Economia

Les vendes de viatges per Setmana Santa creixen un 40%

Només la situació internacional i la pujada del preu dels combustibles han causat algunes cancel·lacions per viatjar i frenen la recuperació

El ministeri certifica que a Barcelona cauen un 29% els vols internacionals en relació amb el 2019

Els hotelers de Barcelona preveuen una ocupació del 80%

Les agències de viatges han incrementat un 40% les vendes de viatges per aquesta Setmana Santa, tant de proximitat com de llarga distància, i algunes fins i tot un 50%, tot i que en els darrers dies ja s’ha notat una frenada a causa de la preocupació per la guerra a Ucraïna i la pujada de preus, conseqüència de l’augment del cost dels combustibles. “Tot i que encara alguns tenen reticències per la covid, la gent, en general, té ganes de tornar a fer viatges, sobretot a l’estranger, i molts tenien estalvis per fer-ho. Ara: veiem amb preocupació la pujada del preu del combustible, que acabarà afectant els preus en general i, en particular, els dels bitllets d’avió. Serà un motiu de frenada enmig d’una recuperació que ja ha començat”, explica Martí Sarrate, vicepresident d’Acave, l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades.

Precisament una enquesta d’aquesta entitat a les agències de viatges de tot l’Estat xifra en un 28% les agències que en els darrers dies ja han tingut cancel·lacions pel tema de la guerra i la pujada del preu dels combustibles. La interpretació que se’n fa és que molta gent que volia anar fora acabarà fent viatges de proximitat o a la resta de comunitats de l’Estat, en especial a les Illes Balears i les Canàries, Andalusia i capitals com ara Madrid i Bilbao.

Entre les destinacions internacionals que aquest any triomfen més, hi ha les capitals europees –ja són un clàssic en les vacances de pocs dies–, però creix la demanda per visitar l’Àfrica, especialment els països de l’arc mediterrani, com Egipte, Tunísia i el Marroc. També els safaris en llocs més llunyans, com Kenya. Hi ha igualment moltes reserves per viatjar als Estats Units, especialment a la ciutat de Nova York, i, en menys grau, a països de l’Amèrica Llatina i Àsia.

En el saló B-Travel, que es va celebrar a principis de mes a la Fira de Montjuïc, es va poder copsar l’enorme interès de la ciutadania per començar a buscar destinacions per viatjar. “El saló va ser un veritable èxit, amb més de 20.000 visitants en tres dies [de l’1 al 3 d’abril] i realment la vam encertar amb el lema, Tenim un viatge pendent”, diu Sarrate, que també és el president d’aquest saló. Una de les coses que van tenir més èxit del B-Travel va ser el B-Delicious, un espai amb exhibició de la gastronomia de diverses zones del país i de l’estranger. I és que la gastronomia com a motiu de viatge, al costat de l’enoturisme, és de les activitats que més creixen a Catalunya, tant per part dels catalans com dels estrangers que ens visiten.

Precisament, l’arribada de l’esperat turisme internacional encara no es recupera com el sector voldria. En una roda de premsa feta aquesta setmana a la seu del Ministeri de Turisme, a Madrid, el cap d’Intel·ligència de Mercat de la consultora Forwardkeys, Juan Antonio Gómez, va assegurar que les reserves de viatgers internacionals que arribaran a Catalunya en avió per Setmana Santa es troben un 29% per sota de les del 2019, any anterior a la pandèmia. Per tant, la recuperació, pel que fa a vols, costa. En la mateixa roda de premsa, el secretari d’estat de Turisme, Fernando Valdés, va dir que el cas de Catalunya s’explica perquè Barcelona depèn d’una “manera més activa” dels vols de llarg radi, que estan trigant més a recuperar-se. Per comunitats i segons el Ministeri de Turisme, l’única que presenta més reserves de bitllets d’avió que la Setmana Santa de fa tres anys són les Illes Balears, amb un 14% més.

No obstant aquestes previsions, el Gremi d’Hotels de Barcelona és optimista i preveu tenir per aquests dies de Setmana Santa el 80% d’ocupació (tenint en compte, això sí, que encara hi ha un 17% dels hotels de la ciutat que no estan oberts). Els hotelers situen l’evolució de Barcelona al mateix nivell que la de ciutats que s’orienten cap a un model de client similar, com Tòquio, Buenos Aires, Roma, Amsterdam, París, Lisboa i Milà.

El secretari d’estat Fernando Valdés va assegurar que, tot i que “Espanya és percebuda com una destinació segura per l’alt índex de vacunació entre la població amb la doble pauta” –actualment és d’un 92,4%–, la incertesa ara la causa la guerra i va assegurar que cal ser “prudents” a l’hora de determinar com pot afectar les previsions de Setmana Santa i també de l’estiu.

LES FRASES

La gent té ganes de sortir a l’estranger, i molts, que han pogut estalviar, ho faran
Martí Sarrate
vicepresident de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE)
Barcelona depèn dels vols de llarg radi, que estan trigant més a recuperar-se
Fernando Valdés
secretari d’estat de turisme

La costa espera una allau de gent

Els sectors turístics de la Costa Daurada i la Costa Brava preveuen ocupacions rècord aquesta Setmana Santa, d’entre el 80% i el 85% (en el cas de la costa tarragonina), segons la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona (FEHT). A la Costa Daurada, aquesta Setmana Santa obrirà el 75% de la planta hotelera, la qual cosa suposa que estaran disponibles unes 30.000 places, i a la Costa Brava s’espera un gran volum de negoci, sobretot per l’arribada “rècord” de vaixells de creuer als ports de Palamós (Baix Empordà) i Roses (Alt Empordà). En total, el govern espera que hi arribin uns 60.000 passatgers entre les dues instal·lacions, repartits en 66 escales, un 32% més respecte al 2019. Pel que fa a visitants, l’increment és d’un 6%. Tot plegat generarà un impacte econòmic de 5,4 milions d’euros segons les estimacions que ha fet el govern. A la Costa Daurada, la majoria d’establiments ja arrencaran la temporada fins a l’octubre, si bé el dia 19 tornaran a tancar i fins a la segona setmana de maig. El sector afronta la campanya amb optimisme, tot i que preveu que les pernoctacions es mantindran per sota de les xifres assolides el 2019, abans de la crisi sanitària. Els visitants seran, bàsicament, catalans i d’altres mercats de proximitat com ara el País Basc, Navarra i Aragó. Als càmpings de la zona de Tarragona –tots oberts–, es preveu una ocupació del 85% en bungalous, tant els de costa com els d’interior, encara que, en parcel·les, els de costa estimen una ocupació del 75%, en contraposició amb el 65% que esperen els d’interior. A la Costa Brava, en canvi, a banda de catalans i al marge dels vaixells de creuer, hi arribaran francesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.