Economia

unió europea

Avisen que la manca de bateries posa en risc la prohibició dels vehicles de combustible pel 2035

El Tribunal de Comptes Europeu qüestiona l’estratègia de la Comissió Europea per augmentar la producció

També alerta de la creixent dependència externa en el sector de l’automòbil

El Tribunal de Comptes Europeu ha qüestionat l’estratègia de la Comissió Europea (CE) per augmentar la producció de bateries per a cotxes elèctrics i ha alertat que les debilitats d’aquesta podria “retardar la prohibició dels vehicles de combustió” més enllà del 2035, com aspira Brussel·les.

En un informe publicat aquest dilluns i recollit per l’ACN, els auditors europeus critiquen que l’estratègia de l’executiu comunitari “no estableix els corresponents objectius quantificats i acotats en el temps” per a la producció de bateries. Tampoc “té en compte la capacitat de la seva indústria de bateries per satisfer” la demanda. Els auditors també han revisat alguns plans dels estats membres i han constatat que l’Estat espanyol, el francès i Polònia no tenen estratègies “específiques” i pròpies per a aquest sector.

En canvi, destaquen que Alemanya i Suècia van desenvolupar les seves estratègies ja el 2018 i el 2020, respectivament. Totes dues les veuen “coherents” amb els plans de Brussel·les i consideren que es basen en “les aportacions de les parts interessades del sector indústria i de l’àmbit de la investigació”, informa l’ACN.

Risc de dependència externa

A banda de posar en risc la prohibició dels cotxes de combustible, el Tribunal de Comptes europeu avisa de la creixent dependència externa en el sector de l’automòbil. “Per aconseguir una flota amb zero emissions el 2035, la UE pot dependre en gran manera de bateries i vehicles elèctrics importats, en detriment de la seva indústria d’automoció i mà d’obra”, apunta el comunicat dels auditors. En aquest sentit, avisen que els fabricants “poden abandonar la UE en favor d’altres territoris, en particular els Estats Units” perquè “ofereixen enormes incentius”, segons indica l’ACN.

Si bé l’informe constata que entre 2014 i el 2020 la Unió Europea va injectar almenys 1.700 milions d’euros en subvencions i garanties de préstecs a la indústria de bateries, als quals se sumen fins a 6.000 milions d’ajudes estatals, els auditors consideren que la CE “no té una visió general del suport públic” al sector i això “dificulta una coordinació i orientació adequades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.