només aquells que generin el marc adequat per a l’intercanvi de dades entre empreses –evidentment amb seguretat i garanties, però en un marc que permeti la generació de valor empresarial- seran països competitius a la nova economia de dades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.