Societat

Molt pocs alumnes el primer dia d’escoles i instituts oberts

Els alumnes es van trobar amb mesures extraordinàries d’higiene per entrar als centres i van haver de dur un certificat de responsabilitat

Els sindicats acusen Bargalló de fer reobrir les escoles per qüestions “polítiques”

Molt pocs alumnes –en algun centre ni un– van acudir ahir a l’escola o a l’institut el dia que els centres docents situats en zones en fase 2 de la desescalada van reobrir (el Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre, l’Alt Pirineu-Aran, Girona, la Catalunya Central, l’Alt Penedès i el Garraf). Els alumnes que hi van anar ho van fer, com havia deixat clar el Departament d’Educació, de forma voluntària i amb una declaració responsable dels pares sota el braç (que acrediti que el menor no ha estat en contacte amb cap malalt de coronavirus ni l’ha tingut). Els centres oberts “acolliran els alumnes que ho vulguin, de les famílies que ho demanin, per fer acompanyament emocional, per fer tutories molt personalitzades...”, va dir el conseller Josep Bargalló, que va recordar que l’educació és un “servei públic”.

Les mesures de seguretat a tots els centres que van obrir –pocs perquè molts obriran avui ja que ahir, Pasqua Granada, en molts llocs era festa– van ser molt vistoses: els alumnes van ser rebuts amb gel hidroalcohòlic i un termòmetre i en molts casos als infants se’ls feia netejar les sabates, i a tots, posar-se la mascareta. Després, dintre les aules o al pati, s’havien de mantenir les distàncies de seguretat, una mesura difícil de complir.

Crítiques a Bargalló

En aquestes circumstàncies i atès que Educació ja ha deixat clar que el curs s’acabarà telemàticament, els centres d’infantil i primària van ser més un aparcament de criatures. Així ho van denunciar els sindicats, que lamenten que Educació hagi decidit una obertura d’escoles “irresponsable” i sense cap criteri educatiu, només per no aguantar la pressió de moltes famílies. “Té molt poc sentit per tan poc temps i tan pocs alumnes córrer un risc tan gran”, va dir Juan Carlos Feijoo, portaveu del sindicat Ustec a Tarragona. I va afirmar que la mesura de reobrir les escoles s’ha dut a terme “per un rerefons polític i econòmic”, ja que “les escoles no estan preparades”, i “s’hauria d’haver dedicat tot l’esforç a preparar una tornada amb garanties al setembre”.

Els sindicats denuncien que Bargalló hagi deixat els centres sense instruccions clares de com s’ha de fer el desconfinament i que no se n’hagi responsabilitzat. “Si estem davant d’una emergència educativa, com diu el conseller Bargalló, hauríem de ser tots els que construíssim la tornada a l’escola, i no només donar directrius de forma unilateral”, va assenyalar Teresa Esparabé, de CCOO. “Els centres se senten abandonats”, va denunciar el sindicat CSIF, que va recordar que “s’ha abocat els equips directius a l’elaboració de plans d’obertura dels centres sense cap formació prèvia, ni assessorament ni suport tècnic”.

“Hem fet molts avenços en transformació educativa i pedagògica que, amb les mesures de seguretat, se’n van en orris”, lamentava la directora del Llebetx de Vilanova i la Geltrú, Olga Belmonte. Tot i que és partidària que alumnes i mestres es retrobin abans d’acabar el curs, va manifestar que el model d’acollida i distanciament marcat a educació infantil “és inviable”.

En aquesta fase 2 educació infantil es va obrir “per atendre les necessitats de conciliació”, i educació primària, “per donar suport als alumnes de sisè en la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària”. Pel que fa a l’ESO i als ensenyaments postobligatoris, el retorn va ser per als alumnes que acaben etapa i obtenen titulació o han de superar proves d’accés.

LES FRASES

El servei d’educació és un servei públic. Els centres s’obren per a alumnes voluntaris
Josep Bargalló
conseller d’educació
Té molt poc sentit per tan poc temps i tan pocs alumnes córrer un risc tan gran
Juan Carlos Feijoo
USTEC TARRAGONA

Ni petons ni abraçades

També ahir van obrir moltes llars d’infants, on encara va ser més difícil que a les escoles mantenir les distàncies de seguretat. “El més difícil és mantenir-los distanciats i donar-los unes ordres que els semblen contradictòries amb «la filosofia» que havien après a la llar abans de la Covid. No poden tocar-se ni abraçar-se, no hi ha joc col·lectiu, s’ha sectoritzat el pati i la desinfecció per allà on passen és la nova rutina a l’escola”, va explicar a l’agència ACN Maria Carles, la directora de la llar municipal Xip-Xap de Sant Carles de la Ràpita (al Montsià), que ahir, el primer dia, només va rebre el 20% dels alumnes que té habitualment. Malgrat tot, va constatar que “els nens i nenes han demostrat una gran capacitat d’adaptació”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.