Gran angular

El tram d’or de la Diagonal reneix com a bulevard de la llar

La pandèmia ha estat un revulsiu per a aquest tipus d’oferta comercial

Amb productes amb els quals funciona la compra comparada, agrupar-se facilita les coses al client

El 17 d’octubre passat, Porcelanosa inaugurava una botiga de 380 m² al número 409 de l’avinguda Diagonal de Barcelona (a tocar del carrer Balmes). La marca de ceràmica tenia fins ara un espai expositor i logístic al costat de la Fira de Gran Via a l’Hospitalet, afectat per l’ampliació de la instal·lació firal. La necessitat de trasllat ha coincidit amb la tendència dels comerços vinculats amb la llar de buscar locals més cèntrics: “Ja tenim la peça que ens faltava al bell mig de Barcelona i en ple eix comercial al voltant de la llar”, es felicitava Agustí Morera, gerent de la companyia a Catalunya.

Certament, en els darrers anys s’ha produït una elevada concentració –al tram que va de la plaça Francesc Macià a la del Cinc d’Oros– de comerços de mobles, decoració, plantes, estris de cuina, revestiments, tèxtil per a la llar, etc., amb marques com Maison du Monde, Casa, Casa Viva, Zwilling JA Henckels, Kave Home, Zara Home, Tenuee, Deko Palace, Natura Casa o La Mallorquina, que han fet bona l’aposta de marques pioneres a l’eix com Habitat i Pilma.

Ara bé, la decisió d’Ikea d’obrir el març del 2021 la seva primera botiga urbana de Barcelona al número 445 de la Diagonal va ser una fita important en la configuració de l’eix, com també el trasllat a la zona de l’històric establiment de l’icònic segell francès de mobiliari Roche Bobois, que des del 1974 estava al carrer Muntaner. El juny de l’any passat van reobrir al carrer París, a tocar de la Diagonal i a escassos metres de la botiga de Porcelanosa.

El nou bulevard de la llar emergent deixa enrere l’antiga especialització en la moda en una metamorfosi que la pandèmia ha accelerat, segons subratlla Ángela Sánchez, directora del retail de la gestora de patrimonis i assessoria d’inversions immobiliàries Laborde Marcet: “Hem passat moltes hores a casa i hem valorat la importància de tenir un entorn de confort.” El mateix raonament explicaria per què altres sectors n’han sortit penalitzats, com ara les botigues de moda, els concessionaris de cotxes i les entitats financeres que han abandonat la Diagonal deixant locals de molts metres quadrats, que és precisament el que necessita aquesta nova activitat. En aquest context, s’han produït aterratges de noves marques, però sobretot canvis de domicili dins de la ciutat.

Ara bé, es tracta d’un producte immobiliari escàs, segons indica Sánchez: “En aquest moments hi ha una alta demanda de marques que voldrien entrar-hi i no hi ha disponibilitat.” A Laborde Marcet han rebut l’encàrrec d’importants firmes del sector de la llar, però no els troben locals.

Aquesta situació podria portar a un desbordament del fenomen a altres eixos perpendiculars a la Diagonal, com ara el carrer Balmes, on ja hi ha l’exemple de Kenay Home, que s’hi ha instal·lat al número 200.

Els clústers.

La detecció de clústers comercials com el de la Diagonal és una de les missions de la firma d’anàlisi de dades Eixos, que elabora estudis per encàrrec d’emprenedors que busquen la millor ubicació per als seus negocis. Eixos recomana locals en funció de l’existència d’un entorn comercial que comparteix categoria de producte o perfil de client, com a estratègia per tenir èxit. “En categories de productes on funciona la compra comparada, i el cas de la llar n’és un clar exemple, al consumidor se li facilita molt la feina si els comerços estan agrupats; d’aquesta manera el clúster és la millor eina per retenir els clients de la zona, però també per atreure’n de fora”, explica David Nogué, responsable d’Eixos.

Nogué troba moltes bondats als clústers, fins i tot parla de l’existència d’una “consciència intraclúster” que consisteix que un establiment en recomani un altre del voltant si així satisfà millor les necessitats del consumidor. D’aquesta manera, augmenta la complaença del client i el convenciment que no hi ha lloc millor per comprar que aquella zona, de manera que tothom se’n beneficia. “Hi ha qui pensa equivocadament que si es detecta un establiment de característiques similars a prop és millor buscar local en una altra zona: error, no s’ha de veure com un competidor, sinó com un col·laborador amb el qual es poden fer, per exemple, campanyes de promoció conjunta”, afirma Nogué.

De la mateixa manera que els clústers neixen, també moren per crisis o canvis de paradigmes. El consell d’Eixos a les autoritats que treballen en favor del comerç urbà és identificar els clústers de la ciutat per impulsar-los i preservar-los, ja que constitueixen una eina que beneficia tothom.

Porcelanosa inverteix 3 milions d’euros a Catalunya

La nova botiga de Diagonal forma part dels plans de Porcelanosa per créixer a Catalunya, amb una inversió total de 3 milions d’euros. També inclouen una segona botiga a la plaça Europa de l’Hospitalet de Llobregat i un centre logístic de més de 3.000 m² amb oficines al polígon Gran Via Sud de la mateixa localitat. Les noves dependències substitueixen la seu que fin ara tenien al costat del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, que està afectada per l’ampliació del recinte firal. Porcelanosa disposa de 46 botigues pròpies a la Península d’un total de 450 a tot el món. La multinacional factura uns 30 milions a Catalunya i hi té una plantilla de 73 treballadors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.