Empreses

Grup Taurus manté el creixement en els mercats emergents

La firma fundada fa mig segle a Oliana continua el procés d'internacionalització i registra el 25% de la seva facturació al Brasil.

Tenim visió local
i ens adaptem al mercat de cada
un dels països

Després de celebrar durant el 2012 el seu primer mig segle de vida, Taurus, l'empresa de petits electrodomèstics fundada al petit poble d'Oliana (Alt Urgell), manté el seu creixement gràcies a l'expansió a nous mercats emergents i a una estratègia compradora de marques ja ben situades en els seus respectius mercats locals i que passen a convertir-se en filials del grup.

El procés va començar al Brasil el 2002; després, van venir l'Índia, Sud-àfrica, el Marroc, Mèxic i el Perú, fins a convertir l'empresa urgellenca en un potent grup present a vuitanta països a través de disset marques diferents i amb set centres productius a la Xina (allà en té dos), l'Índia, Sud-àfrica, Mèxic i el Brasil, a més de mantenir el d'Oliana, on té uns 300 treballadors. Aquest 2012, Taurus va mantenir aquesta estratègia amb la compra de la sud-africana Lucky i de la peruana Mapalsa. El grup ven productes sota les marques Monix, Turmix, Casals, Mycook, Winsor, Taurus Professional, Minimoka i Coffemotion a l'Estat espanyol; White and Brown i Alpatec, al francès; Mellewere i Lucky, a Sud-áfrica; Inalsa, a l'Índia, i Mallory, al Brasil.

“Nosaltres ens definim com una empresa multi-local: busquem els mercats locals, però els busquem a tot el món”, explica Àngel Riudalbàs, conseller delegat del grup. “Es tracta d'aprofitar les sinergies d'un grup present en molts països, i per tant amb capacitat de generar productes i d'entrar als mercats, però alhora amb una visió local, adaptant-nos a les circumstàncies de cada país, amb polítiques de màrqueting adaptades a cada entorn, les marques diferenciades, etcètera”, explica Riudalbàs.

Un exemple d'aquesta manera de funcionar va ser la compra, l'agost passat, de l'empresa peruana Mapalsa, primera incursió de Taurus en aquell país. Mapalsa és una empresa de 250 treballadors que es dedica a fabricar petits electrodomèstics i parament de la llar sota la marca Práctika, una de les més venudes del país. Ara, a més de continuar desenvolupant la marca Práctika, Mapalsa és la porta d'entrada al mercat peruà d'altres marques del grup català i, a la vegada, Práctika pot tenir ara noves sortides als altres països on Taurus té una posició ben afermada.

Aquesta estratègia multi-local ha portat el grup Taurus a situar-se amb força en alguns nous mercats, especialment el brasiler, on ja registra el 25% de la seva facturació: el mateix percentatge del que factura a Catalunya i a l'Estat, mentre que a la resta d'Europa factura el 40%, i el 10%, a la resta del món.

Precisament al Brasil és on el grup ha fet una inversió més potent. En els darrers tres anys hi ha invertit 30 milions d'euros, la major part dels quals, en l'ampliació del seu centre productiu.

A diferència de l'europeu, el mercat brasiler i els llatinoamericans són molt actius pel que fa a l'adquisició d'electrodomèstics. I no només perquè el PIB regional de l'Amèrica Llatina hagi estat els darrers anys de prop d'un 8% de creixements anuals i a Europa l'economia estigui aturada, sinó per la progressiva aparició, en aquests països, d'una classe mitjana que comença a consumir de manera més massiva petits electrodomèstics. “Hi registrem un alt índex de penetració en noves llars amb nous productes, mentre que a Europa el mercat és més de reposició”, explica Riudalbàs.

Tot i això, la situació del grup a Europa no és pas dolenta, segons explica el conseller delegat de Taurus. La davallada del consum afecta més el gran electrodomèstic que el petit, l'especialitat de Taurus. “També crec que estem resistint bé la situació perquè som una empresa amb un estil molt català: hem estat molt prudents i continguts a l'hora de controlar la despesa, també quan l'economia global anava molt bé”, afirma Riudalbàs . Ara, per al curt i mitjà terminis, l'estratègia del grup implica consolidar la seva posició en els mercats català i europeu, mantenir la penetració en els mercats emergents on treballen des de fa una dècada, i buscar noves oportunitats i nous mercats.

Taurus és una multinacional que es va fundar en un garatge. Va ser el 1962 al petit poble d'Oliana, al Prepirineu lleidatà. Francesc Betriu, un enginyer que havia treballat fent motors per als tocadiscos Dual, i Jordi Escaler es van dedicar a fer molinets de cafè i assecadors de cabell. Ara és una multinacional de dos mil empleats.
Facturació
200 M€
Treballadors
2.000
Any de fundació
1962


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Grup Taurus manté el creixement en els mercats emergents

Publicat a