Opinió

El cost dels treballadors descontents

Les persones són l’actiu més important en qualsevol organització, però en moltes organitzacions hi ha un problema creixent: la desmotivació. Un estudi del MIT conclou que el 40% dels treballadors estan descontents amb les seves empreses i estan considerant marxar-ne. Aquest percentatge és més elevat (un 45%) en el cas de les dones. Això té moltes implicacions negatives. D’una banda, perjudica la salut i el benestar de les persones. De l’altra, es produeixen costos significatius en perdre productivitat, capacitat d’innovació, de qualitat de servei als clients, entre d’altres. És un fenomen que s’ha donat sempre, però que s’ha agreujat considerablement arran de la covid. I un estudi recent de Mc Kinsey quantifica en 220 milions de dòlars anuals el cost anual en el cas d’una gran empresa. Pel que fa a les causes, les més importants són algunes que hi han estat sempre, però que s’estan agreujant darrerament. És el cas del salari insuficient. Amb l’augment del cost de vida i les incerteses econòmiques relacionades amb la postpandèmia, molts empleats veuen que les seves retribucions perden poder adquisitiu. Altres problemes són la manca de perspectives futures de promoció i la mala relació amb el superior o amb els companys que generen ambients tòxics. I sobre això, és possible que les dinàmiques negatives puguin tenir un impacte encara més gran en un entorn de treball virtual. A aquests problemes, se n’afegeixen d’altres que potser són més recents. Per exemple, la falta de sentit de la feina i la demanda de més dies de teletreball.

Tenint en compte aquest impacte tan negatiu, pot ser d’utilitat recordar pràctiques que estan donant bons resultats. Es tracta, per exemple, de revisar i ajustar les polítiques de retribució perquè siguin competitives. Dissenyar oportunitats de creixement professional. Connectar la missió i els valors de l’empresa amb el treball dels empleats per ajudar a donar sentit a la seva feina. Fomentar la diversitat; i també flexibilitat i l’equilibri entre la feina i la vida personal. I una altra mesura cada cop més important: garantir que els líders estiguin ben preparats per servir els altres i per gestionar i motivar persones en un món cada cop més complex. Són mesures que no són fàcils, però si no hi ha una actuació decidida, tots hi podem perdre molt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.