Eines

El llibre digital, assetjat per la pirateria

El llibre digital creix en lectura i en vendes per la pandèmia, però roman l’amenaça de la pirateria

El lector digital llegeix més llibres que el lector en paper

Se n’ha parlat a bastament de l’auge del llibre digital durant la pandèmia, arran del confinament forçat, però el cert és que si bé –segons informes com el de Libranda, la principal distribuïdora de llibres electrònics–, a tot l’Estat el negoci del llibre digital va créixer un 37% el 2020 arran de les condicions especials que la pandèmia imposava als lectors, la quota de vendes del llibre digital es troba en un 7,5%, amb un creixement de dos punts sobre el 5% que s’havia consolidat durant els darrers anys. Val a dir, però, que en cas de les grans novetats editorials, aquest percentatge es pot elevar fins al 15, 25 o 40%.

Com assenyala Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya, aquesta progressió soferta en les vendes del llibre electrònic, del 35%, “és un creixement realment fort, però es continua partint d’una base que és petita, i les enquestes segueixen dient que el llibre en paper és el preferit pels lectors, en un 85%”.

El que sap més greu al sector és que aquest percentatge, sense l’efecte pirateria, creixeria de forma notable. De fet, segons dades del gremi, realment estaríem parlant d’un 20% de lectors en suport digital, dels quals només un 7% paga pel llibre. I si parlem dels efectes de la pandèmia sobre els hàbits de lectura, que va dur el 38% dels lectors freqüents a la lectura digital, no podem passar per alt que va contribuir a esperonar la pirateria. Com ha constatat el president del gremi, “la pirateria no només es vehicula a través de llocs webs específics, sinó que també hem vist que en plataformes de missatgeria molts grups s’intercanvien arxius pirates”. Hom creu que es deixa de consumir un 10% del volum total del negoci editorial, que a l’Estat espanyol és d’uns 2.400 milions d’euros.

sostres.

Fins on pot arribar el llibre digital, després de l’empenta sobtada que ha rebut la pandèmia? Les dades de facturació a l’entorn de la UE són prou esclaridores, amb un 90% del negoci editorial suportat en el paper, mentre que als EUA l’e-book ha tingut molt més recorregut, fins a arribar al 25%. Com observa Patrici Tixis: “Als EUA, el llibre digital ha arribat a un punt de maduració, amb aquest 25% de quota, i ara sembla que s’ha estancat.”

El 95% de les novetats editorials es digitalitzen, amb el benentès que, com diu Tixis, “els editors el que busquen és que el lector pugui llegir el llibre que vulgui, en el moment que vulgui i en el suport que triï: paper, llibre electrònic, streaming o llibre digital”. Com afegeix, “el lector pot acudir a la lectura en digital quan viatja o en el cas de llibres tècnics: científics o jurídics”. I reconeix: “No tindrem un lector 100% físic o 100% digital.”

El sector editorial, de la banda digital, muta constantment, i l’any passat també vam poder constatar com seguia en una dinàmica de progressió, lenta però constant, la venda de llibres electrònics a través de plataformes de subscripció, que ja representen un 19% del total del llibre digital, amb un creixement d’un 145% dels ingressos que han generat a les editorials que els serveixen els títols, segons dades de l’Informe Bookwire. Plataformes de subscripció com ara Scribd, Nubico, Storytel, Audible o Podimo de mica en mica amplien el perímetre del seu mercat.

Segons aquest mateix informe, encara han crescut més els ingressos que han percebut les editorials a través del model de vendes de llicència d’e-books a biblioteques, fins a un 359%. Les vendes de llibres electrònics a biblioteques van suposar el 2020 un 6% del total del negoci digital, el doble que els dos últims anys.

I quin és el perfil del lector digital? Segons l’estudi Baròmetre dels hàbits de lectura i compra de llibres, de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya, els usuaris que llegeixen en pantalla (12,8 llibres a l’any de mitjana) llegeixen més llibres que els que només ho fan en paper (9,7 llibres a l’any). El 30,3% de la població més gran de catorze anys llegeix llibres en format digital almenys un cop al trimestre, un percentatge que supera en 1,2 punts el de l’any anterior a la pandèmia.

Segons els editors, durant els mesos de confinament total, el consum digital es va quadriplicar, fins al punt que de tots els llibres que es van llegir al 2020, un 27,9% eren digitals.

Els editors asseguren que el factor preu no és decisiu a l’hora de decantar-se pel paper o la pantalla. Tanmateix, roman vigent la barrera psicològica de preus de venda d’e-books per sota dels 9,99 euros, amb un 85% dels llibres digitals a la venda per sota d’aquest sostre. Amb tot, en ser rebaixat l’IVA digital del 21 al 4%, l’abril del 2020, els editors s’han apressat a revisar el PVP de la seva oferta a la baixa, principalment a la franja mitjana, i molts dels títols amb preus de 5 a 9,99 euros han passat a la franja anterior, de 0,01-4,99 euros, fins a créixer un 20% en el nombre de títols respecte a l’any anterior. Tot i així, la banda de preus que més fan servir les editorials se situa entre 5 i 7,99 euros, un 26% de l’oferta.

Digitalitzar totes les baules de la cadena

Com explica el president del gremi, “sempre hi ha hagut un esforç dels editors per associar la darrera tecnologia disponible al llibre, i això no només té a veure amb el llibre digital, sinó amb nous processos per imprimir, distribuir o vendre”. Efectivament, “amb la covid, la venda electrònica de llibres físics va créixer exponencialment”. D’altra banda, amb la impressió digital, “reimprimir un títol antic ja no surt tan car com antany, amb la qual cosa ara es pot remenar el fons editorial molt millor”.Així mateix, en els darrers temps, la digitalització del procés industrial ha estimulat notablement la impressió sota demanda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.