Focus

“Volem estimular un nou consum”

Temps de crisi, temps per tornar a concebre la cultura de consum. Les plataformes en línia Trastus Intercambia (trastus.com) i Trastus Renueva (trastusrenueva.com) volen incidir, a partir de la venda o intercanvi de roba de segona mà de nens, en el consum col·laboratiu. Laia Malaret, amb el seu company Marc Cirici i Carmen Tamayo, són els emprenedors de Sant Just Desvern que van fundar Trastus “per emprendre un negoci que estigués vinculat al món dels fills, no debades som mares, i que alhora tingués un contingut social, que mantingués uns valors”. En aquest sentit, Laia creu que el consum col·laboratiu incorpora uns valors diferents, d'un cert mutualisme, que esdevindran el nou paradigma en l'estat de les coses actual. En aquest sentit, segons el parer de Laia Malaret, “la crisi, almenys, pot servir per transformar les nostres consciències i els hàbits de consum”. Observa com al seu voltant el consum col·laboratiu va guanyant adeptes: “Ja veiem com la gent comparteix el cotxe, i fins i tot la casa.” Així mateix, en la seva experiència com a mare ha pogut comprovar que hi ha massa roba que es malbarata de forma lamentable.

Darrere d'una iniciativa com aquesta hi ha vocacions i aficions. La trajectòria professional de Laia Malaret, psicòloga que ha exercit de terapeuta amb persones afectades de drogoaddicció, determina el factor social, que en aquest cas casa perfectament amb l'afició a la moda de Carmen Tamayo, que manté un bloc sobre aquests temes. L'empremta social es remarca amb el fet que la roba que no es col·loca se cedeix a Càritas.

Trastus són, de fet, dos serveis. Trastus Intercambia és una comunitat de bescanvi de roba infantil i premamà de segona mà, on podeu lliurar roba que ja no fan servir els vostres fills o adquirir oportunitats de roba en bon estat, només pagant el cost de transport i gestió, en caixes dissenyades especialment per Trastus per fer l'intercanvi. Trastus Renueva és un servei de venda en consigna, per a famílies que tenen roba nova, que encara conserva l'etiqueta o que s'ha usat molt poc. Aquí s'ofereix la possibilitat de vendre i obtenir un benefici del 50% per la venda de la roba. Tirar endavant uns serveis d'aquesta mena requereix un cert esforç de pedagogia. Com explica Malaret, “hi ha gent que envia de tot, independentment de l'estat en què estigui la roba; encara tenim un 40% de peces que no es poden vendre”. A la segona bossa d'un mateix client, però, el rebuig ja és només del 10%.

Amb uns 4.000 usuaris, la web d'intercanvi sembla avantatjar clarament la de compra i venda, amb 2.000. En aquesta primera etapa, Trastus malda per assolir una certa visibilitat. Sílvia Navarro, responsable de màrqueting, explica que “és molt important crear confiança, i això vol temps”. “De tota manera, hem pogut comprovar que quan hem entrat en webs o blocs de mares hem tingut molt bona acollida”, hi afegeix. En el cas de les xarxes socials, “cal fer una estratègia de continguts que es renovin, perquè et facin cas”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.